21.7 C
Craiova
sâmbătă, 19 iulie, 2025
Știri de ultima orăBani & AfaceriDistincţia dintre „indexarea” impozitelor şi taxelor locale şi „majorarea” impozitelor şi taxelor

Distincţia dintre „indexarea” impozitelor şi taxelor locale şi „majorarea” impozitelor şi taxelor

„Imperiile viitorului vor fi imperiile minţii”. (Winston Churchill)

Frecvent se constată că se abordează problema ”indexării” şi a „majorării” impozitelor şi taxelor locale fără a se cunoaşte (1) prevederile legale care le reglementează, şi (2) sensul, conţinutul şi modul corect de aplicare al acestora.
Clarificarea problemei în discuţie este deosebit de importantă pentru:
1) Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Administraţiei şi Internelor şi Guvern, care au obligaţia să iniţieze şi, respectiv să aprobe, hotărârea Guvernului cu aplicarea indexării;
2) primari, consilierii locali şi pentru personalul consiliilor locale cu atribuţii pe linie de impozite şi taxe locale, care au obligaţia aplicării în practică atât a „indexării” cât şi „majorării” impozitelor şi taxelor locale;
3) politicieni, parlamentari şi guvernanţi pentru a nu mai comite numeroase şi grave erori în cadrul unor abordări neprofesionale, aventuriste şi hazardate pe problema „majorării” şi a „indexării” impozitelor şi taxelor locale.
Ori, în condiţiile în care aceste abordări, greşite, se fac de politicieni, parlamentari şi guvernanţi în mass-media, în special pe posturile de radio şi de televiziune de cel mai mare interes, şi la ore de audienţă de vârf, afirmaţiile respective au un mare impact negativ atât în rândul populaţiei, cât şi al persoanelor responsabile cu aplicarea „majorării” şi/sau a „indexării” impozitelor şi taxelor locale.
Prin materialul de faţă ne propunem să clarificăm, în strictă conformitate cu prevederile legale în vigoare, sensul, conţinutul şi modul de aplicare al „majorării” şi al „indexării” impozitelor şi taxelor locale.
Majorarea impozitelor şi taxelor locale:
1) este prevăzută prin art. 287 din Codul fiscal;
2) se face prin Hotărârea proprie a fiecărui consiliu local;
3) este lăsată la voia consiliilor locale dacă o aplică sau nu în fiecare an;
4) se poate face numai anual;
5) se aplică numai pentru anul fiscal pentru care s-a aprobat;
6) se face numai după ce impozitele şi taxele locale au fost indexate (actualizate) cu rata inflaţiei;
7) se face prin aplicarea unor cote de majorare care:
7.1) se stabilesc în funcţie de diferite criterii, hotărâte de fiecare consiliu local, precum economice, sociale, geografice, necesităţile bugetare locale etc., cu excepţiile prevăzute prin Codul fiscal;
7.2) este limitată, nu pot fi mai mare de 20% faţă de nivelurile maxime prevăzute prin Codul fiscal;
7.3) pot fi stabilite şi diferit pe fiecare impozit şi taxă în parte, sau pe diferite categorii de impozite şi taxe;
8) hotărârile de majorare ale consiliilor locale pot fi adoptate:
8.1) numai după data publicării în Monitorul Oficial a Hotărârii Guvernului cu indexarea impozitelor şi taxelor locale (prevăzute la art. 292 din Codul fiscal);
8.2) în termen de 45 de zile lucrătoare de la data publicării în Monitorul Oficial a Hotărârii Guvernului cu indexarea impozitelor şi taxelor locale;
9) se poate aplica pentru toate impozitele şi taxele locale, atât pentru cele stabilite în sumă fixă (în lei), cât şi pentru cele stabilite pe bază de cotă procentuală (în %).
Indexarea impozitelor şi taxelor locale:
1) este prevăzută prin art. 292 din Codul fiscal;
2) se iniţiază în comun de Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Administraţiei şi Internelor şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului;
3) este obligatorie;
4) sumele respective se indexează o dată la 3 ani, ţinând cont de evoluţia ratei inflaţiei de la ultima indexare;
5) se aplică pe 3 ani;
6) nu are legătură cu majorarea impozitelor şi taxelor locale, aplicarea sa fiind:
6.1) obligatorie, şi
6.2) indiferent de faptul dacă se face sau nu majorarea impozitelor şi taxelor locale;
7) se face prin aplicarea unei cote de indexare care:
7.1) se stabileşte o dată la 3 ani, ţinând cont de evoluţia ratei inflaţiei de la ultima indexare, şi numai pe baza acesteia;
7.2) nu este limitată prin lege, nici ca limită maximă şi nici ca limită minimă, nivelul acesteia fiind stabilit de „evoluţia ratei inflaţiei de la ultima indexare”;
7.3) este aceeaşi pentru toate impozitele şi taxele locale, pentru care se aplică, şi pentru toate consiliile locale;
8) se face prin Hotărâre a Guvernului, emisă până la data de 30 aprilie, inclusiv, a fiecărui an (din al III-lea an în care se face indexarea);
9) se aplică în cazul oricărui impozit sau oricărei taxe locale, care constă într-o anumită sumă în lei sau care este stabilită pe baza unei anumite sume în lei;
10) nu se aplică în cazul în care „evoluţia ratei inflaţiei de la ultima indexare” (adică din 3 ani consecutivi) este zero (cazuri care, în practică, nu se înregistrează).
*
Pentru a se înţelege corect şi pe deplin problema indexării şi a majorării impozitelor şi taxelor locale se prezintă şi următorul exemplu, cu precizările clarificatoare.
Considerăm că valoarea impozabilă a unei clădiri este de 10.000 de lei.
Prin Hotărârea Guvernului s-a adoptat, pentru anii 2013, 2014 şi 2015, indexarea impozitelor şi taxelor locale cu cota de 16,5%.
Indexarea, în lei = valoarea impozabilă x cota de indexare = 10.000 x 16,5% = 1.650 de lei.
Valoare impozabilă, în lei, rezultată după aplicarea indexării = valoarea impozabilă + indexarea = 10.000 + 1.650 = 11.650 de lei.
Prin Hotărârea Consiliului Local al localităţii „X” s-a adoptat, pentru anul 2013, majorarea impozitelor şi taxelor locale cu cota (maximă admisă de lege) de 20%.
Majorarea, în lei = valoarea impozabilă indexată x cota de majorare = 11.650 x 20% = 2.330 de lei.
Valoare impozabilă rezultată după aplicarea majorării = valoarea impozabilă indexată + majorarea = 11.650 + 2.330 = 13.980 de lei.
Precizarea nr. 1.
Majorarea se calculează pe baza valorii impozabile indexate (de 11.650 de lei în acest exemplu), şi nu pe baza valorii impozabile neindexată (de 10.000 de lei în acest exemplu).
Precizarea nr. 2.
În condiţiile în care, pentru anul 2013, (1) s-a adoptat Hotărârea Guvernului pentru indexarea impozitelor şi taxelor locale cu cota de 16,5%, şi (2) prin art. 287 din Codul fiscal se prevede că majorarea nu poate fi mai mare de 20%, greşit s-a afirmat că nivelul maxim al cotei cu care pot creşte impozitele şi taxele locale este de 16.5% (din indexare) + 20% (din majorare) = 36,5%.
Corect: creşterea este de 39,80%, respectiv de la 10.000 de lei, la 13.980 de lei, cotă care rezultă dintr-un calcul simplu, prin aplicarea regulii de trei simplă.
Precizarea nr. 3.
Hotărârea de majorarea a impozitelor şi taxelor locale, de 20%, adoptată de Consiliul Local în anul 2012 pentru anul 2013, este valabilă numai pentru anul 2013.
În cazul în care, în anul 2013, Consiliul Local nu emite o hotărâre prin care să se prevadă majorarea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2014, în anul 2014 nu se va mai aplica majorarea de 20%, rămânând în vigoare numai indexarea de 16,5%
Precizarea nr. 4. Să presupunem că în anii 2013, 2014 şi 2015 nu se înregistrează o creştere a inflaţiei. În aceste condiţii, şi în anul 2015 se va emite o Hotărâre a Guvernului cu indexarea impozitelor şi taxelor locale pentru anii 2016, 2017 şi 2018 în care se va preciza că „datorită faptului că indicele de inflaţie din ultimii 3 ani (respectiv din anii 2013, 2014 şi 2015) este zero, pentru anii 2016, 2017 şi 2018 nu are loc indexarea impozitelor şi taxelor locale”.
Precizarea nr. 5.
Hotărâre a Guvernului cu indexarea impozitelor şi taxelor locale este obligatoriu să fi emisă şi în cazurile în care „evoluţia ratei inflaţiei de la ultima indexare” (adică din 3 ani consecutivi) este zero, în caz contrar interpretarea fiind că (1) Guvernul nu şi-a îndeplinit această obligaţie, (2) că „evoluţia ratei inflaţiei de la ultima indexare” (adică din 3 ani consecutivi) este pozitivă (mai mare de zero), dar Guvernul a întârziat/neglijat/uitat să emită Hotărârea respectivă, consiliile locale aşteptând mereu să fie emisă această hotărâre.
Pentru consiliile locale, emiterea Hotărârii Guvernului cu indexarea impozitelor şi taxelor locale „o dată la 3 ani”, chiar şi pentru anii în care „evoluţia ratei inflaţiei de la ultima indexare” este zero este importantă deoarece în termen de 45 de zile lucrătoare de la data publicării în Monitorul Oficial a acesteia consiliile locale sunt obligate să adopte hotărârea privind impozitele şi taxele locale pentru anul fiscal următor [acest termen de 45 de zile fiind prevăzut prin art. 288 alin. (1) din codul fiscal].
Pentru cei doi ani în care nu se emite Hotărârea Guvernului cu indexarea impozitelor şi taxelor locale, problema care se pune este următoarea: de la ce dată se calculează „termenul de 45 de zile lucrătoare de la data publicării în Monitorul Oficial a Hotărârii Guvernului cu indexarea impozitelor şi taxelor locale”?
Codul fiscal nu oferă răspunsul la această întrebare, dar acesta poate fi stabilit după cum urmează:
1) prin „Art. 292. Indexarea impozitelor şi taxelor locale”, alin. (2), se dispune că hotărârea Guvernului cu indexarea impozitelor şi taxelor locale se emite până la data de 30 aprilie, inclusiv, a fiecărui an;
2) prin „Art. 288. Hotărârile consiliilor locale şi judeţene privind impozitele şi taxele locale”, alin. (1), se prevede că „Consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi consiliile judeţene adoptă hotărâri privind impozitele şi taxele locale pentru anul fiscal următor în termen de 45 de zile lucrătoare de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 292”;
3) din coroborarea prevederilor art. 292 alin. (2) cu cele ale art. 288 alin. (1) rezultă termenul de „30 aprilie” + „45 de zile lucrătoare” = 15 iunie, pentru cei doi ani în care nu se emite Hotărârea Guvernului cu indexarea impozitelor şi taxelor locale, termen până la care Consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi consiliile judeţene trebuie să adopte hotărâri privind impozitele şi taxele locale pentru anul fiscal următor
Precizarea nr. 6.
Important pentru consiliile locale este a se clarifica, inclusiv prin Codul fiscal, şi următoarea problemă: în cazul în care hotărârii Guvernului cu indexarea impozitelor şi taxelor locale nu a fost emisă până la data de 30 aprilie, inclusiv, a fiecărui an (adică în termenul prevăzut prin art. 292 din Codul fiscal), consiliile locale pot emite hotărârea cu majorarea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2016?
Nici Codul fiscal, şi nici Normele metodologice de aplicare a acestuia nu reglementează această problemă.
Considerăm că răspunsul este „da” şi se bazează pe următoarele argumente:
1. Adoptarea hotărârii unui consiliu local cu majorarea impozitelor şi taxelor locale pentru anul viitor nu este nici condiţionată şi nici afectată în vreun fel de hotărârii Guvernului cu indexarea impozitelor şi taxelor locale. Numai aplicarea efectivă a hotărârii unui consiliu local cu majorarea impozitelor şi taxelor locale pentru anul viitor este condiţionată de hotărârii Guvernului cu indexarea impozitelor şi taxelor locale şi aceasta ca urmare a faptului că, în condiţiile în care există o hotărâre a Guvernului cu indexarea, este obligatorie să se aplice întâi indexarea şi numai după aceea să se facă majorarea.
2. Adoptarea hotărârii unui consiliu local cu majorarea impozitelor şi taxelor locale pentru anul viitor este influenţată de hotărârea Guvernului cu indexarea impozitelor şi taxelor locale numai din punct de vedere al orientării de ansamblu asupra (1) mărimii cu care se mai poate face majorarea, peste nivelul indexării, şi (2) mărimea maximă rezultată din indexare şi din majorare.
De pildă, în cazul în care indexarea ar fi de 40%, cu greu s-ar mai putea accepta majorarea cu cota maximă de 20%, caz în care creşterea totală ar fi de 168% (rezultată din următorul calcul: 100 x 40% = 40 de lei. 100 + 40 = 140 de lei după indexare. 140 x 20% = 28 de lei. 140 + 28 = 168 de lei. Prin aplicarea regulii de trei simplă, rezultă creşterea de 68%)
În cazul în care indexarea ar fi de 4%, destul de uşor s-ar putea accepta majorarea cu cota maximă de 20%, caz în care creşterea totală ar fi de 124,8%
Spre exemplu, în anul 2012 s-a ajuns ca până la data de 16 decembrie să nu fie emisă hotărârea Guvernului cu indexarea impozitelor şi taxelor locale.
În cazul în care ar exista consilii locale care au dat (până la 15 decembrie 2012) deja hotărârea cu majorarea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2013, nu numai că nu s-ar constata nicio încălcare a vreunei prevederi legale, dar aceste hotărâri au deplină aplicabilitate după emiterea hotărârii Guvernului cu indexarea impozitelor şi taxelor locale pentru anii 2013, 2014 şi 2015.
După data publicării în Monitorul Oficial a hotărârii Guvernului cu indexarea impozitelor şi taxelor locale, consiliile locale care au emis respectivele hotărâri cu majorarea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2013 le pot modifica în termen de 45 de zile (termen prevăzut prin art. 288 din Codul fiscal).
Problema este discutabilă şi ar trebui reglementată prin Codul fiscal, în special pentru cazurile în care se poate ajunge „în anul fiscal curent” fără să fi fost emisă una sau ambele hotărâri în discuţie.
Precizarea nr. 7.
Considerăm că în anul 2015, Consiliul Local nu prevede majorarea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2016.
Deoarece pentru anul 2016 nu s-a dispus nici indexarea şi nici majorarea impozitelor şi taxelor locale, în anul 2016 valoarea impozabilă a clădiri din acest exemplu va fi de 10.000 de lei.
Precizarea nr. 8.
În evidenţa organelor fiscale, în toţi aceşti ani, valoarea de impozitare de bază a clădirii din acest exemplu va fi de 10.000 de lei (presupunând că nu au intervenit modificări legislative care să conducă la schimbarea acesteia, precum reevaluări etc.)
De asemenea, în toţi aceşti ani cota de impozitare a clădirilor va fi aceeaşi, respectiv cea prevăzută prin Codul fiscal.
Spre exemplu, prin Codul fiscal se prevede:
„Art. 251. Calculul impozitului pentru persoane fizice
„(1) În cazul persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de impozitare de 0,1% la valoarea impozabilă a clădirii.”
„Art. 253. Calculul impozitului datorat de persoanele juridice
(1) În cazul persoanelor juridice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii de inventar a clădirii.
(2) Cota de impozit se stabileşte prin hotărâre a consiliului local şi poate fi cuprinsă între 0,25% şi 1,50% inclusiv.[…]”
Indiferent de indexările şi de majorările care au loc, „în cazul persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de impozitare de 0,1% la valoarea impozabilă a clădirii.”
Indexările şi de majorările care au loc:
1) sunt temporare, au aplicabilitate numai pe perioada pentru care sunt date;
2) nu modifică (2.1) nici cota de impozitare „standard”, prevăzută prin Codul fiscal (spre exemplu, de 0,1% pentru persoane fizice), şi (2.2) nici valoarea de impozitare „standard” din evidenţele fiscale (de 10.000 de lei, în acest exemplu).
Precizarea nr. 9.
Chiar dacă un consiliu local nu majorează impozitelor şi taxelor locale, acesta este obligat să emită o Hotărâre cu precizarea clară a nivelului, în %, sau în lei, a impozitelor şi taxelor locale din anul respectiv.
Acest lucru se impune ca urmare a faptului, că pentru mai multe impozite şi taxelor locale, prin Codul fiscal se prevăd limite minime şi limite maxime, în %, sau în lei.
Spre exemplu, aşa după cum am mai arătat, prin art. 253 din Codul fiscal se prevede că, în cazul persoanelor juridice, cota de impozit pe clădiri se stabileşte prin hotărâre a consiliului local şi poate fi cuprinsă între 0,25% şi 1,50% inclusiv.
Deci, în fiecare an, chiar dacă un consiliu local nu majorează impozitele şi taxelor locale, acesta are obligaţia de a emite o hotărâre prin care stabileşte care este în anul următor nivelului acestora, în %, sau în lei (între limitele prevăzute prin Codul fiscal)
Precizarea nr. 10.
Indexarea impozitelor şi taxelor locale se face (1) numai în funcţie de evoluţia ratei inflaţiei de la ultima indexare, fără nicio limită, nici minimă şi nici maximă, şi (2) numai la nivelul evoluţia ratei inflaţiei de la ultima indexare, fără a exista posibilitatea unor abateri de la nivelul/valoarea respectivă.
Evoluţia ratei inflaţiei de la ultima indexare fiind de 16,5%, indexarea impozitelor şi taxelor locale se va face, obligatoriu, numai cu 16,5%, Codul fiscal neadmiţând nicio abatere de la acest nivel.
Presupunând că în anii 2013, 2014 şi 2015 nu se înregistrează o creştere a inflaţiei, nu va avea loc nici indexarea impozitelor şi taxelor locale pentru anii 2016, 2017 şi 2018.
Considerând însă că în anii 2013, 2014 şi 2015 se înregistrează o creştere a inflaţiei cu 40%, va avea loc şi indexarea impozitelor şi taxelor locale pentru anii 2016, 2017 şi 2018 cu indicele de inflaţie de 40%.
*
Prin acest material „sinteză” ne-am propunem să clarificăm, în strictă conformitate cu prevederile legale în vigoare, numai sensul, conţinutul şi modul de aplicare al „majorării” şi al „indexării” impozitelor şi taxelor locale.
Atât Codul fiscal, cât şi Normele metodologice de aplicare a acestuia, conţin mai multe prevederi şi cu privire la impozitele şi taxele locale care sunt neclare, confuze, susceptibile de interpretări diferite, chiar contradictorii şi insuficiente în reglementare.

 

N. Grigorie – Lăcriţa
Băleanu Mihaela Loredana

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS