Fie că ți se par drăguțe, urâte sau pur și simplu ciudate, e foarte probabil să fi auzit deja de păpușile pufoase care au devenit un fenomen global – Labubu. Această păpușă cu trăsături de elf, creată de producătorul chinez de jucării Pop Mart, a devenit o achiziție virală.
Și nu duce lipsă de susținători celebri: Rihanna, Dua Lipa, Kim Kardashian și Lisa din trupa Blackpink. Dar și oamenii obișnuiți sunt la fel de obsedați de ea – de la Shanghai la Londra sunt cozi uriașe pentru a cumpăra una și nu de multe ori au apărut altercații între cei dornici să prindă măcar una, scrie BBC.
„Simți o adevărată satisfacție când reușești să obții una în condițiile unei concurențe atât de acerbe”, spune Fiona Zhang. Fascinația mondială pentru Labubu a aproape triplat profiturile Pop Mart în ultimul an – și, potrivit unora, a revitalizat chiar și influența culturală a Chinei, afectată de pandemie și de relațiile tensionate cu Occidentul.
Ce este, de fapt, Labubu?
Labubu este atât un personaj fictiv, cât și un brand. Cuvântul în sine nu are o semnificație anume. Este numele unui personaj din seria „The Monsters”, creată de artistul născut în Hong Kong, Kasing Lung.
Păpușile au fețe din vinil atașate unor corpuri pufoase și sunt ușor de recunoscut datorită urechilor ascuțite, ochilor mari și zâmbetului ștrengăresc cu exact nouă dinți la vedere. Internetul, curios dar divizat, nu se poate hotărî dacă sunt adorabile sau bizare.
Potrivit site-ului oficial al retailerului, Labubu este „bun la suflet și vrea mereu să ajute, dar adesea reușește contrariul”. Păpușile Labubu au apărut în mai multe serii „The Monsters”, precum „Big into Energy”, „Have a Seat”, „Exciting Macaron” și „Fall in Wild”.
Brandul Labubu include și alte personaje din același univers, care au inspirat propriile păpuși populare – cum ar fi lidera tribului, Zimomo, iubitul ei Tycoco și prietena Mokoko.
O mare parte din vânzările Pop Mart au fost, ani la rând, în formatul așa-numitelor „cutii surpriză” – în care clienții aflau ce au cumpărat abia după ce deschideau ambalajul. Colaborarea cu Kasing Lung pentru drepturile asupra personajului Labubu a început în 2019, aproape un deceniu după ce antreprenorul Wang Ning a deschis Pop Mart în Beijing.
După succesul cutiilor surpriză, Pop Mart a lansat prima serie în 2016, cu păpuși Molly – figurine cu chip de copil, create de artistul din Hong Kong, Kenny Wong. Totuși, Labubu a fost cel care a propulsat cu adevărat creșterea Pop Mart, care în decembrie 2020 a început să fie listată la Bursa din Hong Kong. Acțiunile au crescut cu peste 500% în ultimul an.
Promovată de celebrități
Popularitatea Labubu a explodat în aprilie 2024, când Lisa, vedeta K-pop originară din Thailanda, a postat poze pe Instagram cu diverse păpuși Labubu. Apoi, alte vedete internaționale au transformat păpușile într-un fenomen global în 2025. Cântăreața Rihanna a fost fotografiată în februarie cu o păpușă Labubu prinsă de geanta ei Louis Vuitton.
Influencerița Kim Kardashian și-a prezentat colecția de 10 păpuși în aprilie pe Instagram, iar în mai, fostul căpitan al echipei de fotbal a Angliei, David Beckham, a publicat o poză cu o păpușă Labubu, primită de la fiica sa.