20.1 C
Craiova
luni, 22 septembrie, 2025
Știri de ultima orăLocalOJPC ar putea lua la bani marunti bancile

OJPC ar putea lua la bani marunti bancile

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) vrea puteri sporite pentru a putea raspunde prin controale la sesizarile clientilor nemultumiti de relatia cu bancile. Reprezentantii sectorului bancar sustin ca de multe ori clientii nu cunosc costurile totale ale unui credit pentru ca nu sunt atenti.


Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a anuntat recent ca studiaza posibilitatea modificarii legislatiei actuale in domeniu, in sensul atribuirii unor competente sporite de control reprezentantilor acestei institutii. Este vorba despre posibilitatea ca inspectorii ANPC sa poata controla bancile in cazul reclamatiilor clientilor, privind creditelor de consum.


Reprezentantii ANPC sustin ca institutia primeste numeroase reclamatii pe domeniul financiar-bancar, majoritatea vizând partea contractuala a relatiei client-creditor. In principal, este vorba de informarea incompleta asupra clauzelor contractuale inainte de a se parafa intelegerea si neoferirea de suficiente informatii. Spre exemplu, in multe cazuri dobânda anuala efectiva (DAE) este tiparita cu litere mai mici fata de dobânda propriu-zisa. De asemenea, conform ANPC, contractele sunt scrise cu litere mici, astfel incât consumatorii nu pot si nu au timp sa citeasca atent actul inainte de a-l semna. Nerespectarea clauzelor contractuale si modificarea acestora pe parcurs reprezinta alte reclamatii ale clientilor nemultumiti. In Dolj, nu exista deocamdata nici o sesizare in ceea ce priveste sectorul financiar-bancar, spune Gheorghe Marinescu, directorul Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorului (OJPC).


„Pâna acum, nu am avut reclamatii impotriva bancilor. Daca legislatia va fi schimbata, probabil ca vom avea nevoie de specialisti in domeniu pentru a face verificari amanuntite. Deocamdata, daca primim o sesizare o transmitem mai departe catre ANPC si aceasta, la rândul ei, catre BNR, institutia abilitata sa controleze bancile“, a afirmat Marinescu.


Costuri ascunse la credite


Reprezentantii sectorului bancar sunt si ei de parere ca potentialii clienti trebuie sa fie informati in legatura cu costurile reale ale unui credit. Unii dintre ei insa acuza si lipsa de atentie a clientilor, care apeleaza rar la consilierii de credite. „Daca BNR o sa ne oblige sa respectam aceste prevederi, o sa ne aliniem la cerinte. Noi suntem de parere ca la contractarea unui credit clientul trebuie sa cunoasca toate detaliile (comision de acordare a creditului, comision lunar de gestiune a soldului, comision de gestiune a contului etc.). Noi avem informari peste tot. Este si in interesul nostru sa ne informam clientii, pentru ca altfel problema se intoarce tot la noi, prin reclamatii“, a spus Alina Bratescu, director clientela persoane fizice BRD – Grup Craiova. „Daca se modifica legislatia, o vom respecta. In general, omul când ia un credit, prins in vâltoarea banilor pe care trebuie sa-i incaseze, nu mai este foarte atent la detalii. Nu sta prea mult la discutii cu consilierul de credite si apoi se intreaba de ce sunt costurile asa de mari“, a afirmat, la rândul sau, alt reprezentant al unei institutii de creditare. Clientii neinformati care contracteaza credite au cele mai mari surprize in cazul DAE.


Prin lege, bancile sunt obligate sa afiseze vizibil DAE, pentru a oferi posibilitatea clientilor sa compare produsele de credit intre ele. DAE reprezinta costul total al creditului, adica dobânda si celelalte taxe care sunt platite de beneficiar pe toata durata creditului. In majoritatea cazurilor, indicatorul DAE afisat de banci nu reprezinta costul exact al creditului, asa incât acesta trebuie personalizat in functie de perioada si valoarea imprumutului.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS