Trei sferturi dintre români (75%) se declară nemulţumiţi sau foarte nemulţumiţi de sistemul de educaţie, relevă un sondaj efectuat în luna august, la nivel naţional, de FlashData.
În cadrul investigaţiei sociologice, oamenii au fost întrebaţi cât de mulţumiţi sunt de sistemul de educaţie din România, iar răspunsurile au fost: 43% – nemulţumit, 32% – foarte nemulţumit, 19% – mulţumit, 4% – foarte mulţumit, 2% – nu ştiu/nu răspund, potrivit Agerpres.
Majoritatea românilor (67%) consideră că reformele recente influenţează în sens negativ învăţământul, 61% dintre respondenţi nu sunt de acord cu creşterea normei didactice, 57% ar susţine declanşarea unei greve generale a profesorilor la toamnă, iar 46% declară că şcoala românească a funcţionat mai bine în timpul regimului comunist.
De asemenea, la întrebarea care este principala problemă a sistemului de învăţământ, românii au răspuns: reforma neclară sau incoerentă (29%), politizarea sistemului (23%), subfinanţarea (19%), programele şcolare învechite (10%), lipsa personalului calificat (8%), salariile mici ale cadrelor didactice (4%), birocraţia excesivă (4%), infrastructura precară (1%), nu ştiu/nu răspund (2%).
Alte întrebări în cadrul sondajului:
* În ce măsură consideraţi că reformele recente influenţează calitatea învăţământului?
Răspuns: 49% – în foarte mare măsură negativ, 18% – negativ, 18% – pozitiv, 6% – în foarte mare măsură pozitiv, 9% – nu ştiu/nu răspund.
* Sunteţi de acord cu creşterea normei didactice?
Răspuns: 61% – nu, 34% – da, 5% – nu ştiu/nu răspund.
* Consideraţi că domeniul educaţiei a fost afectat disproporţionat de măsurile de austeritate?
Răspuns: 63% – da, 28% – nu, 9% – nu ştiu/nu răspund.
* Aţi susţine o grevă generală a profesorilor în toamna 2025?
Răspuns: 57% – da, 37%- nu, 6% – nu ştiu/nu răspund.
* Cel mai competent ministru al Educaţiei (1990 – 2025)?
Răspuns: Mircea Miclea (26%), Daniel Funeriu (17%), Ecaterina Andronescu (15%), Mihai Şora (11%), Daniel David (7%), Mircea Dumitru (3%), Remus Pricopie (1%), nu ştiu/nu răspund (20%).
* România va avea un sistem educaţional modern şi performant în următorii 10 ani?
Răspuns: numai cu reforme reale şi finanţare adecvată (58%), nu (34%), da (5%), nu ştiu/nu răspund (3%).
* În ce perioadă a funcţionat cel mai bine şcoala românească?
Răspuns: în perioada comunistă (46%), niciodată cu adevărat (29%), între 2000-2010 (13%), în prezent (5%), nu ştiu/nu răspund (7%).
* Cum caracterizaţi rezultatele actuale ale sistemului educaţional?
Răspuns: creează generaţii fără repere şi perspective (59%), asigură o elită restrânsă şi o masă largă de excluşi (24%), produce angajaţi obedienţi şi slab calificaţi (11%), formează specialişti adaptaţi viitorului (2%), nu ştiu/nu răspund (4%).
* Cum caracterizaţi relevanţa mediei de bacalaureat pentru viitorul elevului?
Răspuns: foarte relevantă (30%), deloc relevantă (27%), puţin relevantă (25%), depinde de contextul social şi familial (17%), nu ştiu/nu răspund (1%).
* Cum caracterizaţi importanţa rezultatelor României la testele PISA?
Răspuns: neimportante (35%), importante (33%), extrem de importante (21%), nu ştiu ce sunt testele PISA/nu mă interesează (6%), nu ştiu/nu răspund (5%).
* Dacă aţi avea resurse nelimitate, ce tip de şcoală aţi alege?
Răspuns: liceu de stat cu tradiţie (56%), instituţie educaţională din afara României (20%), liceu privat internaţional (18%), nu ştiu/nu răspund (6%).
* Şcolile private oferă o educaţie mai bună decât cele publice?
Răspuns: depinde de calitatea profesorilor şi leadership (43%), nu (40%), da (13%), nu ştiu/nu răspund (4%).
* Importanţa educaţiei formale pentru succesul în viaţă?
Răspuns: foarte importantă (53%), importantă (39%), nu este prea importantă (6%), nu este deloc importantă (1%), nu ştiu/nu răspund (1%).
Sondajul a fost efectuat în perioada 11-13 august
Datele au fost culese în perioada 11-13 august, prin metoda CAWI (Computer-Assisted Web Interviewing – chestionar online asistat de calculator). Pool iniţial 7.500 chestionare, colectate prin distribuţie multi-site şi targetare socio-demografică. După curăţare (deduplicare, întrebări-capcană, timp minim), lotul de analiză – 1.200. Marjă teoretică – plus/minus 2,8%, la un interval de încredere de 95%.
Citește și: Ilie Bolojan: Anul acesta nu se vor mai semna contracte noi pe programul „Anghel Saligny”, iar cele care sunt în plată vor fi eşalonate