„Ma mai consult cu avocatii. Am incredere ca se vor tine de cuvint. Eu am pus suflet in aceasta fabrica si nu ma intereseaza neaparat profitul. Am inregistrat din nou datoriile in contabilitate ca sa nu ma acuze de evaziune fiscala“, a declarat Constantin Popeci
Acuzat de multe ori de presa ca acorda facilitati si scutiri de plata pentru societati comerciale aflate in pragul falimentului, guvernul pare sa aiba unitati diferite de masura atunci cind decide cine scapa si cine intra in hora licitatiilor organizate de Ministerul Finantelor prin directiile sale judetene.
Metoda oarba dupa care sint atribuite facilitatile si scutirile la plata datoriilor a prins in virtejul ei si Popeci Utilaj Greu, societate ale carei active au fost scoase pina acum la licitatie de doua ori de catre Finantele doljene pentru datorii de 75 de miliarde de lei, dupa cum sustin reprezentantii fiscului.
Desi declara ca statul l-a nedreptatit acuzindu-l de datorii care ar fi trebuit sterse in momentul privatizarii, administratorul societatii, Constantin Popeci, pare impacat cu situatia actuala. Cu toate ca stie mai multe decit lasa sa se vada, Popeci spera ca, pina la sfirsitul anului, guvernul va recunoaste intelegerea din contract si va aproba, prin ministerele de resort, ordinele care sa consfinteasca stergerea datoriilor. Finantele, la rindul lor, spun ca Popeci Utilaj Greu a pierdut esalonarile deoarece nu si-a platit la timp transele stabilite, depunind totodata o cerere de inlesnire la plata care depasise termenul legal cu trei luni.
Popeci asteapta la cotitura
La sfirsitul lui 2002, Popeci cumpara Intreprinderea de Utilaj Greu, obligindu-se prin contract sa investeasca in decurs de trei ani peste un milion de dolari. Statul se obliga la rindul lui sa stearga datoriile acumulate de societate pina in momentul privatizarii, in suma de 56 de miliarde de lei la bugetul consolidat al statului si aproximativ 60 de miliarde catre diversi furnizori, cum ar fi cei de gaze si electricitate, dupa cum reiese din declaratiile lui Constantin Popeci.
„Eu le-am spus ca nu am bani multi, dar intentionez sa aduc un management bun. Am pus mult suflet in aceasta fabrica si nu ma intereseaza neaparat profitul“, a declarat Popeci. Acesta mai spune ca, bazindu-se pe intelegerea cu guvernul de stergere a datoriilor istorice, le-a scos din contabilitate si a asteptat aparitia actului normativ. „Au trecut 30 de zile si, vazind ca nu mai apare, la sfirsitul anului 2002 am decis sa inregistrez datoriile din nou in contabilitate, ca sa nu ma acuze dupa aceea de evaziune fiscala“, mai spune administratorul PUG.
Cum era si firesc, la datoriile initiale au inceput sa se adauge dobinzi si penalitati de intirziere. Popeci declara ca, in momentul in care a vazut ca statul nu se tine de cuvint, nu i-a trecut niciodata prin minte sa recurga la amenintari ca renunta la intreprindere, luind in calcul factorul social.
„Am reusit sa fac din Popeci Utilaj Greu o firma puternica si profitabila. Daca in 2002 avea pierderi de 50 de miliarde de lei, pe 2004 ne asteptam la un profit de aproape 60 de miliarde. Noi producem mai mult pentru export“, a precizat Popeci. Acesta spune ca ordinele de compensare au venit in trei transe, in mai si iunie 2003 si ianuarie 2004, ultimul aparind insa prea tirziu. „Am incercat sa obtin o reactualizare a sumelor, pentru ca in timp s-au strins datorii si penalitati la sumele care trebuia sterse initial. Astept. Daca nu se rezolva pina la sfirsitul anului, o sa fac un credit in banca ca sa scap de tot. Am luat in calcul si varianta sa dau in judecata statul, dar ma mai consult cu avocatii. Am incredere, totusi, ca se vor tine de cuvint. Eu nu am datorii la bugetul de stat, ci la celelate bugete, cum ar fi asigurarile sau somajul“, a mai spus administratorul PUG.
Emiterea unui astfel de ordin, la care inca se lucreaza, are insa putine sanse de reusita, lucru constientizat si de Popeci, deoarece actul trebuie sa primeasca si aprobare de la Bruxelles, in conditiile in care discutiile dintre Fondul Monetar International si guvern au fost tensionate pe marginea acordarii subventiilor.
A pierdut pentru ca a depasit termenul legal
Finantele publice doljene au insa alta varianta pentru datoriile acumulate de Popeci Utilaj Greu. Conform unui proces-verbal din 27 ianuarie 2004 intocmit pe baza unui control la PUG, Casa Judeteana de Pensii a trimis Finantelor pe 24 decembrie 2003 o adresa in care solicita o verificare privind respectarea facilitatilor obtinute de societate conform Legii 137/2002. Concluzia? „Nu au fost respectate prevederile art.2 din ordin“, adica societatea nu si-a achitat obligatiile curente la bugetul asigurarilor sociale si bugetul asigurarilor pentru somaj. Conform DGFP, PUG a primit inlesniri la plata pe baza unui ordin comun emis de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si APAPS pe data de 30 mai, respectiv 3 iunie 2003. La finele controlului, PUG ar fi avut datorii de sapte miliarde de lei, dintre care 6,8 miliarde incluse in ordin, finantele calculind dobinzi si penalitati pina pe data de 20 februarie in suma totala de peste 1,2 miliarde de lei. Totodata, Finantele sustin ca PUG nu a achitat la termenele legale obligatia datorata, societatea avind datorii la asigurarile sociale datorate la angajator de aproape 20 de miliarde de lei. Conform ordinului comun din 3 iunie, referitor la datoriile restante la data de 31 decembrie 2001, PUG primea inlesniri la bugetul asigurarilor sociale de stat restante la 31 decembrie 2001 prin aminarea la plata in vederea scutirii atit pentru debite ( in procent de 97%), cit si pentru majorarile si penalitatile calculate pina la data transferului de proprietate asupra actiunilor pe 22 octombrie 2002. Dupa ce Popeci Utilaj Greu cere inlesniri pe baza OUG40/2002 pentru o suma de peste 55 de miliarde de lei aferenta perioadei 2001-2003, pe 26 martie PUG aduce la cunostinta obligatiile de plata la data de 31 decembrie 2003 catre bugetul asigurarilor sociale de stat stabilite prin procesul verbal din 27 ianuarie 2004, dar nu respecta termenul de depunere a cererii, dupa cum reiese din raportul finantelor publice. Totodata, cinci zile mai tirziu PUG cerea inlesniri pentru 9,5 miliarde de lei pentru perioada 2000-2003, cerere respinsa insa de directorul general de atunci al DGFP, Lucian Zaharia.
Ministerul Economiei si Comertului pune biciul pe Popeci
Divergentele dintre PUG si institutiile statului nu se opresc insa aici. Desi societatea a depus in august un dosar pentru obtinerea unei subventii de 50.000 de euro pentru dotarea unui laborator, Ministerul Economiei si Comertului a intirziat nejustificat semnarea contractului dupa ce dosarul primise aprobare in septembrie. Conform HG 357/2004, ministerul era obligat sa semneze contractul de finantare in termen de 15 zile de la aprobare, or acest lucru s-a intimplat in urma cu doar doua zile. Mai mult, conform spuselor lui Constantin Popeci, societatea craioveana este obligata ca pina la 30 octombrie sa aduca utilajele de la furnizor si sa intocmeasca documentele pentru primirea celor 50% din valoarea proiectului.
„Le-am cerut sa prelungeasca termenul pina pe 15 noiembrie, ca sa avem si noi timp sa ne pregatim“, a declarat Popeci. In cazul PUG, ministrul finantelor, Mihai Tanasescu, cu o mina a dat si cu alta a luat, deoarece nu a tinut cont de cererile de esalonare ale societatii craiovene, scotind-o la licitatie, iar pe de alta parte, pe baza hotaririi de guvern semnate si de el, Popeci va beneficia de subventii de la buget. Administratorul PUG sta insa linistit. „La licitatie nu o sa se vinda nimic. Chiar daca le vindeau pe bucati si nu in bloc ca acum, cine sa cumpere doar o hala?“, se intreaba retoric Popeci.