12.9 C
Craiova
miercuri, 12 noiembrie, 2025
Știri de ultima orăMagazinCulori vii şi transparenţă împotriva crizei

Culori vii şi transparenţă împotriva crizei

Materiale lejere, şifon sau organza, haine de piele, culori vii şi transparenţă. Cam acestea sunt, în linii mari, elementele-cheie cu ajutorul cărora moda speră să facă faţă actualei crize financiare care a lovit lumea.  

În plină perioadă de criză, lumea modei a găsit cea mai bună metodă de a riposta. Pentru a face faţă acestor vremuri „cenuşii“, designerii propun materiale uşoare şi foarte multă creativitate. Pentru specialiştii din domeniu, lumea modei înfruntă cu mult optimism situaţia socială tensionată. Este suficient să privim vitrinele marilor magazine, unde violetul şi galbenul, culori foarte vii, domină ultimele colecţii şi sunt simbol al optimismului cu care designerii doresc să înfrunte o mare provocare. Materiale din ce în ce mai uşoare, cum este pielea, devenită între timp foarte subţire şi similară stofei, sunt rodul studiilor de laborator şi al creativităţii, dar şi al unei dorinţe de lejeritate într-un moment perceput ca fiind extrem de dificil. „Adevărata noutate a acestui an este pielea foarte subţire. Nu se mai observă diferenţa între ea şi materialele clasice. Este tratată ca o stofă, se fac pense, se aplică decoraţiuni şi se fac inserţii de materiale. Se folosesc o amplă gamă de culori, unele imposibil de imaginat până acum ceva timp, precum şi foarte multe nuanţe“, a explicat specialista italiană Liliana Tudini.

Lejeritatea, cuvântul de ordine al noilor colecţii

„Toţi designerii doresc să impună lejeritatea, care implică speranţă şi se doreşte un antidot pentru perioada de criză pe care o traversăm. Articolele vestimentare par să aibă suflet. Transparenţa propusă de designeri capătă conotaţii metaforice, reprezintă dorinţa de a vedea lucrurile clar, la nivel politic şi financiar“, a spus Diane Becker, şefa Departamentului de design încălţăminte şi accesorii din cadrul Şcolii de modă Polimoda din Firenze. Însă folosirea unei transparenţe mai accentuate derivă şi dintr-o tehnică specială folosită de specialişti. „Tendinţa de transparenţă a materialelor derivă dintr-o tehnică a designului actual, cu care se creează hainele. Aceasta se bazează pe computer, pe programe tip Photoshop şi nu pe schiţele realizate manual. Respectiva tehnică digitală ne ajută să suprapunem peste imaginea ce trebuie desenată diverse materiale transparente până găsim linia dorită“, a adăugat ea. Culorile dominante care monopolizează vitrinele marilor magazine sunt vii, puternice, precum galbenul sau violetul. „Este suficient să aruncăm o privire spre vitrine, pentru a vedea această explozie de violet, care îşi făcuse deja simţită prezenţa anul trecut. Culorile puternice sunt combinate şi cu nuanţe neutre, echilibrate. Moda lor este însă şi o formă de apărare, ca să nu ne mai gândim la lucruri triste. Culorile neutre sau închise din anii ’80 erau pe gustul unei societăţi în refacere. Începutul anilor ’70 însă, când se profila criza petrolului, a fost perioada în care a triumfat culoarea. Tendinţa care se face simţită acum este înclinaţia spre elementele etnice. Colecţiile prezentate la Paris se bazează toate pe elemente etnice sau pe tema călătoriilor“, a mai explicat specialista italiană.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS