Până la sfârşitul lui 2011, toate companiile, indiferent de mărimea lor, vor fi obligate să îşi depună declaraţiile pe internet. Astfel, se elimină cozile de la Finanţe. Firmele trebuie doar să îşi procure certificat digital şi să descarce formularele în format electronic de la ANAF.
Guvernanţii se gândesc să oblige toate firmele să depună declaraţiile fiscale la organismele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) în sistem informatic. În prezent, au obligaţia să-şi depună on line declaraţiile doar contribuabilii mijlocii şi mari. „Până la sfârşitul anului viitor, toţi contribuabilii vor fi obligaţi să depună declaraţiile on line. Se ia această măsură pentru a se elimina statul la cozi, dar şi pentru scurtarea timpului de depunere a declaraţiilor la ghişee. Se va stabili şi un program prin care contribuabilii să-şi vizualizeze fişa ROL on line, adică fişa de evidenţă pe plătitor“, a precizat directorul adjunct al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice (DGFP) Dolj, Mihai Antonescu. El a mai spus că, în prezent, depun declaraţiile on line la DGFP Dolj 106 contribuabili mijlocii din Dolj. În ciuda faptului că accesul la ghişeele Fiscului se face pe bază de bonuri de ordine, în intervalul 22-25 ale fiecărei luni apar aici cozi, în special la ghişeele destinate persoanelor juridice.
Informatizarea sistemului va face să dispară câţiva angajaţi de la ghişeele Fiscului doljean. „Să sperăm că nu va trebui să-i dăm afară pe oameni, ci să-i reorientăm către alte compartimente din cadrul Direcţiei“, a spus Mihai Antonescu.
Companiilor le trebuie semnătură digitală
Pentru a putea semna documente în format electronic, firmele trebuie să aibă o semnătură digitală, deci să obţină un certificat digital de la companiile autorizate să ofere astfel de certificate. Până la ora actuală, ANAF a autorizat trei firme de profil pe toată ţara (CertSign SRL, Digisign SA şi Trans Sped SRL) şi mai sunt încă două în curs de autorizare. Eliberarea unui certificat digital costă în jur de 50 de euro, iar deţinătorul lui va trebui să plătească anual firmei autorizate care l-a emis o sumă de circa 20 de euro. Reprezentanţii companiilor, cel mai probabil contabilii sau economiştii, vor descărca declaraţiile în format electronic, le vor completa şi semna şi le vor trimite prin intermediul internetului.
Firmele salută ideea şi speră să se aplice la toate instituţiile
„O astfel de măsură ne-ar lua un drum din picioare, dar să vedem dacă se şi aplică în curând. Să sperăm că va face faţă un astfel de sistem când se vor depune în acelaşi timp mii sau zeci de mii de declaraţii“, spun reprezentanţii firmelor private. În plus, ei sunt de părere că ar trebui un astfel de sistem de depunere on line şi pentru alte instituţii ale statului, astfel încât economiştii să depună actele de acasă, din faţa computerului. „Ar fi bine să depună toată lumea la Fisc declaraţiile on line, şi ar fi excelent să fie aşa la toate instituţiile. La AJOFM, adică la Şomaj, au reuşit să perfecteze un astfel de sistem şi depui declaraţiile on line fără probleme. Primeşti o confirmare cu numărul de înregistrare al actelor tale. În schimb, la Sănătate degeaba depui on line, că tot trebuie să faci drumul până acolo pentru validarea datelor. La Pensii este dezastru. Se stă la coadă ore în şir. Am stat zilele trecute două ore la rând la ghişeu şi nu era la finalul termenului de depunere“, a spus un economist din Craiova.

