31.8 C
Craiova
marți, 5 august, 2025
Știri de ultima orăLocalDascalii, pro si contra examenelor nationale

Dascalii, pro si contra examenelor nationale

Profesorii craioveni opteaza pentru reducerea examenelor de sfârsit de ciclu (clasa a VIII-a si clasa a XII-a) din invatamântul preuniversitar, sistemul de evaluare a elevilor fiind mult prea sufocant, dupa cum argumenteaza chiar ei.


„Eu unul fac referire atât la examenul de Teste Nationale, cât si la cel de bacalaureat. Daca invatamântul românesc este bogat in ceva, este in examene. In toate tarile civilizate se da un singur examen, pentru ciclul preuniversitar, si acela se numeste bacalaureat. La noi, in schimb, se dau tot felul de teste si testari, care isi schimba doar denumirea de la un an la altul, dar care de fapt sunt aceleasi. Spre exemplu, la inceput a fost treapta I, apoi a devenit capacitate, iar acum Teste Nationale. Mâine, cine stie cum se vor mai numi“, a spus Cristina Done, cadru didactic la o unitate scolara din Craiova.


Potrivit sursei citate, pentru ca „tacâmul“ sa fie complet, dupa cei patru ani de scoala, copilul mai da un examen la sfârsitul clasei a IV-a, pentru ca in clasa a V-a sa ocupe un loc la o clasa de elita. „Mai trec patru ani si vine examenul de Teste Nationale, care normal nu-si are rostul, deoarece invatamântul obligatoriu este de zece ani. Copilul mai sta linistit putin timp, dupa care un nou examen bate la usa, si anume bacalaureatul, examenul final al invatamântului liceal. Insa, aceasta parere nu este imbratisata de toata lumea, la polul opus situându-se dascalii care sustin ca aceste examene au un rol important in viata copiilor“, a spus aceasta. „O data, ii maturizeaza si, in al doilea rând, ii pregatesc pentru viata… devin mult mai responsabili in ceea ce priveste cariera. De asemenea, nu toti copiii sunt buni la carte. Nu se poate compara o nota pe care o obtine un elev din «Carol I», care munceste ore in sir pentru un zece, cu o nota maxima obtinuta de un elev care invata undeva in mediul rural. Diferentiere trebuie sa se faca undeva“, a spus alt cadru didactic din Craiova.


Notele obtinute de elevi in ciclul gimnazial, oglinda performantei


Vicepresedintele Sindicatului Invatamântului Preuniversitar (SIP) Dolj, profesor Constantin Lungulescu, spune ca evaluarea elevilor trebuie sa se faca de-a lungul anilor de studiu. „Deoarece exista suspiciunea notelor mari, in mediul rural, ar trebui ca Serviciul National de Evaluare sa stabileasca niste grile tip de evaluare a elevilor, care sa fie valabile atât pentru cei din mediul rural, cât si pentru cei din mediul urban. Dupa opt clase, vrei sa te duci la un anumit liceu, iar cea mai buna dovada a pregatirii tale, ca elev, sunt notele obtinute de-a lungul gimnaziului. Se face o medie si se vede cât de bun esti!“, a spus Constantin Lungulescu.


Potrivit acestuia, un invatamânt de calitate ar trebui sa impuna profesorilor ca notele sa fie date elevilor in functie de nivelul lor de pregatire. „Nota obtinuta de un elev de la oras sa aiba aceeasi relevanta cu nota din mediul rural“, a completat Lungulescu, vicepresedintele SIP Dolj. In ceea ce priveste renuntarea la examenul de bacalaureat, liderul de sindicat are o cu totul alta parere. „Ar fi o prostie sa nu se mai dea. Eventual si aici ar trebui introdus testul grila – cu multiple variante, care sa-i ofere candidatului posibilitatea sa-si dovedeasca nivelul de cultura generala, un prim pas al pregatirii lui pentru admiterea in invatamântul superior de stat“, a conchis Lungulescu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

2 COMENTARII