15.6 C
Craiova
luni, 15 septembrie, 2025
Știri de ultima orăBani & AfaceriFord a încasat 37 de milioane de euro ajutor de stat

Ford a încasat 37 de milioane de euro ajutor de stat

După ce într-o perioadă statul român sistase ajutorul de stat către Ford, plăţile au fost reluate, după ce s-au şi văzut investiţiile. Aflaţi exclusiv din GdS câţi bani urmează să fie plătiţi anul viitor din vistieria Ministerului Finanţelor în conturile Ford România.

Până la acestă dată, producătorul auto din Craiova a primit de la statul român un ajutor de stat în valoare totală de aproape 37 de milioane de euro (aproximativ 167 de milioane de lei), plătiţi în două tranşe către Ford România. La solicitarea GdS, Ministerul Finanţelor Publice ne-a informat, zilele trecute, că prin OUG nr. 5/2012, care a modificat OUG nr. 109/2008 privind acordarea ajutorului de stat către Ford România s-a stabilit plata unui ajutor de stat către producătorul auto din Bănie de până la 75 de milioane de euro, cu mult diminuat faţă de valoarea ajutorului de stat promis iniţial americanilor de la Ford. La încheierea contractului de privatizare, statul român le promisese celor de la Ford 143 de milioane de euro. Anul trecut, însă, Ministerul Finanţelor a sistat orice plată a ajutorului de stat către Ford, după ce achitase numai 17 milioane de euro. La vremea respectivă, statul era nemulţumit de nivelul investiţiilor realizate de Ford la Craiova. Ulterior, a apărut OUG nr. 5/2012, care a limitat ajutorul de stat de la 143 de milioane de euro, la 75 de milioane de euro.

În 2013 – ajutorul creşte la 38 de milioane

Potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor, ajutorul de stat s-a plătit către Ford în 2010 şi 2011. În 2012, nu s-a virat nici un ban public în conturile Ford. Tot Ministerul Finanţelor a comunicat faptul că, pentru anul 2013, producătorul auto din Bănie ar trebui să primească un ajutor de stat ce depăşeşte puţin 38 de milioane de euro, pentru investiţiile realizate în 2012. Următoarea tranşă de ajutor de stat (care este şi cea mai mare de până acum) va fi acordată doar după ce se verifică la fabrică dacă s-au realizat investiţiile.

Volum uriaş
al producţiei promise de Ford

Potrivit ordonanţei, Ford are obligaţia să producă până în anul 2017 un număr de 810.000 de maşini şi 1.500.000 de motoare. „Ca urmare a implementării proiectului de investiții, beneficiarul realizează un volum al producţiei de automobile în perioada 1 ianuarie 2013 – 31 decembrie 2017 de 810.000 unităţi. Beneficiarul transmite anual furnizorului un raport prin care se certifică volumul producţiei realizate elaborat de o firmă de audit independentă“, se arată în ordonanţă. Acelaşi text este stipulat şi la articolul care prevede obligativitatea unui volum de producţie de 1.500.000 de motoare. Pe lângă aceste obligaţii, Ford trebuie să plătească statului român impozitele şi taxele aferente, stipulate de legislaţia în vigoare şi de contractul de privatizare încheiat în 2008 cu statul.

Investiţiile trebuie realizate
până la 31 decembrie

Dacă, iniţial, Ford ar fi trebuit să realizeze investiţii în uzina din Craiova de 675 de milioane de euro, pentru a primi ajutorul de stat promis de România, de data aceasta, ajutorul este condiţionat de realizarea unor investiţii de 869 de milioane de euro. „Valoarea totală a investiţiei pe care SC Ford România SA trebuie să o realizeze la Craiova conform OUG nr. 5/2012 este de 869,09 milioane de euro. Înainte de plata ajutorului de stat în anul 2013 se va realiza verificarea cuantumului investiţiei realizate de către SC Ford România SA“, au precizat reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice, pentru GdS. Potrivit actului normativ, Ford are termen să finalizeze investiţiile în uzina din Craiova la sfârşitul acestei luni. Mai exact, textul actului normativ are următorul conţinut: „(1) Proiectul de investiții destinat producerii de automobile se realizează în perioada 2008 – 31 decembrie 2012“.

Ford susţine
că a investit peste 800 de milioane de euro

Reprezentanţii Ford au declarat pentru GdS că ajutorul de stat a fost folosit pentru modernizarea şi tehnologizarea fabricilor de autovehicule şi de motoare din uzina craioveană: „Confirmăm că Ford a finalizat angajamentul privind investiţia de 675 de milioane de euro la Craiova, însă în realitate Ford a investit până acum peste 800 de milioane de euro în transformarea uzinei din România într-o unitate de producţie de talie mondială. Ajutorul de stat primit până acum din partea guvernului român a fost utilizat în modernizarea şi tehnologizarea unităţilor de producţie vehicule şi motoare de la fabrica noastră din Craiova“, au precizat reprezentanţii companiei, la solicitarea GdS. Fabrica de la Craiova este una dintre cele mai moderne pe care le are Ford în Europa, au precizat, în repetate rânduri, reprezentanţi din staff-ul companiei cu sediul la Craiova.
În prezent, Ford produce la Craiova aproximativ 250 de maşini pe zi, urmând ca din ianuarie să fie fabricate 350 de maşini într-o singură tură. La începutul lunii noiembrie, volumul de producţie zilnic ajunsese la 500 de unităţi, dar la jumătatea lunii s-a desfiinţat un schimb, iar oamenii au fost mutaţi la fabrica de motoare, unde s-au introdus două ture, datorită cererii mari de motoare EcoBoost de 1.0 litri. Dacă prin contractul de privatizare încheiat cu statul român se preciza că timp de patru ani de la preluarea efectivă a fostei fabrici Daewoo de la Craiova, Ford era obligată să păstreze numărul de angajaţi, de data aceasta, prin noul act adiţional încheiat cu statul român, nu se mai prevede obligativitatea producătorului auto să menţină o anumită perioadă numărul actual de angajaţi.

Ce se întâmplă dacă Ford
nu produce 810.000 maşini la Craiova

Acelaşi act normativ prevede ca producătorul auto să restituie ajutorul acordat de statul român, proporţional cu volumul de producţie care nu s-a realizat. În cazul în care Ford nu îşi îndeplineşte promisiunile de producţie de vehicule şi motoare până în 2017, atunci va trebui să plătească şi dobânzi, şi penalităţi pentru ajutorul de stat primit. Iată şi textul de lege: „Art. 791(1) În cazul în care volumul producţiei realizate de beneficiar în perioada 1 ianuarie 2013 – 31 decembrie 2017 este mai mic de 810.000 de automobile, respectiv 1.500.000 de motoare, beneficiarul va rambursa proporţional cu gradul de nerealizare ajutorul de stat plătit fiecărui proiect de investiţii. În cazul în care se va stabili rambursarea proporţională a ajutorului de stat, sumele datorate au regimul juridic aplicabil creanţelor bugetare, conform legislaţiei în vigoare“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS