Tintele companiilor de asigurari sunt persoanele cu vârste cuprinse intre 35 si 45 de ani, mult mai dispuse sa incheie o polita. Potentialii clienti prefera sa investeasca in alte instrumente financiare decât sa se gândeasca la moarte sau accidente.
Asociatia LIMRA a efectuat recent un studiu despre perceptia românilor asupra asigurarilor de viata. Potrivit acestuia, aproximativ 74% dintre persoanele neasigurate considera ca nu isi permit asigurarea de viata, in timp ce 52% sunt nehotarâti in privinta nivelului de protectie de care au nevoie. Tot conform studiului, peste 40% dintre persoanele neasigurate sustin ca le este teama sa nu ia o decizie gresita, iar alte 40% prefera sa investeasca in alte produse financiare.
Aproape 30% afirma ca nu le-a fost prezentata nici o oferta de asigurare de viata, in timp ce 20% refuza sa se gândeasca la asigurari de viata, motivând ca este neplacut sa te gândesti la moarte. Studiile in domeniu spun ca grupurile-tinta pentru agentii de asigurari de viata sunt persoanele cu vârste cuprinse intre 35 si 45 de ani, acestea fiind printre cele mai dispuse sa incheie o polita.
O prima categorie a celor neinteresati de polite este reprezentata de tinerii intre 25 si 35 de ani, care sunt preocupati de prezent si considera ca asigurarea de viata si protectia financiara nu sunt o prioritate la aceasta vârsta. A doua categorie este reprezentata de segmentul 45-55 de ani, pentru care incheierea unei asigurari de viata echivaleaza cu apropierea mortii. Aceste persoane considera ca este inca prea devreme pentru a se gândi la asa ceva.
Pro si contra
Cei care lucreaza in domeniul asigurarilor de viata sustin ca aceasta piata ocupa la ora actuala doar 10-15% din potential. Cresterea pietei ar depinde, in foarte mare masura, de schimbarea mentalitatii românilor.
„In general, românii asociaza asigurarile de viata cu moartea si nu vor sa se gândeasca la asa ceva. De obicei, isi fac asigurari persoanele cu venituri medii, cei cu foarte multi bani se gândesc ca sunt intangibili si nu li se poate intâmpla nimic. Persoanele cu vârste cuprinse intre 35 si 45 de ani sunt mai deschise la discutii. Ceilalti ori sunt prea tineri sa se gândeasca la asa ceva, ori sunt prea in vârsta“, a precizat A.A, reprezentantul unei companii care lucreaza in domeniul asigurarilor de viata. Marius Flori, director ASIROM, sucursala Dolj, spune ca oamenii se gândesc automat la moarte atunci când aud de asigurarile de viata, dar ignora faptul ca politele pot asigura mai multe categorii de riscuri. „Exista o gama diversificata care se poate asigura prin polita de viata. Te poti asigura si pentru eventualele accidente, când ai un handicap temporar si ai nevoie de venituri. In acest caz, iti poti stabili sa primesti o indemnizatie lunara, spre exemplu“, a afirmat Flori. Potentialii clienti au pareri diferite despre asigurarile de viata. Multi dintre ei considera insa ca nu sunt o prioritate, preferând sa faca investitii care le aduc profit.
„Nu mi-as face asigurari de viata, deoarece cred ca la 24 de ani nu ai nevoie de asa ceva. Daca mori, asta e!“, afirma Daniel Iancu, un tânar craiovean. „Eu am asigurare de viata. Mi-am facut-o nu pentru ca m-am gândit ca as putea muri, ci pentru ca imi poate oferi ajutor in caz de boli grave“, a spus, la rândul ei, Adina Micu, o tânara de 24 de ani. Nu de aceeasi parere este Gabriel Popescu, de 30 de ani: „Sunt relativ tânar. Daca as avea de platit lunar o suma de bani as prefera sa-i investesc la o banca“.
Asigurarile, ultima prioritate
Potrivit unui studiu realizat recent de GFK Romania, românii din mediul urban cheltuiesc 1,6% din veniturile lunare nete pentru asigurari, 28% pentru utilitati si 27% pentru cheltuieli generale. Pe imbracaminte, românii cheltuiesc 10,6% din venituri, iar pentru petrecerea timpului liber – 6%.