Reprezentantii APAPS – SRS Oltenia depun eforturi sustinute pentru privatizarea societatilor la care institutia detine capital majoritar. Din nefericire, ofertele pentru respectivele pachete de actiuni sint aproape inexistente. Aceasta situatie se regaseste in toata tara, in ciuda directivelor europene si cele ale FMI care au cerut pentru anul acesta privatizarea a 300 de unitati economice. Din cauza lipsei banilor, pe fondul crizei economice pe care o traversam, nu se inghesuie nimeni sa cumpere actiuni la societatile aflate pe lista, chiar daca unele inca sint atractive. Povara recuperarii terenului pierdut la inceputul anului ’90 a cazut tot pe umerii celor care atunci rideau la auzul cuvintului „privatizare“.
Doua la primarie, patru la stat…
In portofoliul APAPS – SRS Oltenia sint in „lucru“ 41 de societati comerciale, din care 23 sint privatizabile. Dintre acestea, unele se afla deja in curs de privatizare, in faze diferite: cu dosarele in lucru, cu note de privatizare aprobate de comitetul de directie, in faza de ofertare a pachetelor de actiuni (organizare licitatii), iar altele in situatia reluarii procesului de privatizare intrucit mai multe licitatii cu oferta in plic au esuat. Un exemplu in acest sens este SC COMPIL SA Craiova. Pentru acestea din urma se va schimba metoda de privatizare, in licitatie cu strigare. O alta categorie o reprezinta societatile la care APAPS detine o cota reziduala de pina la zece procente din totalul actiunilor, cota care a reintrat in portofoliu in urma majorarii capitalului social. Este vorba de terenurile pentru care unitatile respective au obtinut titluri de proprietate. Cele cinci societati de acest gen vor fi transferate catre APAPS Bucuresti, in vederea vinzarii lor pe piata de capital. Acestea sint: VOCITA FOREST SA si CERAMICA Corcova, ambele din judetul Mehedinti, CHIMTEX Bals din Olt, T P Sud din Vilcea, si AGROMEC Caraula din Dolj. S-a propus, de asemenea, ca alte patru societati sa fie transferate la Directia Reconversie Active din cadrul APAPS Bucuresti in vederea declansarii procedurii de lichidare: PRESTMIN – Baia de Arama si Transport Auto Vinju Mare – Din Mehedinti, STAMC Draganesti din Vilcea si AGROMEC Salcuta. Mai sint noua societati din Olt, Vilcea si Mehedinti care fac obiectul Legii 326/2001 care face referire la transferul acestora catre consiliile locale. Prin HG 701/2002 si HG 702/2002, au fost reglementate transferurile actiunilor detinute de APAPS la AQUACOR SA si IMOBILCOR SA catre Consiliul Local Corabia.
S-au trezit cam tirziu
Despre „accelerarea privatizarii“ s-a vorbit mult. In acest sens a fost elaborata si Legea 137/2002, ale carei norme metodologice de aplicare au fost aprobate prin HG 577/2002. Legea acorda facilitati fiscale societatilor cu capital majoritar de stat cu scopul de a le face cit mai atractive in vederea privatizarii. Se merge de la stergerea majorarilor si penalitatilor aferente intirzierilor achitarii datoriilor, inregistrate la 31 decembrie 2001, pina la esalonarea debitelor curente pe o perioada de cinci ani cu o perioada de gratie de sase luni. Cu toate acestea, nu se intreprinde nimic. Pentru aplicarea prevederilor acestei legi, este nevoie de semnarea unui ordin interministerial. Semnarea acestuia intirzie pentru ca se asteapta sa fie trimise certificatele de sarcini fiscale din care trebuie sa rezulte clar datoriile la 31 decembrie 2001. Certificatele fiecarei societati sint emise de sucursalele teritoriale ale Ministerului de Finante, CNAS, Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale – prin casele de pensii si agentiile de somaj -, precum si de consiliile locale. Cum hotarirea de guvern prevede ca orice greseala in efectuarea calculelor atrage recuperarea sumelor respective de la cel care se face vinovat, reprezentantii institutiilor respective ezita sa parafeze certificatele de sarcini fiscale. Si uite asa, cercul vicios este alimentat de eterna birocratie de la noi. Directorul APAPS – SRS Oltenia, Marin Nicoli, este inca optimist: „Ii invitam pe toti investitorii care urmaresc Gazeta de Sud sa participe la licitatiile pe care le organizam si sa inteleaga faptul ca facilitatile acordate de Legea 137/2002 ii ajuta foarte mult la demararea afacerilor“. El se intreaba insa cum reuseau taranistii sa vinda societate dupa societate, chiar si din cele neatractive, adica „ciurucurile“. E greu de dat un asemenea raspuns.

