Gigantul Ford va investi mai mult de 675 de milioane de euro în fabrica de la Craiova. Din această sumă, peste 140 de milioane de euro vor veni însă de la guvernul român, sub formă de ajutor de stat, iar cea mai mare parte, dintr-un împrumut garantat tot de statul român.
Primul pas pentru demararea producţiei de automobile la Craiova a fost făcut miercuri în Consiliul de Administraţie al Automobile Craiova, când a fost aprobată majorarea capitalului social al Ford România cu 250 de milioane de euro. Banii vor ajunge direct în contul Ford România în următoarele zile, după cum a declarat pentru GdS Nadia Crişan, reprezentant Ford România. Cu aceşti bani, americanii vor începe modernizarea liniilor de producţie care urmează să sosească în curând în Craiova. Infuzia de 250 de milioane de euro ar putea fi singura pe care americanii o vor face în mod direct în Bănie. Restul banilor ar putea sosi via guvernul român şi Banca Europeană pentru Investiţii. Dar să le luăm pe rând.
Ajutoare defalcate
Statul român a fost tras de urechi de Comisia Europeană, care a considerat că vânzarea acţiunilor s-a făcut la un preţ subevaluat, deci a fost un ajutor de stat nelegal. Ford s-a văzut nevoit să plătească încă 27 de milioane de euro peste cele 57 de milioane achitate pentru pachetul de 72,4% din acţiunile Automobile Craiova. În total, 84 de milioane de euro. Ulterior, guvernul a emis o ordonanţă de urgenţă prin care oferea Ford un ajutor de stat regional de 143 de milioane de euro, eşalonat, pentru perioada 2008-2012, cu girul Comisiei Europene de această dată. Condiţia pusă pentru acordarea banilor este ca Ford să realizeze investiţiile promise. Concret, din cele 494 de milioane de euro pe care americanii le vor investi la Craiova pentru producţia de automobile, vor primi înapoi aproape 95 de milioane de euro, din cele 181 de milioane destinate producţiei de motoare, guvernul va returna 48,55 milioane de euro. Potrivit contractului şi ordonanţei de urgenţă, producţia de motoare va începe din anul 2010.
Ford susţine concurenţa ca să nu-i moară furnizorii
Confruntat cu probleme din cauza crizei mondiale, producătorul american a solicitat Băncii Europene pentru Investiţii un împrumut de 400 de milioane de euro, cu garanţia statului, despre care oficialii români nu au ezitat să spună public că îl vor susţine. „Toţi aceşti bani vor fi investiţi exclusiv la Craiova. Până la sfârşitul lunii februarie, va fi întocmit proiectul, iar în luna martie sperăm să fie aprobat de boardul BEI“, a precizat Nadia Crişan. Reprezentantul Ford România a explicat demersul Ford, alături de ceilalţi doi mari producători americani, Chrysler şi General Motors, care au cerut ajutorul Congresului American, spunând că, în felul acesta, Ford a încercat să-şi ajute furnizorii. „Deşi la prima vedere s-ar putea crede că un producător este tentat să-şi elimine concurenţa, Ford a dorit să ajute furnizorii care nu ar fi supravieţuit dacă ar fi produs componente numai pentru Ford“, a spus Crişan.
Fleming, tete-a-tete cu Berceanu şi Boc
Odată cu începerea producţiei de autovehicule din a doua jumătate a acestui an, Ford va avea nevoie de o infrastructură dezvoltată, lucru puţin probabil să se întâmple în următoarele luni. Nadia Crişan a spus că preşedintele Ford Europe, John Fleming, va discuta cu ministrul transporturilor, Radu Berceanu, şi cu primul-ministru, Emil Boc. „Important este să demareze proiectele pentru infrastructură. Încă nu ştim care este cea mai bună alternativă pentru transport, drum expres, autostradă sau pe apă. Vom vedea după aceste discuţii care sunt proiectele pentru infrastructură“, a completat Nadia Crişan. Într-o declaraţie făcută GdS, Radu Berceanu le sugerase americanilor să folosească transportul pe Dunăre ca variantă de transport. „Şi ce dacă ne presează Ford? Întâi să facă ei ce au promis şi să dea drumul la producţie, că deocamdată au probleme. Până dau ei drumul, facem noi şi drumul. Eu am vorbit cu ei şi le-am recomandat transportul pe Dunăre, să le facem o instalaţie portuară. După aia au legături unde vor: la Marea Mediterană, la Marea Roşie“, spunea ministrul.
Ford a început să vină cu banii, despre autostradă…
Solomon vrea să conducă un Ford
Dezvoltarea Ford la Craiova e pe placul primarului din Bănie, Antonie Solomon. Acesta crede că Ford o să însemne mult în economia oraşului şi este convins că, orice s-ar întâmpla cu uzinele celebrului producător pe mapamond, fabrica de la Craiova o să meargă. În semn de susţinere a investitorului american, primarul Antonie Solomon are de gând să circule chiar cu una dintre maşinile Ford, din clasa Mondeo, după modelul preşedintelui Băsescu, care se plimbă cu Loganul. „M-am gândit să mă deplasez cu un Mondeo, ca să fac publicitate Ford, fiindcă în Craiova se vor produce maşini Ford“, a spus primarul Antonie Solomon.
Marian Bădîrci

