19.4 C
Craiova
duminică, 17 august, 2025
Știri de ultima orăActualitateDrumurile Doljului au expirat

Drumurile Doljului au expirat

Soferii doljeni se bazeaza pe noroc si indemânarea in conducere atunci când pleaca la drum pe soselele judetului. De calitatea drumurilor nici nu poate fi vorba de vreme ce, potrivit unei analize realizate de societatea care se ocupa de intretinerea lor, 98% din soselele asfaltate din Dolj au durata de exploatare depasita.


Normativele in vigoare prevad faptul ca durata de exploatare a unui drum asfaltat nu poate depasi zece ani, insa „viata“ soselei poate fi prelungita cu câtiva ani daca imbracamintea asfaltica primeste un tratament de regenerare o data la cinci – sapte ani.


Datele oferite de reprezentantii SC Lucrari Drumuri si Poduri releva insa faptul ca, din cei 800 de kilometri de retea asfaltata existenta in Dolj, doar aproximativ 20 de kilometri au fost reabilitati in ultimii ani. In aceste conditii, 98% din soselele judetului au durata normata de exploatare expirata.


Starea jalnica in care se gasesc majoritatea drumurilor judetene in prezent e pusa de cei care au ca sarcina intretinerea soselelor pe seama lipsei de bani. Cele mai multe dintre drumurile judetene asfaltate au fost construite intre anii 1965 si 1988, perioada in care in Dolj a fost derulat un program masiv de investitii in infrastructura. Ulterior, investitiile in modernizarea drumurilor si in reabilitarea acestora s-au rarit cu fiecare an, fapt care a dus treptat la inrautatirea starii soselelor. Eugen Georgescu, directorul SC LDP Dolj, a declarat ca banii alocati anual de consiliul judetean pentru drumurile judetului abia ajung pentru plombarea capcanelor din asfalt.


„Bugetul alocat in acest an pentru intretinerea drumurilor este de 74 de miliarde de lei. In trimestrul doi al anului am avut un buget de 20 de miliarde, adica sapte miliarde pe luna. Daca facem un calcul, constatam ca pentru un metru patrat de drum judetean au fost alocati 1.000 de lei vechi pe luna. Cu acesti bani abia putem sa facem reparatii, sa rezolvam plombele, dar pentru alte lucrari, precum tratamentele bituminoase, nu sunt bani“, a spus Georgescu.


Fata unor drumuri judetene, neschimbata de la darea in exploatare


Descrierea situatiei dramatice in care se gasesc drumurile judetene nu se opreste insa aici. Pe lânga faptul ca au durata de exploatare depasita de câtiva ani, exista sosele in Dolj care nu au beneficiat niciodata de un tratament de regenerare. „Avem foarte multe drumuri care nu au primit nimic in afara de plombe de când au fost construite. De exemplu, drumurile judetene 606A Breasta – Argetoaia sau 606B Breasta – Grecesti. Sunt drumuri care au un covor asfaltic de doi centimetri grosime, in conditiile in care normele in vigoare prevad un minimum de patru centimetri“, a explicat Georgescu. Directorul SC LDP a adaugat ca printre drumurile salvate de la degradare se numara DJ 552 Craiova – Plenita sau drumul judetean care leaga comuna Leu de Amarastii de Jos.


Cârpeala peste cârpeala, pâna la denivelarea finala


La situatia existenta in prezent au contribuit insa si alti factori. Potrivit reprezentantilor SC LDP, schimbarea in timp a standardelor de constructie la drumuri a dus la formarea unor denivelari ale asfaltului. „Acum 30 de ani, când au fost construite majoritatea drumurilor din Dolj, erau standarde mai joase de executie. Covorul asfaltic trebuia sa aiba sase centimetri atunci, insa cresterea traficului cu 60% a dus la schimbarea normelor care prevad in prezent 6+4 centimetri de asfalt la drum. Astfel, de fiecare data când trebuie sa intervenim pe un drum, facem lucrari la standardele existente astazi, cu toate ca soseaua are un covor asfaltic mai subtire. Acest lucru duce la denivelari in asfalt si in urmatoarea perioada vrem sa realizam o evidenta cu aceste denivelari“, a declarat Eugen Georgescu. Potrivit directorului, alta cauza a denivelarilor aparute in sosea este strategia cârpelii drumurilor adoptata de autoritati. Datorita plombelor repetate realizate in portiunile cu probleme s-a ajuns la situatia de suprapunere a peticelor si implicit la producerea denivelarilor.


248 de miliarde de lei pe reparatii


Potrivit datelor furnizate de reprezentantii Consiliului Judetean Dolj, in ultimii trei ani institutia a folosit 248 de miliarde de lei vechi pentru plombe si reparatii pe drumurile judetene. Cifra este de aproape doua ori mai mare decât cea folosita pentru investitiile in infrastructura judeteana. Astfel, in perioada 2004 – 2006, autoritatile judetene au investit 130 de miliarde de lei in reabilitarea soselelor din judet.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU