Consultarea publică privind condiţiile de derulare ale programului „Rabla” de înnoire a parcului auto naţional din acest an s-a încheiat astăzi, după zece zile de la postarea documentului oficial pe site-ul Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice (MMSC) şi al Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), informează Agerpres.ro. Cele două instituţii au menţionat că vor face cunoscut calendarul programului „Rabla” 2014 în perioada următoare.
Potrivit proiectului de ordin, posesorii de autovehicule cu o vechime mai mare sau egală cu opt ani îşi vor putea achiziţiona, în 2014, o maşină nouă prin programul „Rabla” pe baza unui tichet valoric în sumă de 6.500 de lei, care se va aloca electronic. Practic, este pentru prima dată când voucherele nu vor mai fi acordate fizic beneficiarilor, urmând să fie alocate electronic în sistemul informatic al AFM. De asemenea, se va utiliza un singur tichet electronic pentru achiziţionarea unui autovehicul nou, la fel ca şi anul trecut.
Pentru ediţia din acest an, vor fi disponibile 20.000 de tichete, reprezentând un buget total de 140 milioane de lei, iar persoanele fizice care doresc să beneficieze de un tichet electronic se pot adresa direct producătorilor/dealerilor validaţi în program, după care îşi vor putea casa maşina la un colector validat. Ulterior acestei operaţiuni, persoanele interesate vor prezenta dealer-ului dovada casării, pentru a cumpăra maşina pre-comandată la preţul de promoţie din program.
Pentru stimularea achiziţionării autovehiculelor prietenoase cu mediul, se va oferi posibilitatea acordării, pe lângă prima de casare, a unui eco-bonus în valoare de 500 de lei în următoarele situaţii: achiziţionarea unui autovehicul nou, încadrat în norma de poluare Euro 6, achiziţionarea unui autovehicul nou, al cărui motor generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100 g/km, respectiv achiziţionarea unui autovehicul nou, cu sistem de propulsie hibrid.
Patru etape în cazul persoanelor fizice
În cazul persoanelor fizice, sesiunea de finanţare va fi organizată în patru etape, fiecare etapă având o durată de câte 60 de zile. În prima etapă toate tichetele destinate persoanelor fizice vor fi repartizate pe fiecare judeţ, în raport cu numărul autovehiculelor uzate aflat în evidenţele Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). La nivelul fiecărui judeţ vor fi repartizate în mod egal între punctele de lucru aparţinând producătorilor validaţi şi situate în respectiva unitate teritorială.
În a doua etapă, tichetele aferente fiecărui judeţ rămase neutilizate, precum şi cele alocate pentru care s-au anulat notele de înscriere, vor fi redistribuite în mod egal între punctele de lucru aparţinând producătorilor validaţi din respectiva unitate teritorială.
În a treia etapă, tichetele rămase se împart, în mod egal, între punctele de lucru ale producătorilor validaţi din judeţul respectiv. În această etapă, orice producător validat poate ceda tichetele alocate în favoarea unui alt producător validat, cu obligaţia de a informa, în prealabil, AFM.
În ultima etapă, tichetele rămase se vor împărţi în mod egal, între punctele de lucru. Pot participa doar producătorii validaţi care, în etapa a treia, au consumat toate tichetele alocate. În cazul în care, la sfârşitul ultimei etape, vor rămâne tichete neutilizate, acestea vor fi anulate.