24.5 C
Craiova
sâmbătă, 20 septembrie, 2025
Știri de ultima orăLocalProgramare telefonică pentru „satisfacţia“ pacientului

Programare telefonică pentru „satisfacţia“ pacientului

Programarea la medic îi obligă pe bolnavi să stea de mai multe ori la cozi şi să scoată bani din buzunar pentru consultaţii.

Regulile de programare introduse de Ministerul Sănătăţii de la 1 aprilie au ca rezultat cozi interminabile la cabinete, pacienţi obligaţi să achite consultaţia sau plimbaţi pe la cabinete. S-a ajuns, de fapt, la o birocratizare şi mai mare a serviciilor medicale, pe care o simt din plin oamenii bolnavi.

Cozi peste cozi la cabinete

„Prin introducerea acestei măsuri simple de programare a serviciilor medicale va creşte accesibilitatea bolnavilor la asistenţa medicală în ambulatoriu. Noile măsuri vor creşte calitatea actului medical, dar şi satisfacţia pacientului“, se arăta într-un comunicat al Ministerului Sănătăţii din 2 aprilie. Satisfacţia promisă a devenit însă o umilinţă continuă pentru pacienţi, care începe încă de la uşa cabinetului medicului de familie. Bolnavii aşteaptă la cozi interminabile să fie primiţi la consultaţie, în ciuda faptului că au programare. „Am venit săptămâna trecută la cabinet şi era nebunie de lume. Nici n-am îndrăznit să intru ca să o întreb pe doctoriţă cum stă treaba. M-a lămurit, în schimb, un anunţ din sala de aşteptare, unde scria că trebuie să facem programare la telefon cu 24 de ore înainte. Aşa că m-am dus acasă şi am dat telefon. Mi-a răspuns asistenta care mi-a zis să vin azi, la ora 14.00, la consultaţie. Azi am venit la ora 14.00, iar la ora 17.00 mai aveam două persoane în faţă. Păi, la ce naiba mai trebuia programare, ca să-şi bată joc de noi?“, a spus Ovidiu Dinu, de 46 de ani, salariat, din Craiova.
Cu toate că nu respectă programările şi îşi lasă bolnavii să aştepte cu orele pe la uşi, unii medici de familie mai găsesc de cuviinţă să-i şi taxeze pe pacienţii care vin fără programare, cu zece lei pentru consultaţie, pe motiv că aşa prevede ordinul ministrului. Prin urmare, legea este lege doar atunci când este vorba de timpul medicului de familie, nu şi al pacientului.

Încă o coadă, la fişier

Situaţia bolnavilor este la fel de nenorocită şi la policlinicile de stat. Ca să beneficieze de consultaţie la medicul specialist din ambulatoriul integrat al Spitalului de Urgenţă Craiova, pacientul are nevoie de două zile libere de la serviciu şi de multă răbdare.
„Înainte de 1 aprilie luai bon de ordine de la fişier şi mergeai cu el la cabinet, unde aşteptai câteva ore la coadă. Acum trebuie să stai la coadă la fişier ca să te programezi (neapărat cu 24 de ore înainte), după care mergi acasă şi revii în ziua următoare ca să te vadă medicul specialist, după ce ai aşteptat la coadă şi la uşa lui“, susţine Grigore Guna, bolnav cronic.
Programarea se poate face şi telefonic, la fişier, însă este destul de complicat, după cum au constatat unii pe pielea lor. Maria Criveanu a sunat săptămâna trecută ca să-şi programeze tatăl la consultaţie peste două zile, însă nu a obţinut programare pe loc, cum era de aşteptat.
„Am format întruna numărul, pentru că suna mereu ocupat. M-am gândit că au mulţi clienţi şi am insistat. Până la urmă, mi-a răspuns o doamnă şi mi-a zis să revin în ziua următoare cu un telefon, că nu se fac programările cu mai mult de 24 de ore înainte. A trebuit să mai sun şi a doua zi, că mie îmi plăteşte spitalul telefonul!“, a spus femeia.
Potrivit Ordinului ministrului sănătăţii nr. 53/2010, programarea telefonică sau prin alte mijloace se efectuează cu cel puţin 24 ore înainte de data dorită.

Telefon de formă pentru programări

Şi, totuşi, bolnavii din policlinica Spitalului de Urgenţă Craiova se pot considera norocoşi. La policlinica de adulţi de la Spitalul Municipal „Filantropia“, bolnavii trebuie să se programeze la un număr de telefon la care… nu răspunde nimeni!
Deşi a fost afişat pe toate uşile cabinetelor din policlinică, numărul pentru programări 0251.59.72.80 nu poate fi apelat. Explicaţia o oferă chiar asistentul-coordonator al ambulatoriului integrat al Spitalului „Filantropia“, Carmen Dragu: „Acum câţiva ani s-a desfiinţat fişierul după ce s-a mutat policlinica în actuala clădire şi nu mai are cine să răspundă la telefon. Nu putem face angajări, iar cadrele medicale sunt ocupate cu bolnavii, nu au timp să răspundă la telefon. Pe de altă parte, chiar dacă ar răspunde cineva, i-ar încurca pe medicii care fac programările direct la cabinete“.  
Prin urmare, bolnavii care au nevoie de îngrijiri medicale ar trebui să vină la cabinet ca să se programeze, după care să revină în ziua următoare pentru consultaţie. „Ar fi o adevărată nenorocire pentru bolnavii de la ţară. Ar trebui să-i purtăm pe drumuri pentru o consultaţie şi ar fi inuman“, a recunoscut o asistentă. Noroc că medicii nu pun în practică sistemul de programare „impus“ de minister, iar bolnavii sunt trataţi ca înainte de 1 aprilie. Adică stau la coadă şi intră la cabinet când le vine rândul, fără programare. Iar numărul de telefon 0251.59.72.80 este pus doar aşa, de formă, ca să se vadă că policlinica are bunăvoinţă şi vrea să respecte legea, care o obligă să facă programări la telefon.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

6 COMENTARII