18.3 C
Craiova
duminică, 1 iunie, 2025
Știri de ultima orăActualitateSindicatele din Educaţie critică intenţia de majorare a normei didactice

Sindicatele din Educaţie critică intenţia de majorare a normei didactice

Federaţiile sindicale din domeniul educaţiei critică o intenţie de majorare a normei de ore de predare pentru cadrele didactice, afimând că o astfel de măsură va duce la scăderea calităţii actului educaţional, epuizarea şi demotivarea cadrelor didactice, descurajarea tinerilor să urmeze o carieră în învăţământ şi compromiterea misiunii educaţiei. ”Pentru salariaţii din învăţământ creşterea normei de predare este inacceptabilă! Nu mai sacrificaţi încă o dată sistemul de învăţământ pentru a acoperi sinecurile de partid”, transmit acestea, citate de News.ro.

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, Federaţia Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret“ şi Federaţia Naţională Sindicală „Alma Mater“ arată, într-un comunicat de presă comun transmis vineri, că protestează faţă de intenţia grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice.

„Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci şi profund nedreaptă, cu consecinţe grave asupra calităţii actului educaţional, a sănătăţii mentale a profesorilor şi a viitorului învăţământului românesc. Într-un context în care sistemul educaţional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocraţie excesivă şi un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente”, afirmă reprezentanţii sindicatelor.

Dezavantajele creșterii normei didactice

Sindicatele susţin că o creştere a numărului de ore de predare săptămânale va duce inevitabil la:

”1. Scăderea calităţii actului educaţional – Un profesor suprasolicitat nu mai are timpul necesar pentru pregătirea lecţiilor, pentru corecturi şi evaluări, pentru dezvoltarea profesională sau pentru implicarea în activităţi extracurriculare. Într-o societate modernă, accentul trebuie pus pe calitate, nu pe cantitate.

– Epuizarea şi demotivarea cadrelor didactice – Meseria de dascăl presupune nu doar transmiterea informaţiilor, ci şi empatie, răbdare, energie şi creativitate. Prin supraîncărcarea normei, profesorii vor resimţi o presiune psihică şi fizică crescută, ceea ce va conduce inevitabil la «burnout» şi plecări din sistem. În condiţiile în care timpul pentru pregătirea lecţiilor, corectarea lucrărilor, consilierea elevilor şi dezvoltarea profesională continuă este deja limitat, orice creştere a normei afectează grav echilibrul muncă-familie;

– Descurajarea tinerilor să urmeze o carieră în învăţământ – În loc să facem profesia didactică mai atractivă, riscăm să o transformăm într-o alegere de sacrificiu, accentuând criza de personal calificat şi cu vocaţie;

2. Compromiterea misiunii educaţiei – Educaţia nu poate fi tratată ca o simplă industrie de producţie, în care eficienţa se măsoară prin cantitate. Profesorii nu pot fi transformaţi în «roboţi de predare». În multe şcoli, profesorii sunt deja implicaţi în activităţi suplimentare: comisii, proiecte, consiliere, activităţi remediale, toate neincluse în norma didactică”.

Sindicatele acuză că experții care lucrează pentru guvern nu cunosc concret activitatea unui cadru didactic

Potrivit sindicatelor, este ”evident” că experţii care lucrează la identificarea soluţiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învăţământul preuniversitar.

„Dacă aceştia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerinţe educaţionale speciale (fără profesor de sprijin, aşa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică. Facem apel la factorii decidenţi să renunţe la această măsură pripită şi să iniţieze un dialog real cu reprezentanţii federaţiilor sindicale reprezentative din învăţământ. Este momentul ca educaţia să fie tratată cu respectul şi seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât şi cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învăţământ”, adaugă federaţiile sindicale.

Majorarea normei didactice este „doar o soluţie contabilă“

Reprezentanţii acestora susţin că propunerea de majorare a normei didactice este ”doar o soluţie contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară”.

”De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidenţă că în majoritatea acestor ţări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România. Nu învăţământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale! Nu învăţământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!

Nu învăţământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaţilor din autorităţile centrale şi locale s-a dublat, în condiţiile în care numărul angajaţilor din sistemul de învăţământ a scăzut în aceeaşi perioadă cu circa 10%! Nu învăţământul este de vină pentru corupţia transpartinică! Nu educaţia este de vină pentru că instituţiile statului nu pot eradica corupţia şi evaziunea fiscală! Nu mai protejaţi marii evazionişti fiscali!

Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanţe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat! Pentru salariaţii din învăţământ creşterea normei de predare este inacceptabilă! Nu mai sacrificaţi încă o dată sistemul de învăţământ pentru a acoperi sinecurile de partid! Şi, nu uitaţi: Educaţia nu este o fabrică! Educaţia este o investiţie, nu o cheltuială!”, se arată în comunicatul semnat de Simion Hancescu, Marius Ovidiu Nistor şi Anton Hadăr.

Citește și: Profesor reținut de poliție după ce a întreținut relații sexuale cu o elevă de 16 ani

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS