Companiile aeriene care nu au informat pasagerii cu privire la drepturile pe care le au pot fi sancţionate cu amenzi între 300 şi 500 lei, pentru fiecare pasager în parte, iar dacă nu li s-a acordat asistenţă, amenda este cuprinsă între 800 şi 1800 lei, informează Protecţia Consumatorilor.
"Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor verifică în aceste zile modul în care companiile aeriene care nu şi-au putut efectua cursele au acordat asistenţă pasagerilor care plătiseră biletele pentru zborurile respective. Măsurile dispuse împotriva operatorilor economici care nu au respectat drepturile pasagerilor vor fi făcute publice în momentul finalizării controalelor", a declarat astăzi, pentru NewsIn, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Priotecţia Consumatorilor, Dan Vlaicu.
Potrivit lui Vlaicu, din datele primite de la Aeroportul Henri Coandă – Bucureşti, în perioada 2 – 5 ianuarie au fost 76 de zboruri întârziate mai mult de 120 minute, curse a 23 de companii aeriene, dintre care Aeroflot Russian International, Air France, Air Malta, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Carpatair, Cimber Air, Lufthansa, EL-AL Israel Airlines, European Air Transport, KLM-Royal Dutch Airlines, LTE International Airways, Malev, Myair, Romavia, Sunexpress Operation, Swiss International Airlines, Syrian Arab Airlines, Tarom, TNT European Air Network, Turk Hava Yollari, Wizz Air.
Potrivit oficialilor ANPC, chiar dacă, în această perioadă, la sediul Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor Bucureşti au fost înregistrate doar şapte reclamaţii referitoare la întârzieri sau anulări de zboruri, în prezent, inspectorii de la Inspectoratul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Bucureşti – Ilfov verifică toate companiile aeriene pentru a vedea dacă au respectat drepturile pasagerilor reglementate prin Regulamentul european privind drepturile pasagerilor la asistenţă şi compensare în caz de refuz la îmbarcare, anulare sau întârziere prelungită a zborurilor.
Oficialii ANPC spun că fiecare pasager trebuia să fie informat în scris cu privire la drepturile pe care le au în cazul în care zborul este întârzit cu mai mult de două ore sau anulat. Potrivit ANPC, pasagerilor trebuiau să li se asigure mese şi băuturi răcoritoare direct proporţionale cu timpul de aşteptare, cazare hotelieră (o şedere de una sau mai multe nopţi sau, în cazul în care este necesar, o şedere suplimentară faţă de cea prevăzută de pasager), transportul dintre aeroport şi locul cazării.
Mai mult, pasagerii aveau dreptul la două apeluri telefonice gratuite şi dreptul de a trimite gratuit mesaje prin telex, fax sau e-mail, posibilitatea de a alege între rambursarea, în termen de şapte zile, a întregului cost al biletului, la preţul de achiziţie pentru partea sau părţile de călătorie neefectuate şi pentru partea sau părţile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie iniţial al pasagerului.