Firma maghiară VEGYEPSZER ZRT Budapesta îşi bate joc de banii statului român, precum şi de cei împrumutaţi din bănci internaţionale pentru reabilitarea DN 66, pe tronsonul Rovinari – Bumbeşti Jiu. Conducerea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale ezită să rezilieze contractul şi acordă păsuiri, deşi a trecut peste un an de când lucrările ar fi trebuit să fie finalizate.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale SA nu reuşeşte de aproape două luni să mai stea de vorbă cu vreunul dintre reprezentanţii firmei VEGYEPSZER ZRT Budapesta, angajată să reabiliteze Drumul Naţional (DN) 66, pe tronsonul Rovinari – Bumbeşti Jiu. Societatea maghiară nu a mai reuşit să prezinte nici până în prezent documentele prin care cesionează lucrarea către firma Eurovia. Conducerea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale SA a încercat, de mai multe ori, în această vară, să-l determine pe constructor să cedeze lucrarea unei alte societăţi, pentru ca, în sfârşit, cineva să se apuce de modernizarea drumului. Lucrările pe tronsonul Rovinari – Bumbeşti Jiu din Drumul European 79 au început în 2007 şi s-a „reuşit“ efectuarea a doar 5% din obligaţiile contractuale.
Trageri de timp dubioase
Lucrarea trebuia să fie finalizată exact în urmă cu un an, însă constructorul maghiar a invocat problemele financiare şi a beneficiat de o păsuire de încă un an pentru a-şi reveni. Ulterior, firma a primit alt termen pentru a găsi altă societate sau un grup de firme către care să cesioneze contractul din care a fost deja cheltuită suma de peste 4 milioane de euro. După mai multe încercări, ungurii de la VEGYEPSZER ZRT au prezentat Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale câteva documente conform cărora cesionarea contractului ar fi trebuit să fie făcută către societatea Eurovia. Din iulie, de când documentele privind cesiunea de contract ar fi trebuit depuse la companie, nu s-a mai întâmplat nimic, iar reprezentanţii statului nu au reuşit să mai dea de reprezentanţii firmei maghiare.
„Modernizări“ prin telefon
Elena Dan, director în cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale SA, a declarat că a încercat prin telefon să ajungă la o înţelegere cu şefii VEGYEPSZER ZRT, dar fără vreun rezultat. Reprezentanta statului în această afacere susţine că, dacă lucrurile vor continua la fel, în cele din urmă se va ajunge la rezilierea contractului: „Am avut stabilită o întâlnire cu dânşii, dar nu au mai venit. Am tot încercat să vorbim cu ei la telefon şi nu a reieşit mare lucru. Noi am verificat atunci firma Eurovia şi a corespuns din punct de vedere al documentelor. Ne aşteptam să fie realizată cesionarea contractului, dar acest lucru nu se mai întâmplă. Nu ştim de ce. O să încercăm să mai luăm încă o dată legătura cu cei de la firma maghiară, să vedem ce se întâmplă. Din 2007 şi până acum trebuia să fie gata drumul. Dacă până la sfârşitul lunii septembrie nu se întâmplă nimic cu DN 66, ne vedem puşi în situaţia de a rezilia totuşi contractul. Nu mai văd alte soluţii. Din partea noastră au beneficiat de toată înţelegerea. Vom profita de perioada de iarnă, când nu se lucrează, şi să sperăm că totul va decurge cum trebuie şi găsim alt constructor. Nu înţeleg de ce nu spun că nu pot să execute această lucrare sau să vină cu ceva concret“, a precizat directoarea Elena Dan.
Prea puţini bani
Preşedintele Consiliului Judeţean Gorj, Ion Călinoiu, a declarat că nu are nici o posibilitate de a interveni pentru ca lucrările de modernizare a drumului să fie reluate. De fapt, în funcţie de momentul în care va începe sezonul rece în acest an, constructorul nici nu va mai avea timp să facă mare lucru, ci doar să treacă la consolidări de terasamente şi poduri şi să pregătească şoseaua pentru condiţiile de iarnă: „Nu cred că există prea multe drumuri europene care să se prezinte precum tronsonul Rovinari – Bumbeşti Jiu. Am dat şi eu telefoane, am stat de vorbă cu diferiţi oameni. Eu cred că va fi foarte greu ca vreo firmă să fie de acord că preia lucrarea, în condiţiile în care o parte din sumă a fost cheltuită şi s-a executat foarte puţin. Nu vrea nimeni să construiască fără să iasă în câştig. Aici e problema“, a declarat şeful Consiliului Judeţean Gorj.