Evenimentul cultural al saptamânii este, fara indoiala, expozitia de grup de la Galeriile de Arta din Cetatea Baniei, sub genericul „Scoala de la Craiova“, al carei vernisaj a fost luni, 4 septembrie. Expozitia reuneste lucrari plastice valoroase a opt pictori tineri care au, in buna parte, personalitatea artistica deja conturata: Silviu Bârsanu, Valentin Boboc, Ioana Fluierasu, Stelian Ghiga, Florin Zupea, Catalin Solcan, Dan Nica si Gabriel Giodea. La vernisaj a fost o invazie de artisti plastici, scriitori, elevi si studenti.
Curatorul expozitiei, Catalin Davidescu, a rostit cuvinte frumoase despre valoarea si importanta evenimentului, despre valentele fiecarui artist plastic prezent cu lucrari pe simeze. Cu exceptia lui Gabriel Giodea, toti sunt membri ai UAPR. Sintagma „Scoala de la Craiova“ ilustreaza reperele comune care sudeaza si confera omogenitate grupului, a spus Davidescu: „Cele mai importante poate sunt nivelul si constiinta lor profesionala, dorinta de a intelege mecanismele intime ale creatiei. De asemenea, atasamentul comun, la forme de expresie care, desi, aiurea au devenit demult «traditie», la noi sunt considerate inca imagini noi, aproape revolutionare. Fiecare dintre ei a optat pentru o formula antinarativa, unde accentul sa cada pe calitatea imaginii promovate si nu pe elementul epic care nu face decât sa aduca un confort vizual facil receptorului. Nu in ultimul rând, i-a reunit strigatul de disperare, deplin justificat, in sensul ca «vocea» lor este nerecunoascuta intr-o societate in care fenomenul de deculturalizare si indiferenta este tot mai accentuat“.
Expozitia in ansamblul ei, pentru ochiul avizat, este un fel de protest spiritual impotriva inculturii si ignorantei care macina societatea.
Pictorul Silviu Bârsanu este „nebunul frumos“ al Craiovei, artistul plastic „bolnav“ de existentialism, de eternul feminin, artistul care a dezertat din toate ideile fixe, nonconformist, de valoare incontestabila. Are numeroase expozitii personale si de grup, inclusiv participari internationale la Tokyo (Japonia), Roma (Italia), Franta, Belgia, precum si in tari din sud-estul Europei. Pâna acum a realizat un adevarat periplu in toate domeniile artei plastice. Lucreaza enorm, insa numai din hedonismul atât de caracteristic celebrilor pictori universali.
Valentin Boboc, la rându-i, are expozitii personale si de grup in tara si in strainatate. In esenta, acesta continua experienta plastica anterioara care l-a consacrat, dominanta fiind radicalizarea tonurilor, apreciaza Catalin Davidescu. Este un pictor abstract innobilat cu „obsesia Kandinsky“. Propensiunea fireasca a artistului pentru „geometria“ compozitiei este vizibila, iar echilibrul incontestabil.
Ioana Fluierasu este absolventa a Universitatii de Arte Bucuresti, sectia sculptura. In pofida vârstei, are multe expozitii personale si de grup, atât nationale cât si internationale. La Galeriile de Arta este prezenta cu doua lucrari de ceramica, executate la „intersectia“ cu abstractionismul.
Daca Silviu Bârsanu este atât de cunoscut si apreciat, incât n-ar mai avea nevoie de nici o prezentare, din ceilalti am descoperit trei artisti plastici formidabili: Stelian Ghiga, Florin Zupea si Catalin Solcan.
Curatorul considera ca Stelian Ghiga, aidoma lui Valentin Boboc, are acelasi tip de rafinament al raporturilor cromatice, insa cu un accent special pentru glasiuri. Spirit solar ce cauta sa inteleaga si abia apoi sa se exprime, Catalin Solcan cerceteaza mai nou forta de expresie a culorii deliberat inchisa in rigoarea unor forme geometrice bine definite, afirma Davidescu, in timp ce pe Florin Zupea il crede introvertit in stirpea lui Chagall, insa realizând o pictura onirica de buna calitate sub pretextul unei tematici religioase.
Toata lumea stie ca nu exista si nici nu au existat doua opinii critice identice. Mai mult, fiecare „ochi“ avizat are doza lui de subiectivism. De aceea, expozitia de grup merita vazuta de toti craiovenii. Intrucât, dupa ce ai pasit in interiorul Galeriei de Arta, sunt câteva tablouri care socheaza. Primele, cu totul exceptionale, apartin pictorului Stelian Ghiga. Fireste, este vorba de pictura abstracta, insa psihocromatica este de-a dreptul tulburatoare si, aproape, imposibil de reprodus intr-un eventual album. Tehnica este ireprosabila, originala si de invidiat. Personal, inclin sa cred ca toate cele trei tablouri (ulei pe pânza) au loc pe simezele oricarui muzeu din lume. Intr-una din lucrarile sale, dialogul intre nuantele de verde este fascinant. Artistul a reusit, genial as spune, sa realizeze raporturi notionale intre nuantele aceleiasi culori sau intre culori calde si culori reci. Un fel de sintagme cromatice pe fond de „verde orb nesfârsit“, cum ar spune poetul. Cum sa redai un verde spart de lumina? Numai daca ai ceva de „Sus“. De asemenea, lucrarile lui Florin Zupea au un farmec aparte, iar grafica, desenele si schitele sale sunt monumentale. Catalin Solcan face parte din aceeasi generatie, este – mi-ar placea sa cred – la fel de valoros, tehnica sa este impecabila si se incadreaza in acelasi curent de arta, abstractionismul, curent deja clasicizat. Asadar, expozitia de pictura „Scoala de la Craiova“ este una care merita sa fie privita, contemplata, de orice om, indiferent de profesie.