24.5 C
Craiova
sâmbătă, 20 septembrie, 2025
Știri de ultima orăLocalUltimatum pentru ungurii de la VEGYEPSZER ZRT Budapesta

Ultimatum pentru ungurii de la VEGYEPSZER ZRT Budapesta

Conducerea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) SA a transmis societăţii maghiare VEGYEPSZER ZRT Budapesta un ultimatum de reziliere a contractului de reabilitare a Drumului European 79 (DN 66).

Reprezentanţii statului au dat un ultimatum privind rezilierea contractului ungurilor care au câştigat licitaţia de reabilitare a Drumului Naţional 66, pe tronsonul Rovinari – Bumbeşti Jiu. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a decis ca până pe 30 septembrie, maghiarii de la VEGYEPSZER ZRT Budapesta să vină cu o propunere concretă în privinţa modului în care va fi dusă la bun sfârşit lucrarea ce trenează de la sfârşitul anului 2007, când a fost dat startul modernizării Drumului European 79, Rovinari – Bumbeşti Jiu. Constructorul nu numai că nu a reabilitat decât aproximativ 5% din şosea, dar nu a fost în stare să găsească altă firmă către care să fie cesionat contractul de modernizare a unui drum vital, care face cea mai rapidă legătură între Oltenia şi Ardeal.

Termene, păsuiri şi bunăvoinţă pentru o bătaie de joc

VEGYEPSZER nu a realizat aproape nimic din ceea ce prevede caietul de sarcini, decât intervenţii în zona podurilor, plombări de gropi şi conservări de lucrări, în perioada sezonului rece. Pentru aceste activităţi, maghiarii au beneficiat de plăţi care au depăşit patru milioane de euro, dar şi de înţelegere din partea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, care nu a dat dovadă de fermitate faţă de un constructor ce nu şi-a respectat înţelegerea pe care a încheiat-o cu statul român, la sfârşitul anului 2007, când au debutat lucrările. Acestea ar fi trebuit finalizate în luna august 2009. Nu a fost să fie astfel, întrucât şefii VEGYEPSZER ZRT Budapesta au reuşit să-i convingă pe reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale că firma-mamă din Ungaria se confruntă cu grave probleme financiare şi, prin urmare, au nevoie de o păsuire de un an. Au şi primit-o. În aceeaşi situaţie s-a aflat şi societatea FCC Construction Barcelona, care, în luna august a acestui an, a încheiat însă lucrările de modernizare a Drumului European 79, dar pe tronsonul Filiaşi – Rovinari. Ungurii au rămas în continuare să „supravegheze“ drumul distrus, pentru că de lucrări nu s-au apucat niciodată cu adevărat.

Reziliere şi o nouă licitaţie… teoretic

În timp ce spaniolii de la FCC Barcelona şi-au respectat angajamentul faţă de stat şi în perioada păsuirii de un an au reuşit să finalizeze modernizarea tronsonului de drum ce face legătura între Filiaşi şi Rovinari, ungurii s-au chinuit să găsească alt constructor. Au fost analizate zeci de oferte şi, în cele din urmă, a fost avansată şi o propunere: societatea Eurovia. În prezent, situaţia este fără ieşire: şi prelungirea de contract a expirat, nici cesionarea contractului către Eurovia nu a mai fost realizată, iar statul continuă să aştepte „minuni“ din partea VEGYEPSZER ZRT. Apropierea sezonului rece limitează practic orice tip de intervenţii la carosabil, în afara celor de introducere a drumului în conservare pentru circulaţia pe timp de iarnă. De fapt, în conservare ar trebui să intre gropile de pe Drumul European. „O să luăm o decizie până pe 30 septembrie. Am stat de vorbă cu ei şi ne-au promis că se apucă de lucrare. Dacă nu se va întâmpla ceva până pe 30 septembrie, adică să se apuce serios de lucrări şi să ne arate că au chef de muncă, vom trece la rezilierea contractului. Vom face altă licitaţie şi vom desemna alt constructor. Asta este! Va mai trece un an, dar deja au trecut fără să se întâmple mare lucru. Ei tot promit că se apucă de lucrări, că cesionează contractul şi aşa mai departe“, a declarat Elena Dan, director de investiţii în cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România. Recent, şefa CNADNR, Doina Tiron, a fost demisă pentru management defectuos.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU