18.4 C
Craiova
marți, 16 septembrie, 2025
Știri de ultima orăActualitateCehii, zburaţi de la Avioane

Cehii, zburaţi de la Avioane

AVAS a întrerupt negocierile cu Aero Vodochody, pe motiv că solicitările cehilor sunt ilegale. Avioane SA va fi scoasă din nou la privatizare. Angajaţii fabricii aşteaptă în ajutor un nou contract cu MApN, în valoare de zece milioane de euro, pentru două sau trei avioane IAR 99 Şoim.

Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a anunţat ieri că a întrerupt negocierile cu cehii de la Aero Vodochody pentru vânzarea pachetului majoritar de 80,9% din acţiunile Avioane SA Craiova, pe motiv că investitorii au pus condiţii inacceptabile pentru statul român. În aceste condiţii, procesul de privatizare a Avioane SA va fi reluat. „AVAS va relua de urgenţă procesul de privatizare, prin publicarea unei noi oferte de vânzare a pachetului de 80,9% din acţiuni. Decizia a fost luată ca urmare a expirării termenului de valabilitate a ofertei, fără ca Aero Vodochody să fi acceptat clauzele contractuale propuse de AVAS“, se arată în comunicatul instituţiei. Potrivit AVAS, Aero Vodochody dorea garantarea de către statul român că între data semnării contractului şi cea a transferului de proprietate Avioane SA nu va intra în faliment. De asemenea, investitorii voiau ca tot AVAS să facă în perioada amintită restructurări în cadrul societăţii prin disponibilizări colective de personal. Nu în ultimul rând, cehii mai voiau să primească din partea statului despăgubiri pentru ceea ce vor găsi în societate, care să meargă până la 50% din preţul oferit pe fabrică. Totodată, AVAS susţine că toate informaţiile despre starea societăţii, precum şi contractul de vânzare-cumpărare au fost parte a caietului de sarcini şi au fost cunoscute şi acceptate de ofertant încă de la înscrierea în cursa pentru privatizare. „Ultima prelungire a termenului de valabilitate a anunţului de privatizare a fost din cauza celor de la Aero Vodochody, cărora le-am explicat că solicitările lor încalcă legislaţia românească, armonizată cu cea europeană. Legea românească referitoare la protecţia societăţilor supuse privatizării împotriva falimentului a fost abrogată în momentul aderării la UE“, a spus Adriana Tran, reprezentanta AVAS.

Sindicaliştii încearcă stări contradictorii

Sindicaliştii de la Avioane Craiova susţin şi ei că solicitările investitorilor cehi nu respectau legea. „Era clar că statul român nu doreşte să falimenteze societatea, din moment ce o scosese la privatizare şi semna un contract, dar nu putea să garanteze acest lucru pe hârtie, pentru că era ilegal. Cehii nu trebuia să facă asemenea solicitări“, a spus liderul sindical Victor Peţa.
Pe de altă parte, unii salariaţi respiră uşuraţi: Aero Vodochody era nemulţumită de numărul mare de personal TESA şi voia să concedieze 180 dintre cei 680 de angajaţi. În prezent, speranţa lor se leagă tot de MApN, care se pare că a promis un nou contract pentru avioanele IAR 99 Şoim. „Sperăm ca MApN să încheie cât mai repede contractul pentru cele două-trei avioane IAR 99 Şoim, în valoare de zece milioane de euro, care s-au promis. Ştiu că poartă negocieri în acest sens“, a dezvăluit Victor Peţa.
Acesta mai susţine că, din cauza situaţiei incerte a fabricii, unii parteneri de afaceri au refuzat să încheie contracte cu producătorul craiovean de avioane. Pe de altă parte, se pare că drepturile de proprietate intelectuală pentru avioanele IAR 93 şi IAR 99 au provocat un mic scandal. Institutul Naţional pentru Cercetări Aerospaţiale (INCAS) Bucureşti susţine că deţine patentele pentru cele două modele şi a dat fabrica în judecată. După ce cazul a fost mediatizat, cehii au început să pună întrebări. AVAS susţine că i-a informat pe aceştia cu privire la toate litigiile. „În dosarul de privatizare li s-au pus la dispoziţie toate litigiile, de orice natură, în care este implicată Avioane Craiova“, a precizat Adriana Tran. Nu este exclus ca procesul cu INCAS să fi fost omis, el fiind de dată recentă.
Retragerea cehilor lasă spaţiu de manevră companiilor implicate în lupta pentru furnizarea celor 48 de avioane multirol pentru MApN. Până în prezent, doar Alenia Aeronautica (participant la proiectul Eurofighter) şi SAAB-Suedia (contructori ai JAS 39 Gripen) au promis că pot lua la pachet Avioane Craiova în contul contractului de 4,5 miliarde de euro acordat de statul român.
Deşi au promis un punct de vedere, până la închiderea ediţiei cehii nu au dat nici un semn.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

27 COMENTARII