13.3 C
Craiova
miercuri, 15 octombrie, 2025

Trafic de coşmar

După unul dintre cele mai mari blocaje rutiere văzute vreodată, înregistrat pe autostrada Beijing-Zhangjiakou, din China, în vara acestui an, Foreign Policy a realizat o listă cu cele mai aglomerate străzi din lume.

La sfârşitul lunii august, China a înregistrat unul dintre cele mai mari blocaje rutiere văzute vreodată, după ce, din cauza lucrărilor la infrastructura rutieră, pe autostrada Beijing-Zhangjiakou s-a format o coadă de maşini întinsă pe aproape 100 de kilometri.
În această perioadă, în zona afectată s-a circulat cu viteze de 3 km/h. Ca şi cum nu era suficient, blocajul a fost însoţit de furturi de combustibil şi escrocherii, unii şoferi fiind forţaţi să plătească taxe de protecţie. În ciuda faptului că, în ultimii ani, China şi-a extins considerabil reţeaua de drumuri, tot nu reuşeşte să ţină pasul cu creşterea numărului de maşini. Potrivit unei statistici recente, anul acesta, China a devenit statul cu cea mai mare piaţă auto, depăşind Statele Unite ale Americii. Doar în Beijing, în primele patru luni ale acestui an, au fost înmatriculate 248.000 de maşini noi, media fiind de 2.100 de autoturisme pe zi. În medie, un şofer chinez îşi petrece o oră la volan pentru a ajunge dimineaţa la serviciu. Nu mai puţin de 95 la sută dintre navetiştii din Beijing afirmă că traficul le-a afectat sănătatea, iar 84 la sută au declarat că le-a fost influenţat negativ randamentul la serviciu. Pornind de la acest caz, Foreign Policy, cu ajutorul unui studiu realizat de compania IBM, a făcut o listă cu cel mai aglomerat trafic din lume. Pentru acest studiu, IBM a intervievat 8.192 de şoferi din 20 de oraşe de pe şase continente, majoritatea declarând că traficul a devenit din ce în ce mai aglomerat în ultimii trei ani.

Moscova, capitala şoferilor nervoşi

Nici Moscova nu stă mai bine la acest capitol. De altfel, capitala rusă este recunoscută pentru durata ambuteiajelor. Navetiştii de acolo au raportat o durată medie de 2,5 ore în trafic ca să ajungă la muncă. Potrivit Ministerului rus al Transporturilor, anual, se pierd 12,8 miliarde de dolari din cauza condiţiilor de trafic. În plus, mortalitatea în urma accidentelor rutiere este dublă în Rusia, faţă de media în Uniunea Europeană, cu toată că ruşii au cu o treime mai puţine automobile. Un studiu recent a demonstrat că, în ultimii trei ani, doi din cinci moscoviţi au fost nevoiţi să aştepte cel puţin trei ore în trafic.

Mexico City – oraşul cu trafic darwinian

În 2006, a fost suficientă o manifestaţie politică pentru a bloca o jumătate de milion de maşini în Mexico City, un oraş care se dovedeşte a fi de patru ori mai „neospitalier“ pentru navetişti decât Los Angeles. Capitala mexicană a devenit celebră pentru obiceiurile „dawiniene“ ale participanţilor la trafic, în medie 1.500 de  pietoni pierzându-şi viaţa în fiecare an. În plus, nivelul de poluare este atât de ridicat, încât contribuie la scăderea duratei de viaţă a populaţiei. Mai mult de jumătate dintre şoferii din metropola mexicană au declarat că traficul le afectează randamentul la muncă, iar 62 la sută afirmă că situaţia se deteriorează văzând cu ochii, mai ales că infrastructura nu a mai fost îmbunătăţită în ultimii ani. Şi, ca şi cum nu era suficient, în oraş au loc în jur de opt proteste pe zi, cu manifestanţi proveniţi din toate colţurile ţării.

Record brazilian
 
Metropola braziliană Sao Polo se poate „mândri“ cu recordul celui mai lung blocaj rutier văzut vreodată, cu o coloană de 165.000 de maşini, formată pe 9 mai 2008. Din câte se pare, localnicii s-au adaptat deja: unii se uită la televizor, alţii se bărbieresc, toţi găsindu-şi diferite preocupări pentru a umple cele patru ore pe care le petrec blocaţi în trafic. În prezent, în Sao Paolo trăiesc sau lucrează peste 20 de milioane de oameni, iar infrastructura nu a suferit modificări eficiente. Nici măcar benzile speciale pentru autobuze sau restricţiile în utilizarea automobilelor nu au rezolvat problema, anual pierzându-se 2,3 miliarde de dolari anual din cauza condiţiilor de trafic.

Lagos, oraş cu ghinion

Oraşul nigerian se poate mândri, la rândul său, cu un record destul de neplăcut, din cauza accidentelor rutiere frecvente. Traficul este îngreunat şi de faptul că şoferii sunt nevoiţi să meargă pe poduri strâmte, unde se formează de multe ori ambuteiaje. În plus, aici este foarte periculos pentru şoferi să încerce să achiziţioneze produse de la vânzătorii ambulanţi în timp ce sunt blocaţi pe vreun pod, existând mari şanse ca aceştia să fie armaţi şi să încerce să îi jefuiască pe şoferi.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

2 COMENTARII