• Dupa ce au obtinut finantarea externa pentru centura ocolitoare de nord a Craiovei, autoritatile doljene se lupta cu proprietarii terenurilor pe care trebuie sa treaca cei 14 kilometri de drum • Investitia la DN 6 Craiova – Filiasi ar fi trebuit sa demareze in urma cu o saptamina
O investitie de 25 de milioane de dolari, finantata prin programul ISPA, nu poate fi inceputa deoarece autoritatile doljene nu au lamurit inca situatia juridica a terenurilor pe unde urmeaza sa treaca ruta ocolitoare de nord a Craiovei. Este vorba despre modernizarea DN 6, Craiova – Filiasi, pentru care statul roman a obtinut finantare externa cu garantie guvernamentala, derulata prin banca japoneza JBIC.
Ca sa poata incepe lucrarile, japonezii au cerut autoritatilor sa exproprieze terenurile pe unde va trece viitoarea autostrada. Antreprenorul, firma italiana SC ASTALDI, asteapta ca administratia doljeana s-o scoata la capat cu exproprierea de terenuri. Ionel Ciobotea, secretarul general al Prefecturii Dolj, a declarat: „Am avut o intilnire cu cei de la primariile din Bradesti si Craiova, cu reprezentantii AND si cu cei de la cadastru, pentru a lamuri situatia juridica a terenurilor. Statul cumpara terenurile de la proprietari, conform procedurii de expropriere, insa problema este ca multi nici macar nu au titluri de proprietate, iar altii sint in litigii si succesiuni“.
Proprietarii cer preturi exorbitante
Din datele centralizate de prefectura reiese ca 127 de titluri de proprietate nici macar nu au fost emise de catre comisiile de fond funciar, zece titluri au fost emise gresit si alte 21 neridicate de proprietari, trei terenuri au fost instrainate fara acte notariale, 37 sint proprietari fara succesiuni si alti 34 sint in litigii cu PETROM, deoarece comisiile funciare care functionau in 1991 au dat titluri de proprietate pe terenurile cu sonde, fara sa tina seama ca ele apartineau, in fapt, statului. Ba mai mult, din cauza acestor greseli, administratia doljeana s-a trezit cu noii proprietari veniti in audienta sa pretinda chirie pe transformatoarele si sondele statului.
Ciobotea este de parere ca, daca unele dintre aceste probleme sint pur formale si vor fi rezolvate in cel mai scurt timp, altele le vor da destule batai de cap autoritatilor. Practic, un proces de succesiune si, in general, orice actiune in instanta poate dura luni sau chiar ani. Mai mult decit atit, stiind ca statul este nevoit sa le cumpere terenurile ca sa nu piarda creditul, oamenii maresc preturile la negocieri.
Numai in Craiova exista 18.000 de metri patrati cu 38 de proprietari care au cerut si cite 20-25 de dolari pe metrul patrat, desi terenurile se afla in extravilan. Intre timp, SC ASTALDI, firma italiana care a cistigat licitatia pentru efectuarea lucrarilor la cei peste 14 kilometri de drum, a inceput sa-si aduca echipamentele si expertii in zona, inchiriind apartamente in Filiasi. Sub presiunea problemelor aparute, demararea intregului proiect a fost insa mult tergiversata, desi autoritatile isi propusesera ca el sa inceapa la 1 aprilie.

