36.6 C
Craiova
marți, 8 iulie, 2025
Știri de ultima orăBani & AfaceriSIF Oltenia, ghimpele din coasta Ford

SIF Oltenia, ghimpele din coasta Ford

În timp ce Ford doreşte să cumpere ieftin pachetul de acţiuni pe care îl au acţionarii minoritari la Automobile Craiova, SIF Oltenia nu vinde la actualul preţ nici în ruptul capului. SIF cere un preţ de 12 ori mai mare decât cel oferit de Ford, pe motiv că aceasta este valoarea reală a Automobile Craiova.

 

SIF Oltenia deţine 22% din acţiunile Automobile Craiova, iar preşedintele societăţii de investiţii din Bănie, Dinel Staicu, este membru în Consiliul de Administraţie al Ford. Americanii care au cumpărat Automobile Craiova intenţionează să achiziţioneze pachetul de acţiuni care le lipseşte, dar oferă un preţ de patru-cinci ori mai mic decât preţul pieţei. În acelaşi timp, SIF Oltenia cere de 12 ori mai mult pentru o singură acţiune decât oferă Ford şi de 2,5 ori mai mult decât actualul preţ al pieţei, adică decât cotaţiile actuale ale acţiunilor Automobile Craiova la Bursa de Valori Bucureşti, pe motiv că aceasta este valoarea reală. Pentru a deţine controlul total în compania din Craiova, Ford avea două posibilităţi: să recupereze acţiunile prin intermediul AVAS sau să cumpere liber de pe piaţa bursieră. În primul caz, Ford ar fi avut avantajul că recuperează de la stat 22% din acţiunile companiei craiovene, dar la un preţ modic, mult mai mic decât preţul pieţei. În al doilea caz, Ford ar scoate mult mai mult din vistierie. Nici unul dintre cele două „scenarii“ nu mai este posibil, iar Ford este la mâna SIF. O dată, pentru că AVAS nu se mai bagă, iar în al doilea caz, SIF nu vinde, decât în anumite condiţii greu de acceptat de către ofertant. Ford poate doar să cumpere liber restul de până la 100%, ceea ce înseamnă 5%, procent deţinut de mii de mici acţionari.

 

AVAS şi-a luat mâna de pe „minoritari“

 

Chiar prin legea de privatizare a Automobile Craiova (art. 6 din Legea nr. 36/2008 privind măsuri pentru privatizarea Automobile Craiova), Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) se „autoriza“ să fie intermediar al pachetelor minoritare de acţiuni între deţinătorii acestora şi Ford. AVAS era autorizat să achiziţioneze acţiunile „minoritarilor“ la Automobile Craiova şi să le ofere acestora în schimb pachete de acţiuni la societăţile pe care statul încă le mai deţine în portofoliu. Ulterior, potrivit aceleiaşi legi, art. 6, alin 2) „acţiunile dobândite de AVAS vor fi înstrăinate cumpărătorului (Ford – n.r.) la acelaşi preţ“ cu care a fost vândut către investitorul american şi pachetul majoritar de 72,4% din acţiuni, adică la preţul de 4,15 lei pe acţiune. Numai că negocierile dintre AVAS şi SIF Oltenia au eşuat zilele trecute şi nici unuia dintre partenerii de discuţii nu i-a convenit oferta celuilalt. Acum, oficial, AVAS susţine că nu mai are treabă cu intermedierea acţiunilor, precizează Departamentul de Comunicare al instituţiei. Tot zilele trecute a expirat şi termenul dat de AVAS în timpul negocierilor cu SIF Oltenia privind efectuarea schimburilor de acţiuni. „AVAS îşi luase un angajament să efectueze intermedierea acţiunilor de la Automobile Craiova, dar termenul a expirat zilele trecute. Negocierile SIF cu AVAS au eşuat, aşa că încă deţinem 22% din acţiunile Automobile Craiova“, a precizat Teodor Buzatu, director şi membru în Consiliul de Administraţie al SIF Oltenia.

 

SIF cere 57 de milioane de euro

 

În prezent, cotaţiile Automobile Craiova la BVB sunt de 19,8-20 de lei pe acţiune. Puţin înainte de momentul perfectării tranzacţiei între AVAS şi Ford, cotaţiile acţiunilor erau de 51,4 lei (maxim atins exact în urmă cu un an, cu doar două luni înainte de a se semna contractul cu Ford). La vânzarea Ford, preţul negociat cu statul român, la care de altfel s-a şi încheiat tranzacţia, a fost de 4,15 lei pe acţiune. Ford recunoaşte că vrea să cumpere pachetul SIF-ului şi al celorlalţi minoritari, dar foarte ieftin. De 12 ori mai ieftin decât cere SIF. „Cumpărăm de la acţionarii minoritari direct, nu prin intermediul AVAS, însă oferta rămâne valabilă la preţurile din contractul de vânzare-cumpărare, adică la 4,15 lei pe acţiune“, a spus consultantul pentru Ford din partea McGuireWoods. „Nu suntem dispuşi să vindem nici măcar la preţul actual al pieţei, cu atât mai mult nu vindem la 4,15 lei pe acţiune. Nici la valoarea actuală de piaţă nu vindem, ci valoarea reală a acţiunilor este cea de 50 de lei pe acţiune, cât era înainte de venirea Ford“, replică reprezentanţii SIF. Pachetul de 22% din acţiunile Automobile Craiova deţinute de SIF Oltenia înseamnă 4.187.097 de acţiuni. La preţul cerut de societatea de investiţii, valoarea pachetului s-ar ridica la 209.354.850 de lei, adică 57,3 milioane de euro. Suma solicitată pentru 22% din acţiuni este egală cu suma plătită de Ford pentru întregul pachet de 72,4% din acţiuni.

 

„Captivi“ de lux în ograda Ford

 

Mai-marii SIF Oltenia recunosc faptul că nu au demarat negocieri directe cu Ford, dar admit ideea că le-ar putea conveni mai mult să rămână acţionari la fabrica de autoturisme. Societatea de Investiţii Financiare nu doreşte încă să facă o ofertă pentru Ford. „Deocamdată suntem captivi în societate. Cel mai avantajos pentru SIF ar fi să-i lăsăm în pace şi să ne dea cât vrem noi pe acţiuni“, a precizat Buzatu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

17 COMENTARII