27.8 C
Craiova
marți, 23 septembrie, 2025
Știri de ultima orăLocalSărăcia şi migraţia în străinătate au lăsat fără educaţie aproape 1.200 de elevi

Sărăcia şi migraţia în străinătate au lăsat fără educaţie aproape 1.200 de elevi

Mii de elevi din unităţile de învăţământ din judeţul Dolj abandonează anual şcoala. Îngrijorător este faptul că, de la an la an, numărul celor care renunţă la educaţie creşte, deşi există mediatori şcolari şi  diverse programe pentru evitarea abandonului. Dintre principalele cauze care îi determină pe elevii doljeni să se „şcolească“ pe stradă sunt cele de natură socială, sărăcia sau migraţia dintr-o localitate în alta sau chiar peste hotare.
Conform studiului realizat de Centrul Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică (CJAP) Dolj, în anul şcolar trecut, dintre cei 50.216 elevi care studiază în cele 128 de unităţi şcolare din judeţ, 1.199 de copii din ciclul primar, gimnazial, liceal şi profesional au abandonat forma de învăţământ frecventată. Vorbind în procente, numărul acestora nu este foarte mare, însă îngrijorător este faptul că s-a înregistrat o creştere de +0,91% faţă de anul şcolar 2005-2006, când ponderea  elevilor care au părăsit şcoala reprezenta 1,47% (799 de elevi), din totalul de 54.235 înscrişi în unităţile şcolare investigate.
„Pe cicluri de învăţământ, situaţia abandonului şcolar se prezintă astfel: în învăţământul primar  se înregistrează 246 de cazuri de abandon şcolar, ceea ce reprezintă 1,43% din elevii înscrişi, din care 192 de cazuri din judeţ şi 54 din Craiova. Alţi 606 elevi de gimnaziu au părăsit cursurile, reprezentând 3,39% din totalul celor înscrişi. Cei mai mulţi elevi aflaţi în situaţia de abandon şcolar provin din judeţ, 528 de cazuri, şi numai 78 din Craiova.
În învăţământul liceal, 217 elevi au renunţat la cursuri, cei mai mulţi, 146, provin din Craiova şi 71 din judeţ“, a menţionat prof. dr. Marinela Claudia Dumitrescu, coordonator CJAP Dolj.
Acest an şcolar începe cu 130 de elevi mai puţini în învăţământul liceal tehnologic doljean. 71 dintre aceştia au fost elevi la licee craiovene, iar 59 în judeţ. De la an la an, diferenţa dintre urban şi rural în ce priveşte numărul elevilor care abandonează şcoala începe să fie nesemnificativă. În anul şcolar 2009/2010, din totalul celor 1.199 de elevi care au abandonat şcoala la nivelul judeţului, 617 (51,45%) au provenit din mediul urban şi 582 (48,54%) din rural.              

Elevii de gimnaziu chiulesc cel mai mult

Pe lângă cazurile de abandon şcolar, există şi unităţi de învăţământ care înregistrează cazuri de frecvenţă redusă. Chiulul i-a atras în special pe elevii din judeţ, chiar şi pe cei de la ciclul primar.
„Din studiul nostru reiese că în anul şcolar trecut am înregistrat frecvenţă redusă distribuită astfel: 591 de cazuri în învăţământul primar, 1.278 de cazuri la gimnaziu, 876 la liceu şi 361 la învăţământul liceal tehnologic“, a adăugat Marinela Claudia Dumitrescu.     

Cauzele abandonului şcolar

Mobilitatea şi migraţia unor familii în alte judeţe sau peste hotare, precum şi căsătoria ocupă primul loc în ce priveşte cazurile de abandon – 619 cazuri (51,62%), şi reprezintă în mediul urban 44,57%, în mediul rural – 59,10%, în Craiova 42,69% şi în judeţ – 55,29%. La acestea se adaugă cauzele sociale, iar cauzele economice ocupă locul trei pe total în ce priveşte numărul abandonului – 258 de cazuri (21,51%), în mediul rural – 13,57% şi în judeţ – 13,41%, dar se află pe locul doi în mediul urban – 29,01% şi în Craiova – 41,26%. S-au înregistrat însă şi cauze medicale sau cauze psihopedagogice.
„Cazuri semnificative de abandon şcolar s-au înregistrat la Grupul Şcolar de Transporturi Auto – 95 de cazuri, 94 fiind din cauze economice; la Grupul Şcolar de Industrie Alimentară – 55 de cazuri, iar în judeţ, în topul abandonului şcolar se situează Şcoala cu clasele I-VIII Ghidici – 63 de cazuri, din care 45 înregistrându-se din alte cauze; la Şcoala Cerăt – 54 de cazuri, 30 înregistrându-se din alte cauze; la Liceul „Ştefan Milcu“ din Calafat – 54 de cazuri, dintre care 22 din motive economice; la Şcoala nr. 2 Calafat – 39 de cazuri, toate din cauze sociale etc.

ISJ Dolj pregăteşte programe pentru prevenirea abandonului

Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Dolj au un plan bine conturat pentru acest an şcolar în vederea prevenirii, combaterii şi reducerii fenomenului de abandon şcolar în unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţul Dolj. Rămâne însă de văzut dacă toate proiectele rămân doar teoretice sau vor avea şi repercusiuni practice. „Avem, în primul rând, proiectul educaţional «Prevenirea şi combaterea abandonului şcolar», coordonat şi implementat de Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Dolj şi Centrul Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică în ultimii trei ani şcolari, în 37 de unităţi de învăţământ în care există cabinetele de asistenţă psihopedagogică unde s-au desfăşurat şi se vor desfăşura activităţi de monitorizare a fenomenului de absenteism, de identificare a cauzelor acestuia şi de consiliere a elevilor care înregistrează absenteism ridicat şi riscul sau cazuri de abandon şcolar. Apoi, în perioada august 2010 – iulie 2013, în Dolj, se va înfiinţa un centru de pregătire şcolară în cadrul proiectului strategic finanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013, cu titlul «Centre de Orientare şi Resurse pentru Educaţie Incluzivă – Servicii educaţionale complexe pentru prevenirea şi corectarea abandonului şcolar», iniţiat de Organizaţia «Salvaţi Copiii», având ca obiectiv general oferirea de servicii educaţionale complexe copiilor care provin din medii defavorizate socio-economic în vederea prevenirii abandonului şcolar şi reintegrării şcolare. Vor fi înfiinţate astfel 32 de centre de pregătire şcolară, câte unul în fiecare judeţ din cele şase regiuni de dezvoltare din România selectate“, a precizat Mihaela Moţăţeanu, inspector general la ISJ Dolj.
Potrivit reprezentanţilor ISJ Dolj, patru mediatori şcolari angajaţi de CJRAE şi şase mediatori angajaţi de consiliile locale ale localităţilor unde se înregistrează un grad ridicat de absenteism şi de abandon şcolar îşi vor desfăşura activitatea în vederea monitorizării, încurajării şi menţinerii copiilor în sistemul educaţional obligatoriu.

Unităţi din Craiova care înregistrează cazuri de frecvenţă redusă
CN „Elena Cuza“- 140 de cazuri (131 la liceu); Grupul Şcolar „Traian Demetrescu“  – 67 de cazuri (44 la liceu, 23 la liceu tehnologic); Şcoala nr. 13 – 54 de cazuri; Grupul Şcolar „Anghel Saligny“ – 50 de cazuri; Şcoala nr. 16 – 48 de cazuri; Şcoala nr. 25 – 28 de cazuri (23 la ciclul primar) etc.
 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

3 COMENTARII