24.5 C
Craiova
sâmbătă, 13 septembrie, 2025
Știri de ultima orăLocalHayssam câstiga in lipsa paza banilor de la CFR

Hayssam câstiga in lipsa paza banilor de la CFR

Desi a fugit din tara de mai bine de o luna, controversatul afacerist Omar Hayssam continua sa declanseze scandaluri la orice nivel. O companie de paza care a pierdut, la licitatie, contractul de escortare a valorilor CFR Marfa acuza ca firma câstigatoare a contractului ar fi fost favorizata, deoarece apartine sirianului cautat pentru terorism.


Compania de paza care a pierdut contractul privind paza banilor de la CFR Marfa, sucursala Bucuresti, spune ca societatea care a câstigat licitatia ar fi preluat contractul cu un pret care nu acopera nici jumatate din costurile aferente serviciilor. Mai mult decât atât, reprezentantii firmei Metropolitan Security spun ca nu ar fi fost indeplinite nici conditiile legale pentru ca firma, apartinând lui Hayssam, sa intre in competitie.


„In urma cu o saptamâna a avut loc o licitatie la Societatea Nationala de Transport Feroviar Marfa – Sucursala Bucuresti, având ca obiect «Servicii de manipulare, colectare, transport, depozitare si paza a valorilor banesti si a instrumentelor de plata a statiilor CF de pe raza Sucursalei Marfa Bucuresti». La aceasta licitatie am participat alaturi de SC Paza si Protectie Regent Security SRL, firma care apartine clanului Hayssam si care, cu toate ca nu a putut dovedi ca indeplineste toate conditiile din caietul de sarcini, a fost acceptata la licitatie, facându-se chiar interventii in favoarea ei“, se precizeaza intr-un comunicat remis de catre conducerea Metropolitan Security .


De asemenea, intr-o anexa, este prezentat si modul in care firma controlata de Omar Hayssam ar fi fost ajutata sa câstige contractul. Dupa ce i s-a permis sa nu mai indeplineasca o serie de conditii cerute in caietul de sarcini, firma lui Hayssam a cerut, sustine firma concurenta, un pret de un miliard de lei pentru contractul valabil pentru un an.


„Mentionam ca la pretul la care a fost declarata câstigatoare SC Paza si Protectie Regent Security SRL si in urma calcularii reale a cheltuielilor pentru realizarea contractului de prestari servicii de transport valori, societatea nu poate acoperi aceste cheltuieli, pretul oferit fiind cu aproximativ 50-60 la suta mai mic decât necesitatile reale“, se arata in documentul Metropolitan Security.


Conexiuni intre firme


Aceeasi societate de paza si protectie sustine ca acest contract primit de firma, posibil controlata de Hayssam, este unul dintre multele care se câstiga initial pentru un pret mult mai mic, fiind ulterior „umflate“ cu acte aditionale prin care, de fapt, firma câstigatoare isi realizeaza profitul.


„Astfel de licitatii, la care se ofera preturi mult subevaluate, pentru ca mai apoi sa se poata suplimenta valoarea contractului, au devenit o practica a societatilor aflate in subordinea directa a Ministerului Transporturilor“, acuza Metropolitan Security, in documentul citat.


Tot in comunicat se precizeaza ca, „desi societatea noastra a depus deja o contestatie la SNTFM CFR Marfa, am ales sa facem publice aceste «sforarii» in speranta ca presa va reusi sa-i oblige pe acesti domni sa intre in legalitate“.


Reprezentantii SC Metropolitan Security spun ca „este inexplicabil cum autoritatile, in cazul in care Omar Hayssam este acuzat de terorism si dat in urmarire internationala, aleg sa faca afaceri si sa imbogateasca tocmai firmele acestuia“.


Intr-o alta anexa a comunicatului sunt prezentate, tot de compania de paza care a pierdut licitatia, conexiunile intre câteva firme si clanul Hayssam. „In anul 2002 s-a infiintat societatea de paza Regent Security, cu scopul asigurarii pazei la firmele Manhatan, Apa Bucovina si SC Monalisa Investements (….), toate aflându-se sub administrarea lui Omar Hayssam si a fratilor acestuia, Awdi Hayssam si Mehdi Hayssam. In ianuarie 2006 se infiinteaza SC Paza si Protectie Regent Security SRL. Aceasta are in dotare vehicule de la vechea firma, ce sunt inscriptionate cu denumirea aceleia, lucru ce conduce la ideea ca, de fapt, este vorba despre aceeasi societate la care s-a modificat putin denumirea. Conexiunea se regaseste intre Regent-Rodipet-Monalisa Investments si Mesageria CFR, ultima fiind administrata tot de clanul Hayssam. De mentionat ca Societatea Nationala de Transport Feroviar a reziliat contractul cu SC Mesageria in anul 2005, având principal motiv neindeplinirea conditiilor legale privind colectarea si transportul de valori“, se spune in finalul comunicatului.


„E dureros sa pierzi un contract“…


La rândul sau, directorul SC Paza si Protectie Regent Security SRL, Silviu Bârdan, a declarat agentiei Mediafax ca societatea pentru care lucreaza nu are nici o legatura cu Omar Hayssam, apreciind ca demersul concurentilor Metropolitan Security este unul „disperat“ intrucât acestia ar fi fost pâna in prezent titularii contractului cu CFR Marfa, „cam singurul“ din portofoliul lor. „Se pare ca le-am cam inchis firma luându-le acest contract. Eu ii inteleg ca e dureros sa pierzi un contract si banuiesc ca acum nu fac altceva decât sa se agate cu disperare de orice fir pentru a anula licitatia“, a spus Silviu Bârdan.


De asemenea, acesta a negat ca printre actionarii companiei s-ar afla omul de afaceri sirian Omar Hayssam, cautat de autoritatile române pentru acte de terorism. „Pot dovedi cu acte de la Registrul Comertului ca nu avem nici o legatura cu Omar Hayssam. Am auzit de el de la televizor“, a mai spus Bârdan.


Initial, precizeaza Mediafax, acesta a recunoscut ca firma sa este cea care a asigurat paza sediilor unor companii al caror actionar era fugarul sirian, dar a revenit imediat asupra acestei afirmatii, aratând ca firma sa nu este una si aceeasi cu cea care pazea valorile societatilor Bucovina sau Manhattan.


„Da, am avut timp de mai multi ani contracte de paza la respectivele firme“, a spus Bârdan, care insa a revenit aratând ca societatea sa si compania Paza Regent SRL sunt doua entitati diferite si negând faptul ca firma sa ar fi preluat-o pe aceasta, cunoscut prestator de servicii de paza la activele omului de afaceri sirian. „Sunt doua firme diferite, cu actionariat diferit“, a conchis Bârdan.


Contactat de agentia Mediafax, directorul general al CFR Marfa, Liviu Bobar, a declarat ca firma Regent Security a fost selectata pentru ca a cerut cel mai bun pret. „Am verificat firma la Registrul Comertului, iar printre actionari nu a aparut nici numele lui Hayssam si nici un alt nume cu rezonanta araba“, a spus Bobar. In cazul in care se va dovedi ca firma câstigatoare nu va putea presta serviciile la care s-a angajat, vor fi aplicate sanctiunile prevazute in contract, cea mai drastica masura prevazuta fiind rezilierea intelegerii, a precizat directorul CFR Marfa.


Supraveghere video in statii


In timp ce scandalurile pentru organizarea licitatiilor se tin lant, politistii din IGPR si reprezentantii celor trei companii Cai Ferate din Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, precum si ai operatorilor feroviari privati incearca sa tina sub control furturile din vagoanele de marfa.


Totodata, in cadrul intâlnirii, a fost luat in discutie si modul de asigurare a securitatii bunurilor transportate pe calea ferata si a mijloacelor de transport, conform Legii nr. 333/2002, cu societati specializate de paza.


Potrivit IGPR, s-a analizat si posibilitatea instalarii unor sisteme de supraveghere video in statiile CF si marile triaje, pentru operativitate si eficienta in depistarea celor care incalca legea. Discutiile au vizat si propunerile operatorilor feroviari privati privind elaborarea unui Program National de Securitate Feroviara, avându-se in vedere ca exista in forma de proiect propuneri formulate de Directia Politiei Transporturi si cele trei companii feroviare din MTCT.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS