17.9 C
Craiova
duminică, 14 septembrie, 2025
Știri de ultima orăBani & AfaceriAfacerile cresc, lichidităţile scad

Afacerile cresc, lichidităţile scad

Sumele declarate de firmele doljene la Finanţe în lună de trimestru, când se declară şi impozitul pe profit, au crescut considerabil în 2013 faţă de 2012. Dar din  banii declaraţi puţini au fost şi plătiţi până la termenele legale, din cauză că firmele încasează cu dificultate de la debitorii lor.

Economia locală stă bine la capitolul cifre, după trimestrul al doilea al anului, dar stă foarte prost la încasări, ceea ce se poate transpune într-o „criză de lichidităţi“.
Sumele declarate în luna iulie a acestui an la Fisc arată o creştere a afacerilor pe ansamblul judeţului, comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut. Directorul executiv al Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice (DGRFP) Craiova, specializat pe colectarea impozitelor, Mihai Antonescu, a declarat recent pentru GdS că în iulie 2013 au fost declarate de către firme sume de plată la bugetul consolidat al statului de 190 de milioane de lei, în creştere cu aproximativ cinci milioane de lei faţă de cele declarate de companiile doljene în aceeaşi lună a anului 2012, ce totalizau 185,3 milioane de lei (sume aferente lunii iunie, care este lună de trimestru, adică în care se declară şi plăteşte inclusiv impozit pe profit). Cu alte cuvinte, afacerile au fost mai mari în iunie 2013, comparativ cu perioada analizată în aceeaşi lună a anului 2012. La sume încasate de către Fisc, la câteva săptămâni după expirarea termenului de plată din partea firmelor – termen care este 25 a lunii următoare celei în care se datorează impozitele şi contribuţiile – există diferenţe faţă de sumele declarate. „În luna iulie 2013, totalul încasărilor la bugetul consolidat au fost de 171,16 milioane de lei, comparativ cu luna iulie 2012, când fuseseră de 151 de milioane de lei. Deci, am avut o creştere a încasărilor de 13,31%“, spunea, la vremea aceea, directorul Antonescu. În ciuda încasărilor mai mari decât anul trecut, se observă o diferenţă mare între sumele declarate şi cele plătite de firme la stat.

TVA mare, încasări mici

Defalcat pe impozite şi taxe, observăm că la nivelul Doljului, sumele declarate din TVA au fost în iulie 2013 de 55 de milioane de lei, mult mai mari decât în aceeaşi lună a anului trecut, când tot TVA-ul de plată în judeţ era de 51 de milioane de lei. Şi acest indicator arată că au crescut afacerile companiilor doljene, pe ansamblu sau au crescut afacerile declarate în acte, ieşite la „vedere“. Din păcate, cu mult după ce trecuse termenul legal de plată, termen care expirase pe 25 iulie, TVA plătit de firme către stat era la cote reduse. Fiscul încasase mult mai mult decât anul trecut la aceeaşi dată, dar sumele erau mai mici decât cele declarate de firme. Astfel, în iulie 2013 se încasase TVA la Dolj de 27 de milioane de lei, comparativ cu luna similară din 2012, când sumele fuseseră de 20 de milioane de lei. Creşterea încasărilor de anul acesta a fost de şapte milioane de lei faţă de anul trecut, dar totalul încasărilor reprezintă doar jumătate din totalul sumelor declarate a fi de plată către stat.
Impozitul pe venit a crescut şi el de la 26,59 milioane de lei anul trecut, la 30,89 milioane de lei în iulie anul acesta. În schimb, impozitul pe profit declarat şi cel plătit au scăzut semnificativ. Companiile doljene au declarat în iulie anul acesta impozit pe profit de 19,64 milioane de lei, în aceeaşi lună a anului 2012 declaraseră 22,44 milioane de lei. Ca şi sume încasate efectiv de Fisc, acestea sunt de 18,33 milioane de lei anul acesta, faţă de 19,75 milioane de lei în aceeaşi lună a anului trecut.

„Este posibil ca firmele să nu aibă disponibilităţi“

Reprezentanţii Fiscului explică de ce sunt sumele încasate mai mici, dar şi de ce au crescut anumite încasări din impozite de la un an la altul, respectiv sume declarate. Pentru unele firme, piaţa de desfacere rămâne o problemă în continuare din cauza prudenţialităţii consumatorului, dar, pentru alte companii, extinderea termenelor de decontare între partenerii de afaceri face imposibilă achitarea la termen a tuturor obligaţiilor fiscale declarate.
„Sumele mai mari declarate au crescut de anul trecut încoace, ca urmare a monitorizărilor din vămi a intrărilor de legume, fructe, carne, peşte. Ca urmare a acestor monitorizări au crescut afacerile declarate de cei care fac achiziţii intracomunitare de acest gen. Şi este posibil să se simtă şi o uşoară revigorare a economiei, fapt arătat de creşterea sumelor declarate. Scăderea încasărilor din TVA faţă de sumele declarate vine ca urmare a introducerii sistemului de TVA la încasarea facturii sau la 90 de zile de la emiterea facturii şi de acolo este posibil să fie asemenea decalaje de plăţi. Este posibil şi ca firmele să nu aibă disponibilităţi în conturi pentru a plăti la termene şi plătesc la o dată ulterioară. În schimb, reducerea impozitului pe profit poate fi explicată prin faptul că unele firme au trecut la impozitul pe venitul microîntreprinderilor, iar profiturile lor le regăsim, practic, în creşterea impozitului pe venit pe ansamblul judeţului“, a explicat Mihai Antonescu.

Încasări în creştere din contribuţii

În perioada analizată se observă că firmele doljene au plătit, pe ansamblu, mai mulţi bani la fondul asigurărilor de sănătate, în creştere de la 20 de milioane de lei anul trecut în iulie, la 24 de milioane de lei în aceeaşi lună din 2013, ca şi la bugetul asigurărilor sociale de stat (pensii). Aici se încasaseră anul trecut 55 de milioane de lei, iar acum s-au încasat 61,62 milioane de lei. La şomaj, anul trecut erau 1,72 milioane de lei încasate în iulie, iar anul acesta s-au încasat aproape două milioane de lei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS