21.2 C
Craiova
miercuri, 17 septembrie, 2025
Știri de ultima orăActualitateZâmbeşte…. sau pleacă

Zâmbeşte…. sau pleacă

Criza pare să ne facă pe toţi ceva mai irascibili. Americanii par să fi găsit soluţia care să dezamorseze cât de cât situaţia, relatează lastampa.it. Politeţea, bunul-simţ şi socialitatea devin deja obligaţie în companiile americane, care depun tot mai multe eforturi pentru a-şi convinge angajaţii să le dea curs. Angajaţii recalcitranţi, care nu îşi „însuşesc“ aceste calităţi sunt imediat invitaţi să părăsească compania. De ce? Simplu. Proasta educaţie costă: duce la pierderea productivităţii, a creativităţii şi la final a banilor. Criza economică a complicat viaţa tuturor: cei care nu şi-au pierdut locul de muncă sunt nevoiţi să lucreze mai mult, cu mult mai puţine resurse. Această tendinţă are un efect şi asupra bunei dispoziţii şi a atitudinii angajaţilor, care au devenit mult mai irascibili. Potrivit unui sondaj realizat de Wall Street Journal, 96 la sută dintre angajaţii americani spun că au fost victimele unor comportamente necivilizate, iar 98 la sută spun că au fost martori ale unor astfel de comportamente chiar la birou. Acest fenomen are însă un preţ, care este acum analizat de cercetători precum Christine Porath de la McDonough School of Business, din cadrul Georgetown University. În 2007, de exemplu, compania Cisco Systems a calculat că lipsa de politeţe a angajaţilor săi a costat-o 8,3 milioane de euro într-un an, în productivitate, creativitate şi vânzări pierdute. Pentru a contracara acest fenomen, multe companii şi instituţii s-au mobilizat şi au adoptat o serie de măsuri. De exemplu, National Security Agency, agenţia de spionaj electronic care a ajuns în centrul atenţiei în scandalul Snowden, are în sediu un „arbore al civilizaţiei“, unde angajaţii atârnă cartonaşe cu numele colegilor care s-au comportat cu căldură. Managerii lasă prin birouri cartonaşe prin care îi invită pe angajaţi să fie politicoşi, iar cine se comportă frumos primeşte „stele ale civilizaţiei“, care sunt atârnate în pomul simbolic. Uneori sunt oferite şi premii tangibile, precum zile de vacanţă neaşteptate.
Dish Network, care a fost considerată una dintre companiile cele mai „nepoliticoase“ de către angajaţii săi, a început să organizeze concerte pentru angajaţi şi familiile lor, începând să fie mai tolerantă şi faţă de programul strict, cum s-a întâmplat în cazul unei mame care trebuie să îşi ducă odraslele la şcoală. Puţine companii depăşesc însă politeţea de la Southwest Airlines, care a înfiinţat chiar un departament responsabil să îi felicite pe angajaţi cu ocazia zilei de naştere, să îi felicite când devin părinţi sau să îşi exprime solidarilatea atunci când o rudă este bolnavă.
„Dacă ei îşi amintesc de aniversările noastre şi noi trebuie să ne amintim de ale lor“, a spus vicepreşedinta companiei,  Ellen Torbert. În Ochsner Health System, conducerea a ajuns să impună regula „10/5“: este obligatoriu să îi priveşti în ochi pe toţi colegii care se află la mai puţin de zece paşi distanţă şi să saluţi pe oricine se află la mai puţin de cinci paşi. De asemenea, tot aici, crizele de nervi sunt interzise. Dacă cineva s-a supărat, indiferent de motiv, în loc să se plângă în public, este sfătuit să meargă într-o „safe zone“, ca să îşi exprime frustrarea în faţa unui perete. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS