16.2 C
Craiova
luni, 3 noiembrie, 2025
Știri de ultima orăLocalGreva din invatamânt naste controverse

Greva din invatamânt naste controverse

Cu câteva zile in urma publicam in paginile cotidianului nostru doua scrisori ale cititorilor despre greva din invatamânt. Inginerul Nicolae Vaduvescu ne scria despre o profesoara de engleza de la Colegiul National „Carol I“ care câstiga circa 30 de milioane de lei nu tocmai impozabili din meditatii si nu ar avea nici un motiv sa faca greva. In cea de-a doua scrisoare publicata, semnatarul acesteia, Ion Georgescu, facea un calcul din care reiese cât de putin ar munci un cadru didactic. Cele doua mesaje ale cititorilor amintiti au provocat, pe site-ul Gazetei de Sud, vii controverse pe tema statutului dascalului in societatea româneasca actuala. Va redam in continuare reactiile cititorilor nostri la scrisorile lui Nicolae Vaduvescu si Ion Georgescu, nu inainte de a mentiona ca responsabilitatea juridica pentru continutul acestor texte apartine in exclusivitate autorilor. (A.D.)


Adi B.:


„Domnul Georgescu are dreptate in felul lui… dar, totusi, e invidie, asta ca sa nu mai zic de dl. ing. Nicolae Vaduvescu. Ma mir ca nu a facut pâna acum reclamatie la politie… personal. Nici eu nu-s de acord cu greva profesorilor (prea prelungita), insa au dreptul sa-si ceara cresterea nivelului de trai si nu cred ca ar trebui sa le puna bete-n roate niste invidiosi“.


Alexa:


„Ciudat ca toti ajung sa-si dea cu parerea de cât de bine o duc dascalii, ce mult câstiga ei din meditatii, dar nu vad ce mult se câstiga, oficial, in alte domenii, tot bugetare si unde cinstea a lasat de mult locul hotiei. Ma refer la justitie, unde sunt salarii de 30-40 milioane minim, ma gândesc la politie, la armata, la biserica, unde popa ca sa te ingroape cere milioane, dar nu da chitanta. Ba iti mai spune sa dai acolo câteva sute de mii si pentru cântaret. Domnilor, vi s-au spalat creierele?“


Invatat:


„Aveti dreptate! Setea de cunoastere si „cultura“ din satele si comunele oltenesti face din aceasta zona un loc al bunastarii si civilizatiei. Faceti bataturi la mâini ca si magarii fac bataturi carând samare! Aveti exact ce meritati! Nu doriti decât sa fiti niste pensionari asistati care sa va uitati invidiosi la cei care vor sa câstige… inclusiv prin meditatii. Nu sunteti in masura sa-i judecati pe dascali când sustineti ca sunt evazionistii principali ai României. Si mai faceti o socoteala sa vedeti câti profesori fac meditatii. Dar mai bine faceti o comparatie a „militienilor“ cu dascalii pentru a vedea ca va place sa traiti intr-un stat tot politienesc! Traiasca si infloreasca scumpa noastra Oltenie agrara, cu bravii ei locuitori constructori ai societatii multilateral necivilizate si neprospere!“


D. C. Dan:


„Toata lumea a sarit impotriva profesorilor cum de isi permit sa ceara salarii mai mari in conditiile in care o vânzatoare de bilete de la Metrorex ajunge sa câstige 7,5 mil. + tichete de masa. Calculul timpului de munca este aberant. Eu nu sunt profesor, sunt economist, dar am predat si eu ca lector 3 ore/zi la persoane cu o anumita calificare superioara si vreau sa spun ca dupa aceste ore nu mai eram bun de nimic. De asemenea, lumea nu stie nimic ce s-a intâmplat in invatamânt in ultimii 15 ani, când fiecare ministru isi impunea propria reforma urmata de restructurari. Oricum aceasta a dus la o mai buna pregatire profesionala a profesorilor, care oricum este continua pâna la pensionare. Totusi exista putine domenii de activitate la noi in tara in care trebuie sa inveti si sa te pregatesti profesional continuu. Asa ca a compara cu muncitorii, zilierii este o aberatie si o prostie. Nu ma asteptam ca GdS sa dea asa opinii dezaxate, atât timp cât noi suntem la nivelul actual datorita neinteresului acordat de guvernanti invatamântului. Am fi intrat mult mai bine pregatiti in UE daca banii din buget nu s-ar fi directionat catre clientii politici, ci catre scoala, pentru ca de aici incepea toata pregatirea profesionala si cultura, nu de la a spiona vecinul de bloc (de fapt, nu am dreptate, trebuie sa urmam sfatul presedintelui de a inlantui spaga si coruptia, si daca nu-i tragem in teapa pe cei marunti, atunci pe cine?). Oameni buni, bani in economia româneasca exista! Problema este a distribuirii lor. De ce sa nu dam la regii autonome, care oricum sunt in pierdere, si sa dam la nenorocitii de profesori, la modernizarea si tehnologizarea scolilor. Toata lumea se plânge ca nu invata nimic in scoala, dar s-au intrebat de ce ? Celor care au veleitati de spioni si mor de grija vecinilor le urez sa viziteze scolile din Europa, apoi pe ale noastre si sa compare nivelele de educatie si pregatire dintre ele“.


Gion C.:


„Activitatea unui dascal nu se masoara in câte ore sta in clasa, ci in rezultatele obtinute prin produsele sale: elevii. Nu uitati, cei care acuzati, ca unui dascal pentru a intra la ore ii trebuie tot atâtea ore pentru a se pregati! M-as adresa domnului Nicolae Vaduvescu care zice ca este inginer: Câte inventii ati produs in activitatea dv? Credeti ca ajungeati inginer fara truda dascalilor dv? Unui dascal ii mai trebuie, dl Nicolae Vaduvescu, o carte sa citeasca, sa se perfectioneze ca sa fie in pas cu dezvoltarea stiintei si tehnicii. Dl Nicolae Vaduvescu, si eu sunt inginer, dar sunt mândru de dascalii ce i-am avut si le deplâng situatia in care se afla actualii dascali. De ce a fost buna situatia invatamântului de la Spiru Haret incoace pâna prin ’60 (cu un recul pâna prin ’80) pentru ca guvernantii s-au gândit la viitorul natiunii si au pus invatatorul lânga preot ca stâlp al societatii. Ce fac actualii guvernanti si „reprezentanti ai poporului“ in acest sens? Isi maresc salariile si isi aduna tot felul de privilegii. Isarescu spune ca va creste inflatia daca cresc salariile dascalilor, dar nu l-am auzit spunând ca cedeaza salariul sau de cca. 1.000 euro pe luna doua luni pentru dotarea unui laborator sau a unei biblioteci. Câti din dascalii de astazi isi permit sa mai mearga in concediu. De ce credeti, dl Nicolae Vaduvescu, ca au bani din meditatii? Mai reflectati, Vaduvescilor!“


Cristian Popescu:


„Dumneavoastra cred ca nu va e rusine, domnule Georgescu Ion, permitându-va sa ne judecati pentru simplul fapt ca ne cerem drepturile. Sunt debutant in mediul rural, fac naveta cu trenul doua ore pe zi si apoi merg pe jos 3 km pentru a ajunge la scoala. Pentru asta primesc sub 400 RON/luna. Nu am elevi cu care sa fac meditatii si nu am alta sursa de venit. Daca nu stiati, dascalii nu au concediu pe tot timpul vacantei, iar programul lor nu se reduce la cele patru ore de care vorbeati dumneavoastra. Credeti ca ne face cineva planificarile calendaristice sau planurile de lectie? Credeti ca ne corecteaza altii lucrarile de control care, câte o data, depasesc ca numar 100? Va doresc sa va bucurati de acelasi respect pe care il acordati dumneavoastra dascalilor si sa aveti parte de salariul debutantului!“


Alec – Craiova:


„Am avut norocul sa ma nasc intr-un orasel. Acolo am invatat sa scriu si sa citesc, am si citit câteva carti, ba la vârsta de 15 ani, din dragostea si respectul cu care m-au innobilat dascalii mei, am scris si o carte. Ei m-au invatat sa pretuiesc si sa respect istoria, cultura, valorile nationale, ce inseamna dragostea si prietenia. Venind la Craiova si luând contact cu opinii, gânduri si sentimente (ca unele din mesajele de mai sus) de la colegi, din presa, sau direct de la anumiti oameni maturi, am avut o perioada de inadaptare, de repulsie fata de scoala si profesori. Aveam impresia ca sunt neinteles, ca as fi apreciat sub valoarea mea fata de alti colegi si rezultatele negative au inceput sa apara: rezultate slabe, goluri in bagajul de cunostinte, incârduirea cu alti „razvratit“ si chiulul de la scoala. Norocul meu a fost tot un dascal si parintii mei. Cu rabdare si tact au reusit sa inlature din sufletul meu acea stare ce pusese stapânire pe mine. Acesta este motivul pentru care ma simt obligat sa atentionez, sa iau atitudine impotriva manifestarilor, gândurilor si sentimentelor agresive exprimate impotriva dascalilor. Dragi oameni „maturi“, da-ti dovada de maturitate, invatati-ne cel putin sa respectam scoala si dascalii (daca nu putem sa ii si iubim)! Nu cred ca simpla detinere a unei diplome plus sistemul de pile si relatii o sa mai dureze. Am auzit in anumite ocazii, in unanimitate, dorinta celor maturi de „schimbare“, dar toti asteptam sa se schimbe ceilalti pe care ii analizam, evaluam, criticam si uneori ii condamnam. Cred ca a venit timpul sa evaluam, in primul rând, asteptarile si realizarile personale, ce primim si ce dam, cât ar trebui sa primim si cât ar trebui sa dam, cui si de la cine. Ura si lipsa de respect, incitarea la ura fata de dascali induc in sufletul elevilor, in cel mai fericit caz, atitudinea de nepasare, de indiferenta si este cel mai prost exemplu pe care ni-l puteti da! Este normal ca un dacal sa fie agresat verbal, amenintat sau chiar batut?! ACESTA ESTE REZULTATUL ATITUDINII SI EXEMPLULUI DUMNEAVOASTRA PERSONAL! Meditatiile particulare – cu care personal nu sunt de acord – sunt inventia celor lenesi, din care nu câstiga nimeni concret, decât vaga impresie a parintilor, diminuarea interesului elevilor fata de studiu individual si scaderea capacitatii acestora de a selecta, sistematiza si acumula cunostinte noi. Dragi colegi, aveti curajul, luati-va parintii de mâna si haideti ca, impreuna cu dascalii, sa vedem cum putem elimina toate nemultumirile: ale profesorilor, ale parintilor, ale noastre!!!!!“


Aurica:


„Cel care a scris acest articol nu este altceva decât un demagog; eventual, am mai putea adauga si ca are un orizont cultural si intelectual limitat doar la ce a invatat pe vremea comunistilor. Daca sunt profesori, asa cum zice in articol, asta nu inseamna ca sunt majoritari. Padure fara uscaturi nu exista… La mai bine!“


Ana-Maria:


„Sunt total indignata de afirmatiile rautacioase ale dlui Georgescu. Pesemne ca dumnealui a ramas cu vechile metehne sau are la fel de mult „timp liber“ ca dna profesoara, dar spre deosebire de dumneaei, nu stie sa-l foloseasca in mod util. Cu totii stim ca dascalii sunt si cei de la Colegiul „Carol“, dar si cei care lucreaza in mediul rural. Eu am fost profesoara trei ani in mediul rural cu o catedra formata din ore la patru scoli. Si, sincera sa fiu, vorbind din propria experienta, mi-e greu sa cred ca un profesor care se trezeste la ora 4.00 -5.00 dimineata si ajunge acasa la 17.00 -18.00 mai are timp sau chef de meditatii. In alta ordine de idei, va intreb, domnule Georgescu, de câte ori ati primit factura si chitanta de la instalatorul sau electricianul care vine dupa program sa va remedieze vreo problema? Si daca n-ati primit, v-ati intrebat de ce? Daca aveti vagi cunostinte de contabilitate va veti da seama singur. Sau sa va ajut putin: ati economisit cel putin 19% din valoarea lucrarii efectuate. Nu vreau sa se inteleaga ca sunt de acord cu evaziunea fiscala, dar nu este corect sa etichetam toti profesorii ca fiind evazionisti. Si poate domnul inginer, care, de altfel, are foarte mult timp liber, imi esaloneaza pe zile, ore, minute un salariu lunar de profesor de 4.840.000 de lei, din care, in prealabil, a scazut 1.500.000 de lei transportul in mediul rural. Va multumesc anticipat, domnule inginer!“


George Dica:


„In primul rând, vreau sa transmit conducerii Gazetei de Sud dezamagirea mea in legatura cu cele doua articole publicate. Eu am considerat pâna acum GdS a fi cel mai serios cotidian din Oltenia, dar acesta nu este primul articol tendentios pe care il publicati (asta vorbind numai de situatiile asupra carora sunt suficient de informat incât sa pot emite o opinie. Exemplu concret: inundatiile din comuna Bradesti). Domnului Georgescu tin sa ii transmit ca nivelul cunostintelor Domniei sale de matematica se afla undeva intre clasa I si clasa a II-a. Exemplu: 1.Anul are 365 de zile, nu 360 2.Vacantele de Craciun si de Paste, adunate, au 14+14=28 de zile calendaristice, nu 30. 3. Domnul Georgescu a socotit unele zile libere de câte doua ori, adica din cele 52 de sâmbete si 52 de duminici, 17 sâmbete si 17 duminici se regasesc si in saptamânile de vacanta. 4. Singurele zile libere in afara de vacante sunt de 1 Decembrie si de 1 Mai. Il rog pe dl. Georgescu sa le enumere pe celelalte trei. In afara de aceste greseli elementare de ordin matematic, l-as mai ruga pe dl Georgescu sa dea exemplu de: 1. Minimum un cadru didactic care intârzie in mod constant câte 5-15 minute 2. Minimum un cadru didactic care nu s-a prezentat in timpul vacantelor scolare la unitatea de invatamânt, conform programului stabilit impreuna cu conducerea scolii. 3. Minimum un cadru didactic care sa isi va fi primit „cadoul in aur“. Domnule Georgescu, va rog sa dati aceste trei exemple, adica nume, prenume si unitatea de invatamânt unde isi desfasoara respectivul dascal activitatea. In caz contrar, sa stiti ca ati insultat si jignit o intreaga categorie sociala, nu doar o singura persoana. Domnului inginer Nicolae Vaduvescu: afirmatiile dumneavoastra privesc o fapta de natura penala (evaziunea fiscala). Daca aveti dovezi, va sfatuiesc sa va adresati organelor abilitate, nu presei. Daca nu aveti dovezi, atunci dumneavoastra insiva ati incalcat legea, situatie in care i-as recomanda vecinei dvs. sa va dea in judecata pentru insulta, calomnie si prejudicii aduse imaginii publice. Parerea mea este ca ar trebui fie sa va sprijiniti cumva afirmatiile, fie sa va cereti scuze d-nei profesoare, mai ales ca sunteti, la rândul dvs. un „intelectual“. Cu respect, George Dica“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS