Inspectorul Dumitru Ionescu, de la Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorului (OJPC) Dolj, a primit, in urma cu o saptamina, o sesizare de la angajatele Centrului de Plasament nr.10 „Sfinta Mina“, din Craiova, in legatura cu felul in care le-a fost livrat ceaiul de plante, de o firma furnizoare a Directiei pentru Protectia Copilului. Mai exact, comisia de receptie a Centrului de Plasament nr. 10 a refuzat sa primeasca asa-zisul „ceai de plante“ si sa il foloseasca in alimentatia copiilor din Centru, data fiind calitatea indoielnica a plantelor ambalate in pungi de hirtie de 100 de grame. Anterior, aceeasi comisie mai respinsese de doua ori lotul de 900 de pungi de ceai de tei, musetel, menta si sunatoare, pe motiv ca societatea furnizoare nu a prezentat certificat de conformitate sau buletin de analiza sau pentru ca marfa nu era ambalata coresponzator.
La sesizarea angajatelor din Centrul de Plasament nr. 10 „Sfinta Mina“, inspectorul Dumitru Ionescu s-a deplasat la sediul centrului, de unde a prelevat probe din toate sortimentele de ceaiuri furnizate de SC DIAMADA IMPEX SRL. Mai mult decit atit, inspectorul a sigilat intregul lot de ceai de plante si a trimis spre analiza probele prelevate. Rezultatul buletinului de analiza al plantelor a confirmat temerile inspectorului OJPC. Desi pungile de hirtie de o suta de grame fiecare aveau o sigla ce parea a SC PLAFAR SA, in interior nu erau decit resturi din plantele medicinale care ar fi trebuit sa fie folosite la preparea ceaiului copiilor din Centru. „Resturi de frunze si fructe, flori brunificate care contin produse minerale, flori sfarimate, decolorate, fragmente de frunze necorespunzatoare“, acestea sint o parte din concluziile buletinului de analiza comandat de Dumitru Ionescu.
Buletin de analiza – neconform
„Intr-un cuvint, neconform“, a sustinut inspectorul OJPC, care a adaugat: „In cazul ceaiului de musetel, punga nici macar nu avea gramajul indicat de furnizor. In plus, din discutiile mele cu doamna Cioroianu (directoarea sucursalei Craiova a SC PLAFAR SA), sigla lor (a PLAFAR – n.r.) a fost folosita fara acordul lor. Am inteles ca vor face si o plingere penala impotriva acestui furnizor, SC DIAMADA IMPEX SRL“.
Furnizorul ceaiului de plante este o societate care are un contract cu Directia pentru Protectia Drepturilor Copilului Dolj incheiat in conformitate ce legea, in urma unei licitatii publice. Factura lotului de ceai de plante dateaza din 17 septembrie 2004 si are o valoare de 27 de milioane de lei. „Asta inseamna cam 28.000 de lei punga. De peste trei ori pretul de la PLAFAR“, a spus inspectorul Dumitru Ionescu, care a cumparat, pentru comparatie, o cutie de ceai de plante a PLAFAR, de 50 de grame, cu aproape opt mii de lei. „Asta nu ar fi nimic, daca ar fi conform ceaiul. Asta inseamna sa fii furnizor. Cumperi dintr-o parte si il dai in alta, cu un alt pret. Numai ca la acesti furnizori calitatea lasa de dorit“, a sustinut inspectorul OJPC.
Lotul de ceai – refuzat de trei ori
„Cei de la DIAMADA au venit de trei ori cu lotul acesta de ceai. Aceeasi marfa, pe care am refuzat-o de fiecare data. Prima oara, nu au prezentat certificat de conformitate sau buletin de analiza, fara de care noi nu putem sa primim marfa, a doua oara ambalajul, pungile de 100 de grame, nu corespundea cu ceea ce era stipulat in contract, mai exact, cutii, si nici nu avea sigla producatorului. Explicatia lor a fost ca nu au avut timp cei de la PLAFAR sa le stampileze toate pungile, in care era ambalat necorespunzator ceaiul. A treia oara, date fiind suspiciunile asupra calitatii marfii, si avind in vedere ca pe noi nu ne poate obliga nimeni sa primim produse a caror calitate este indoielnica, mai ales ca este vorba de sanatatea unor copii, am refuzat din nou lotul si am alertat si OJPC“, a explicat Luminita Meiu, medicul Centrului de Plasament nr. 10, si membru al comisiei de receptie a institututiei.
Potrivit directorului economic al Directiei pentru Protectia Copilului, Corneliu Baloiu, astfel de situatii se intilnesc, din nefericire, destul de frecvent. „La licitatii, care sint publice, poate participa orice firma. In functie de oferta pe care o prezinta pot cistiga sau nu licitatia. Se semneaza un contract, dar acest lucru nu ne fereste de probleme. In derularea acestor contracte pot aparea probleme. Cum este aceasta. Am reziliat multe contracte cu firme neserioase. In acest moment insa, noi nu am primit nici o hirtie oficiala prin care sa fim anuntati de calitatea proasta a marfii. Pentru noi, este o situatie destul de complicata. In cazul in care furnizorii sint vinovati, noi fie le cerem sa ridice marfa necalitativa si sa aduca alta in loc, fie le reziliem contractul. Problema este ca, in cazul in care le reziliem contractul, de la data rezilierii si pina la o noua licitatie nu putem lasa copiii fara produsele necesare. Oricum, in contractele noastre apare o clauza prin care un furnizor neserios nu poate paricipa la o noua licitatie a Directiei. Vinovatii vor plati oricum. Important este sa gasim o solutie in urma careia sa nu sufere copiii, si alimentarea cu produsele necesare sa se faca ritmic, continuu si fara perturbari“, a explicat Corneliu Baloiu.
Cit despre furnizorul in cauza, SC DIAMADA IMPEX SRL, lucrurile sint cit se poate de clare. Cel putin din punctul de vedere al OJPC. „Miine (miercuri – n.r.), eu ii astept pe reprezentantii societatii, Olimpia si Stefan Dirvoreanu, la noi, la OJPC, si le voi da o amenda de cel putin zece milioane. Marfa va fi, cel mai probabil, distrusa“, a spus Dumitru Ionescu.
I-am asteptat si noi pe cei doi patroni ai societatii. O data stabilita intilnirea, telefonic, nu ne ramasese nimic altceva de facut. Numai ca reprezentantii societatii s-au razgindit si, in ciuda insistentei noastre, nu au putut fi convinsi sa-si spuna punctul de vedere. Au scapat doar o amenintare: „Ii vom da in judecata!“.