12.9 C
Craiova
miercuri, 12 noiembrie, 2025
Știri de ultima orăMagazinPicătura de cunoaştere

Picătura de cunoaştere

Surprizele accelerează memoria

 

Un recent studiu american a demonstrat că surprizele ne stimulează să învăţăm mai repede. Din câte se pare, neuronii implicaţi în procesul de memorare se activează doar atunci când consecinţa unei acţiuni este diferită de cea aşteptată. Specialiştii de la Universitatea din Pennsylvania au monitorizat activitatea neuronală a unei anumite zone cerebrale, în timp ce pacienţii participau la un test menit să stimuleze mecanismele de memorare. Zona cerebrală luată în considerare este numită substantia nigra (substanţa neagră), fiind situată între mezencefal şi diencefal. Aceasta este zona afectată de boala Parkinson, afecţiune care constă într-o degenerare a neuronilor care produc dopamină şi ne ajută să ne amintim. Subiecţilor supuşi testelor li s-a cerut să aleagă nişte cărţi de joc din două pachete diferite. Cărţile puteau fi asociate unor recompense în bani, unul dintre pachete dând mai multe şanse de câştig decât celălalt. În acest fel, cercetătorii au putut studia reacţia neuronilor la obţinerea recompensei dorite sau la dezamăgirea provocată de un eşec. În opinia specialiştilor, „acest nou sistem de măsurare a activităţii neuronilor dopaminergici ne-a ajutat să avem cunoştinţe mult mai profunde despre activitatea cognitivă fundamentală“. În trecut, au mai existat studii care demonstrau reacţia neuronilor noştri la acţiunea unor stimuli neaşteptaţi: activarea lor în prezenţa unei recompense şi diminuarea activităţii interneuronale, când nu este în joc nici un premiu. Potrivit oamenilor de ştiinţă, este vorba de un mecanism similar celui existent la bursă: pieţele financiare răspund la evenimentele neaşteptate, în timp ce situaţiile previzibile nu au nici un efect, pozitiv sau negativ.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU