14.5 C
Craiova
joi, 30 octombrie, 2025
Știri de ultima orăBani & AfaceriPublireportajSenatorul Marian Vasile: „Dunărea - autostrada economică a județului Dolj“

Senatorul Marian Vasile: „Dunărea – autostrada economică a județului Dolj“

Senatorul de Dolj Marian Vasile consideră că adevărata dezvoltare a Olteniei începe de pe malul Dunării și a pornit lupta în Parlament pentru a transforma fluviul în motorul de dezvoltare economică a sudului României. O Dunăre navigabilă tot anul s-ar transforma în „autostrada economică a județului“, spune Vasile, pentru că ar atrage investitori, ar apărea fabrici de procesare a legumelor, fructelor și cerealelor, care ar aduce cu siguranță un plus valoare Doljului.

De la Calafat la Bechet, între porturile județului Dolj, fluviul este navigabil doar 8-9 luni pe an, iar în verile secetoase navele mari rămân blocate săptămâni întregi. Dacă Dunărea ar fi navigabilă pe toată perioada anului, Doljul ar deveni un pol economic al României, susține Marian Vasile. Pentru acest lucru, senatorul AUR de Dolj a pus tunurile pe Ministerul Transporturilor, pentru demararea urgentă a investițiilor pe Dunăre.   

Concret, Dunărea oferă cel mai ieftin mijloc de transport, iar pentru o zonă legumicolă și cerealieră cum este Doljul și tot sudul țării, navigarea pe toată durata anului ar aduce foarte multe beneficii. „Acum, fermierii, transportatorii și operatorii portuari sunt obligați să apeleze la transport rutier scump, ceea ce face ca produsele noastre locale să fie mai puțin competitive decât cele din alte regiuni“, explică Marian Vasile. „Dacă fluviul ar fi navigabil tot anul, dacă porturile ar funcționa, atunci mărfurile noastre ar ajunge ieftin și rapid la Constanța, iar de aici în toată lumea“, a adăugat senatorul de Dolj.

Și asta nu e tot! Cu Dunărea alături tot anul, Doljul poate atrage o serie de investitori, pot apărea depozite, fabrici de procesare, fiind la îndemână materia primă, iar din județ ar pleca produse direct procesate și la prețuri competitive. Din acest motiv senatorul Marian Vasile vede, pe bună dreptate, Dunărea ca o „autostradă economică a județului Dolj“.

Senatorul de Dolj Marian Vasile: „Județul Dolj pierde anual peste 15 milioane de euro, doar prin costurile suplimentare de transport“

Dunărea este bogăția ignorată a Doljului, susține senatorul Marian Vasile, în interpelarea adresată ministrului PSD al Transporturilor, prin care a cerut demararea urgentă a unor proiecte ce trenează de ani de zile și care ar putea aduce un plus valoare Doljului. „Dunărea trebuie să devină o prioritate de stat, nu să fie doar un subiect de campanie electorală“, a fost mesajul transmis de Marian Vasile ministrului Transporturilor.

Senatorul de Dolj consideră că nefolosirea Dunării la adevărata ei capacitate și lipsa investițiilor necesare în acest sens este „un eșec administrativ și o dovadă de indiferență față de sudul României“.

„Aceasta nu este o problemă tehnică. Este o problemă de guvernanță, viziune și voință politică. România are obligația, conform legislației europene și acordurilor internaționale, să mențină adâncimea minimă de navigație de 2,5 metri pe sectorul româno-bulgar al Dunării. Aceasta este sarcina Ministerului Transporturilor și a Administrației Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ Galați). Totuși, proiectele europene destinate regularizării și dragajului – FAIRway Danube și FAST Danube – sunt blocate de ani de zile. În tot acest timp, Bulgaria și Serbia și-au modernizat porturile, iar noi am rămas la stadiul de hărți și studii de fezabilitate“, a mai spus Marian Vasile.

Potrivit senatorului de Dolj, din cauza blocajelor de pe Dunăre, județul pierde anual peste 15 milioane de euro, doar prin costurile suplimentare de transport. „În realitate, doljenii pierd mult mai mult: pierd locuri de muncă, oportunități și încrederea că statul îi vede și pe ei, în sudul țării“, a adăugat Marian Vasile. 

Propunerile făcute de senatorul AUR de Dolj, Marian Vasile

Conform senatorului Marian Vasile, Doljul are nevoie de o strategie fluvială proprie, integrată în politica națională de transport, care să cuprindă:

• lucrări anuale de dragaj și stabilizare a malurilor; • modernizarea porturilor Calafat, Bechet, Cetate și Rast;

• crearea unui sistem digital de monitorizare a șenalului navigabil;

• o cooperare reală cu Bulgaria, nu doar semnături pe hârtie.

„Ca senator al Doljului, cred cu tărie că adevărata dezvoltare a Olteniei începe de pe malul Dunării. Dacă fluviul ar fi navigabil tot anul, Doljul ar deveni un pol economic al României. Dunărea ar trebui să lucreze pentru noi și împreună cu noi, nu să ne privească, an de an, cum sărăcim. Sudul țării are nevoie de o autostradă economică, iar acea autostradă există deja, se numește Dunărea“, a afirmat Marian Vasile.

„Domnule ministru al Transporturilor, sudul României nu mai are răbdare! Oltenia așteaptă lucrări concrete, nu mai avem timp pentru rapoarte. Așteaptă porturi deschise, nu mai vrea promisiuni. Dunărea este o șansă de dezvoltare a României, de mândrie și de viitor pentru țara noastră, iar eu, ca senator de Dolj, nu voi lăsa ca această șansă să fie ignorată încă o generație“, a mai transmis senatorul AUR de Dolj.

Cifrele care arată de ce trebuie ca Dunărea să fie navigabilă tot anul

În lipsa navigației continue, porturile Calafat, Bechet, Cetate și Rast funcționează mult sub capacitate, susține Marian Vasile. El a precizat că doar 300.000 – 400.000 de tone de marfă sunt transportate anual pe Dunăre, deși capacitatea tehnică a porturilor depășește 2 milioane tone/an.

Potrivit lui, această subutilizare înseamnă:

• pierderi logistice de peste 15 milioane euro/an;

• blocarea exporturilor agricole din sudul Olteniei;

• descurajarea investițiilor în logistică și industrie;

• menținerea unei zone cu potențial uriaș într-o sărăcie structurală.

„Domnule ministru, lipsa navigabilității Dunării nu mai poate fi explicată prin scuze tehnice. Este o dovadă a lipsei de responsabilitate guvernamentală față de sudul României. Oltenia, și în special Doljul, au nevoie de un parteneriat real cu Guvernul pentru a valorifica Dunărea ca resursă economică strategică. Dunărea trebuie să devină autostrada economică a Doljului, nu o apă care curge pe lângă sărăcie. Fermierii, transportatorii, constructorii și antreprenorii din Dolj merită infrastructură modernă, porturi funcționale și respect pentru munca lor“, a conchis senatorul AUR de Dolj, Marian Vasile.

Vezi declarația politică a lui Marian Vasile pe această temă AICI

Vezi interpelarea adresată de Marian Vasile ministrului Transporturilor AICI

Citește și: Cum l-a pus la zid senatorul Marian Vasile (AUR) pe ministrul Economiei: „În fiecare zi de mandat, puneți în pericol economia națională!“

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS