Specialistii considera ca, in ultima perioada, sistemul bancar romanesc a devenit mult mai solid si prezinta mai multa incredere decit in trecut, atit pentru clientii bancari, cit si pentru cei nebancari, iar pericolul ca sectorul sa se confrunte cu riscuri sistemice este tot mai indepartat. Radu Gratian Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor (ARB), considera ca acest fenomen este determinat, printre altele, de imbunatatirea supravegherii bancare, precum si de cresterea ponderii sectorului privat si in special a capitalului strain investit in bancile romanesti.
Presedintele ARB apreciaza ca societatile bancare din Romania se afla intr-o competitie „sanatoasa“, care implica atit clientii corporatisti, cit si persoanele fizice. Astfel, bancile au cedat presiunilor exercitate de marile companii si au redus ratele dobinzilor la credite, in incercarea de a pastra clientii corporativi. De asemenea, sustine Ghetea, majoritatea institutiilor bancare se afla intr-o „goana“ pentru a acapara piata de retail (servicii bancare destinate persoanelor fizice).
Pe linga diversificarea produselor destinate populatiei, cum ar fi credite pentru achizitia de locuinte, credite pentru consum, o mare diversitate de carduri si certificate, bancile romanesti intentioneaza sa introduca o serie de instrumente noi, cum ar fi utilizarea automatelor de numerar (ATM) prin intermediul telefonului mobil, dar si noi instrumente prudentiale, ca de exemplu un sistem de rating pentru agentii economici si persoanele fizice.
Bancile trebuie sa-si imbunatateasca managementul relatiilor cu clientii
Dezvoltarea sectorului de servicii bancare destinate persoanelor fizice (retail banking) este conditionata de cresterea increderii populatiei in sistemul bancar, precum si de introducerea de produse bancare „prietenoase“, simple, usor de inteles si cu costuri reduse. Totalul activelor bancare, raportat la Produsul Intern Brut, situeaza Romania pe ultimul loc in tarile din Europa Centrala si de Est.
Specialistii considera ca necesitatea crearii unui cont suplimentar pentru fiecare client, in cazul in care acesta doreste sa obtina un credit, este foarte importanta, iar faptul ca bancile romanesti nu au posibilitatea sa efectueze operatiunile de clearing (reglementare a platilor) decit in mod centralizat, si nu in fiecare judet, la nivelul filialelor, constituie inca un handicap.
Nicolae Danila, presedintele Bancii Comerciale Romane (BCR), a spus ca activitatea de servicii bancare destinate persoanelor fizice este zona cu cel mai mare potential de dezvoltare in Romania.
El apreciaza ca bancile care doresc sa aiba succes pe aceasta piata trebuie sa dezvolte serviciile bancare, sa multiplice canalele de distributie si sa imbunatateasca managementul relatiilor cu clientii.

