Sebastian Vlădescu şi ai săi au gândit o megaafacere imobiliară cu terenurile societăţii, estimate la peste 300 de milioane de euro. Într-o variantă foarte posibilă, statul ar urma să cadorisească SIF Oltenia cu peste 30 de milioane de euro.
Ford a anunţat, la sfârşitul săptămânii trecute, că oferă pe pachetul majoritar de 72,4% deţinut de stat la Automobile Craiova SA (ACSA) doar 57 de milioane de euro, adică 4,1556 euro/acţiune. Adică 132.000 de lei vechi, cu mult sub preţul pieţei, care a fost vineri, la Bursa de Valori Bucureşti (BVB), 350 de lei vechi. Americanii au luat ochii oficialilor români cu oferta tehnică pe care au făcut-o: investiţii directe de 675 de milioane de euro în următorii patru ani şi, mai ales, mărirea numărului de personal de la 4.000 la 7.000-9.000 de salariaţi în această perioadă. Ford şi-a îmbunătăţit oferta iniţială cu doar 2.000.000 de euro, dar şi-a permis, având în vedere că era singurul ofertant. Oficialii români nu au lăsat să se vadă dezamăgirea.
„Preţul este OK. Contează tot ansamblul, nu are rost să iei în calcul doar preţul. Acolo se vor face investiţii şi asta contează cel mai mult“, afirma săptămâna trecută ministrul Mihai Voicu, membru în Comisia de privatizare. Voicu crede că preţul ar fi fost mult mai mare (300 de milioane de euro), dacă ar fi fost incluse şi terenurile deţinute de Daewoo, vreo 50 de hectare, amplasate în zone bune ale marilor oraşe din ţară. Valoarea neprivatizată ar fi de peste cinci ori mai mare decât cea oferită de Ford.
Variantă de negociere abilă
Activele rămase, adică terenurile plus uzina Mecatim Timişoara (acolo unde s-a produs Dacia 500 Lăstun), ar urma să intre într-o nouă societate de stat, la care acţionari vor fi şi minoritarii din ACSA. Statul poartă negocieri cu ceilalţi acţionari ai societăţii, pentru despăgubiri. Să luăm în calcul un scenariu simplu. În prezent, SIF Oltenia este cel mai important acţionar minoritar al ACSA, cu 22,06%. La preţul mediu de 35 lei/acţiune, deţinerea valorează pe piaţă 48,7 milioane de euro. La preţul oferit de americani, pachetul face 16,7 milioane de euro. Surse apropiate conducerii SIF Oltenia susţin că societatea nu va accepta în nici un caz de la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) un preţ mai mic decât cel de pe piaţă. La rândul ei, Ford şi-a anunţat intenţia de a prelua inclusiv pachetul de 22,06% deţinut de SIF Oltenia, dar nu de la societate, prin bursă, ci de la AVAS.
Dacă ipotezele se dovedesc adevărate, AVAS va „cumpăra“ pachetul SIF cu 48,7 milioane de euro şi îl va vinde către Ford cu doar 16,7 milioane de euro. Pierdere sigură: 32 de milioane de euro. Trebuie spus că, în cazul Ford, statul a anunţat că are interese sociale (cele 3.000 – 5.000 de noi locuri de muncă). În cazul SIF Oltenia însă, nu are nici un interes. Într-o discuţie la postul Realitatea TV, Sebastian Vlădescu, şeful Comisiei de privatizare, a afirmat că restul activelor Daewoo vor fi tratate ca, „o afacere imobiliară“. „Sunt vreo şase-şapte hectare de teren numai în Bucureşti, situate într-o zonă bună“, a spus Vlădescu. În cazul SIF Oltenia, chestiunea pare destul de simplă.
Un apropiat al boss-ului de la SIF, Dinel Staicu, spunea săptămâna trecută că, „pentru noi, negocierile cu AVAS merg foarte bine“, confirmând că societatea de investiţii financiare va primi pe pachetul său bani şi alte compensaţii. Interesant este că statul face practic cadou SIF Oltenia 32 de milioane de euro. În aceste condiţii, câştigul net din privatizare se cifrează la doar 25 de milioane de euro. Cât despre micii acţionari, care deţin vreo cinci la sută din capitalul social al ACSA, rămâne de văzut. Vor primi şi ei o felie din tortul imobiliar gândit de Vlădescu sau vor rămâne la mâna Ford.
Polonezii au negociat cu GM
General Motors (GM) Daewoo Automotive Technology, grupul format după ce GM a preluat compania Daewoo din Coreea, a anunţat recent că va prelua de la statul polonez 40% din producătorul de autovehicule FSO, pentru suma de 254,5 milioane de dolari, potrivit Reuters. Acordul face parte din strategia GM Daewoo de a se extinde în Europa.

