Prezenta carutelor pe drumurile din municipiu este rezultatul unei hotarâri a Consiliului Local Craiova din 2003. Alesii de atunci au hotarât ca vehiculele cu tractiune animala nu pot circula prin centrul orasului, insa carutele se intâlnesc la tot pasul.
Carutele au devenit o prezenta obisnuita pe strazile din Craiova. In ciuda faptului ca perturba circulatia, acestea sunt implicate frecvent in accidente si accesul lor in municipiu este interzis prin lege. Nu aceeasi parere o are si Primaria Craiova, pentru ca pe 31 iulie 2003, prin hotarârea 227, Consiliul Local (CL) a decis ca vehiculele cu tractiune animala pot circula in oras, in anumite zone. Mai exact, a fost interzis accesul carutelor in centrul municipiului, adica in zona „A“. Delimitarea zonei se face la vest prin strazile Pascani, Maria Tanase, Brestei, Câmpia Islaz, Petuniilor, Pictor Iscovescu, Bucovat, Soimului si bulevardul 1 Mai, la sud de strada Tabaci, Anul 1848, General Magheru si bulevardul Gheorghe Chitu. La est, limitele sunt stabilite de strazile Spaniei, Petre Ispirescu si Nicolae Iorga, iar la nord de strazile Fratii Golesti, Nicolae Iorga, gen. Constantin Cernatescu, gen. Argetoianu, Lamâitei, Doljului, Opanez si George Enescu.
Pâna aici toate bune, numai ca aceasta hotarâre se bate cap in cap cu Codul Rutier al României, intrat in vigoare la 1 februarie 2003. Acesta stipuleaza, la art. 65 alin.1, ca „vehiculele cu tractiune animala, animalele de povara, de tractiune sau calarie, precum si animalele izolate sau in turma nu pot fi conduse pe drumurile nationale, in municipii si orase, precum si pe drumurile la inceputul carora exista indicatoare care le interzic accesul“.
Unde-i lege… e si tocmeala
Reprezentantii primariei sustin ca nu au cunostinta de aceasta prevedere din Codul Rutier, iar CL a emis hotarârea in baza HG nr. 85/2003 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, adica a Codului Rutier.
Art. 41 prevede ca tramvaiele, troleibuzele, masinile autopropulsate pentru lucrari, masinile agricole sau forestiere, vehiculele cu tractiune animala, precum si cele pentru care nu exista obligatia inmatricularii se inregistreaza la consiliile locale, potrivit reglementarilor emise de acestea. Tot consiliile locale stabilesc si traseele de circulatie ale acestor vehicule. Misterul fiind lamurit, nu se poate trage decât o concluzie. Carutele au fost facute cadou craiovenilor de primarie, printr-o hotarâre a CL, care a permis accesul acestora in municipiu.
Drumurile pentru carute, inexistente
Chiar si cu legi si hotarâri peste legi, atelajele sunt prezente in trafic si sunt implicate in accidente rutiere. Politistii din cadrul Serviciului Politiei Rutiere Dolj spun ca Primaria Craiova a mai gresit la un punct din Codul Rutier si de aceea carutele circula nestingherite pe drumurile publice. „Primaria este obligata prin legea care este in vigoare sa amenajeze drumuri laterale pentru carute si biciclisti. In lipsa acestora, oamenii circula pe unde pot. Amenzile prevazute in hotarârile lor le aplica ei, noi sanctionam conducatorii de astfel de atelaje atunci când incalca legislatia in vigoare. Numai in luna august am amendat 316 carutasi pentru diferite abateri, insa mai mult nu avem ce face“, a precizat comisar Stelian Nicolaescu, seful Serviciului Politiei Rutiere Dolj.
Intr-adevar, la art. 65, alin. 2, se spune ca „in cazurile prevazute la alin. (1), administratorul drumului public este obligat sa amenajeze drumuri laterale destinate circulatiei acestora“.
Faptul ca Ordonanta de Urgenta nr.195/2003 sau Codul Rutier da batai de cap Primariei Craiova o demonstraza si procesul de inregistrare a carutelor. Codul Rutier stipuleaza ca, pentru a circula pe drumurile publice, vehiculele, cu exceptia bicicletelor, ciclomotoarelor si a celor trase sau impinse cu mâna, deci si carutele, trebuie sa fie inmatriculate ori inregistrate, dupa caz, si sa poarte placute de inmatriculare sau de inregistrare. Pâna in prezent, primaria a reusit sa elibereze 31 de certificate de inregistrare pentru carute. Altfel spus, primaria stie ca in Craiova sunt doar 31 de carute. Carutasii care sunt gasiti in trafic fara astfel de certificate sunt amendati de politisti. Se pare ca taxa de 50 de mii de lei pentru inregistrare si cea de 750 de mii lei pentru eliberarea numarului ii face pe proprietarii de carute sa nu intre in legalitate.