Mărcile Renault, Volkswagen, Skoda, Opel şi Ford deţin împreună aproape 55% din piaţa maşinilor noi de import din România, segment care a crescut cu 50% în primele unsprezece luni ale anului, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA).
Cea mai vândută marcă de import, în primele unsprezece luni, a fost Renault, cu 26.530 de maşini, care deţine o cotă de piaţă de 14,32%. Pe locul doi se află Volkswagen, cu 21.435 de unităţi vândute în intervalul ianuarie – octombrie şi o cotă de piaţă de 11,57%. Top trei este încheiat de Skoda, care a vândut la noi în ţară 21.052 de maşini, echivalentul unei cote de piaţă de 11,37%. Pe locul patru se află Opel – care deţine 9,2% din piaţa de import, echivalentul a 17.118 maşini vândute, urmat de Ford – care deţine 8,36% din piaţă prin cele 15.483 de unităţi comercializate în primele unsprezece luni. În total, maşinile celor cinci producători de automobile şi-au găsit 101.618 posesori în România, echivalentul unei cote de piaţă de 54,88% din cele 185.150 de vehicule de provenienţă străină vândute la noi în ţară. Dacă Renault a fost lider de piaţă pe importuri şi în primele unsprezece luni ale anului trecut, Volkswagen a urcat pe locul doi, după ce a devansat constructorul ceh Skoda – aflat în prezent pe locul trei -, iar Opel a urcat de pe cinci pe poziţia a patra, devansând marca Peugeot, care a fost depăşită şi de Ford, ajuns de pe locul şase pe cinci.
Clio, cel mai vândut model
Renault s-a impus în România prin modelele Clio (14.732 de maşini) şi Megane (10.595), în timp ce modelul Volkswagen care şi-a găsit cei mai mulţi clienţi a fost Polo (5.772 de exemplare). Cel mai bine vândut model al Skoda a fost Octavia (7.093 de unităţi), iar la Opel – modelul Astra Classic (8.591). Cel mai bine vândut model Ford în România, în primele unsprezece luni, a fost maşina de clasă mică Fiesta, care şi-a găsit 6.176 de posesori. Cumpărătorii din România au preferat – în aceeaşi perioadă a anului 2007 – maşinile cu motoare pe benzină, în detrimentul celor cu motoare diesel. 56,7% dintre vehiculele noi de import sunt echipate cu motoare pe benzină, iar restul au propulsoare diesel. Comparativ cu intervalul ianuarie – noiembrie 2006, ponderea motorizărilor pe benzină a crescut uşor, de la 52 la 56,7%, iar a celor diesel a scăzut de la 48 la 43,3%. Intervalul ianuarie – noiembrie al anului acesta indică o creştere de 50% a pieţei maşinilor noi de import, în condiţiile în care vânzările vehiculelor autohtone au scăzut cu peste 8%, pe o piaţă auto care va depăşi anul acesta 300.000 de unităţi. Procentual, creşterea pieţei auto în 2007 se situează în jurul valorii de 20%, comparativ cu anul 2006.
12 maşini vândute la mia de locuitori
Potrivit specialiştilor din domeniu, creşterea accelerată a pieţei auto se justifică prin faptul că nevoia de mobilitate a început să fie acoperită şi la clasa medie de cumpărători cu posibilităţi financiare mai reduse, pentru care dealerii auto şi companiile care oferă finanţare au creat oferte speciale, adaptate unor bugete mai reduse. Vicepreşedintele APIA, Brent Valmar, a precizat că avansul pieţei este dat de volumele care se realizează în segmentele mai mici, în timp ce maşinile scumpe cresc moderat sau stagnează la cifrele de vânzări. Per total, Valmar a conchis că, în medie, se cumpără maşini mai ieftine. „Producătorul local Dacia a creat nevoia de concurenţă, iar ceilalţi nu puteau rămâne impasibili şi au venit cu oferte pe măsură“, a declarat Brent Valmar, care a ocupat fotoliul de preşedinte al APIA până la începutul lunii noiembrie.
Piaţa auto românească mai poate creşte, până la 500.000 de unităţi pe an, în următorii trei-patru ani. În prezent, la noi în ţară se vând 12 maşini la o mie de locuitori, în timp ce în Ungaria se vând aproape 20. Creşterea anuală a pieţei auto româneşti se va tempera, însă piaţa va creşte constant, în următorii ani, ca urmare a începerii producţiei uzinei Ford de la Craiova şi în condiţiile în care creşterea economică se va menţine. Anul trecut, pe piaţa românească s-au vândut 256.364 de autoturisme noi, iar pentru anul acesta se aşteaptă comercializarea a peste 300.000 de maşini. Incluzând şi vehiculele comerciale, anul acesta piaţa auto ar putea ajunge 350.000 de unităţi, în creştere cu peste 15% faţă de anul trecut, când s-au vândut puţin peste 297.000 de automobile, inclusiv comerciale. În 2005 s-au comercializat puţin peste 256.000 de autovehicule noi.