Giganţi precum General Electric, Ford, Pirelli şi Hilton sunt interesaţi de zona de dezvoltare de peste 80 de hectare din jurul Aeroportului Internaţional Craiova. Proiectantul zonei a participat la lucrări importante, cum ar fi porturile din Bahamas şi Jacksonville (SUA), sau dezvoltări din Las Vegas şi Abu Dhabi. Zona poate atrage investiţii de sute de milioane de euro, fiind comparată de proiectanţi cu aeroportul Prestwik Glasgow – cel mai mare aeroport comercial al Scoţiei.
Masterplanul pentru amenajarea teritoriului Zona Aeroport Craiova (ZAC) propune o dezvoltare a terenurilor aferente acestei zone pe o perioadă de 25 de ani, în etape. Incinta actuală a aeroportului totalizează 170 de hectare. Suprafaţa pentru dezvoltarea aeroportului împreună cu pista, căile de rulare şi toate facilităţile au nevoie de 80 de hectare. În consecinţă, o suprafaţă de 90 de hectare rămasă liberă va fi destinată altor tipuri de funcţiuni.
Halcrow – implicat în proiecte din Las Vegas şi Abu Dhabi
Proiectarea zonei de dezvoltare din jurul aeroportului a fost realizată pentru Consiliul Judeţean (CJ) Dolj de specialiştii de la Halcrow Romania, parte a grupului britanic Halcrow Group Ltd. – una dintre cele mai importante firme de inginerie şi consultanţă tehnică din Marea Britanie, înfiinţată în 1868.
De-a lungul timpului, Halcrow a fost implicată în numeroase proiecte importante, din care amintim CityCenter – Las Vegas, Nevada (SUA), Dames Point Container Terminal Jacksonville – Florida (SUA), Freeport Container Port – Bahamas, Thames Barrier – barieră de protecţie împotriva inundaţiilor pe Tamisa în Londra (Marea Britanie) sau dezvoltarea arhitecturală din Yas Island – Abu Dhabi (Emiratele Arabe Unite). În urma studiilor, a rezultat că aeroportul internaţional de la Craiova poate fi dezvoltat cu un al doilea terminal – destinat curselor externe, care va fi dezvoltat în două etape şi va permite preluarea unui flux de 1,5 milioane de pasageri pe an. Zona cargo va ocupa un teren de circa 6.000 mp, cu posibilităţi de extindere pe alte 4.000 mp, dimensionată pentru preluarea unei cantităţi de 1.350 de tone pe an. Platforma de staţionare pentru perioadele de vârf este dimensionată pentru şapte aeronave şi va avea peste 50.000 mp.
Parcuri logistice şi hoteluri de cinci stele
Pe suprafaţa rămasă liberă, specialiştii de la Halcrow au propus mai multe zone de dezvoltare, care să includă un parc de afaceri (constituit din birouri, industrie de înaltă tehnologie, servicii de consultanţă, microinginerie, biotehnologie etc.), un parc aerospaţial – în care activităţile comerciale sunt specializate – legate de industria aerospaţială şi în care dezvoltările pot fi făcute de companiile aeriene, zonă de dezvoltare hotelieră, dezvoltare comercială, amenajări logistice, industrie nepoluantă, agrement etc.
Arhitectul-şef al CJ Dolj, Radu Pappa, spune că zonele comerciale şi logistice sunt cele mai interesante pentru investitori pentru primele etape de dezvoltare. „Suntem în discuţii avansate cu două firme pentru spaţiile logistice. Una dintre ele mai are investiţii la Braşov şi în zona aeroportului din Timişoara. De această zonă mai sunt interesate Ford şi Pirelli – companie care are fabrica de anvelope de la Slatina“. Cele două firme se pare că sunt ale americanilor de la GE Real Estate – parte a gigantului General Electric (GE) şi Helios Phoenix Real Estate – un concern eleno-britanic. Divizia central şi est-europeană a primei companii a făcut în ultimiii ani achiziţii şi dezvoltări de 1,3 miliarde de euro în Bulgaria, Cehia, Polonia, Slovacia, Turcia şi România, în timp ce a doua este pe piaţa românească din 2001. În 2006, Helios şi Phoenix au creat o companie cu capital mixt pentru dezvoltarea şi administrarea halelor industriale şi amplasamentelor de logistică din România.
Cele două companii îşi propuneau în 2008 dezvoltarea a şase parcuri logistice sub brandul Olympian Parks, la Bucureşti, Timişoara, Constanţa, Braşov, Cluj şi Oradea. Parcurile logistice pot avea conexiuni atât la aeroport, la DE 70, dar şi la calea ferată – printr-un terminal care trebuie reabilitat şi care făcea în trecut legătura între unitatea militară de la aeroport şi gara Pieleşti. Printre companiile care şi-au mai anunţat intenţia de a ocupa un loc în ZAC se află şi celebra companie hotelieră Hilton. Compania are în România doar trei hoteluri: Athenee Palace Hilton din Bucureşti – deschis în 1997, Hilton Sibiu – deschis prin franciză în iulie 2009, precum şi Doubletree by Hilton – deschis în 2010 la Oradea. Lanţul hotelier Hilton şi-a exprimat intenţia de a deschide alte 25 de unităţi în România în următorii cinci ani, în oraşe precum Cluj, Timişoara, Braşov, Iaşi şi Craiova.
ZAC – comparată de britanici cu Prestwick, cel mai mare aeroport comercial din Scoţia
Este greu de estimat valoarea investiţiilor care vor fi făcute în ZAC în următorii 25 de ani, spune arhitectul Radu Pappa, dar ele vor depinde foarte mult şi de companiile care vor fi atrase spre Craiova. CJ Dolj este dispusă să pună terenurile la dispoziţia investitorilor, dar numai prin concesiuni sau parteneriat public-privat. „A fost recent adoptată legislaţia privind parteneriatul public-privat, deci avem cale deschisă. Probabil că vor fi investiţii de sute de milioane de euro în zona pe care o vom administra. Zona dezvoltată va fi de mărimea unui cartier mai mic al Craiovei, cum ar fi Lăpuş“, afirmă Radu Pappa.
Potrivit britanicilor de la Halcrow, ZAC se va asemăna ca dispunere şi funcţiuni cu structura aeroportului Prestwick din Glasgow (Scoţia). Prestwik este cel mai mare aeroport comercial din Scoţia, deşi după numărul de călători este abia al patrulea, după cele din Edinburgh, Glasgow International Airport şi Aberdeen. Fluxul preluat este de 1,8 milioane de călători anual. Cel mai mare operator este Ryanair – companie irlandeză, cea mai mare din Europa pe sectorul low-cost. Ryanair, alături de operatorul maghiar Wizzair ar putea opera în curând şi pe Aeroportul Internaţional din Craiova.

