Despre unii copii se poate spune ca sunt timizi. Timiditatea are la baza un sentiment slab de sine si un sentiment de nesiguranta ce devin manifeste, mai ales in situatii sociale.
Timiditatea provoaca multa suferinta copilului. Daca ea se manifesta in mod excesiv, se impune corectarea acestei trasaturi, pentru ca, daca nu este corectata, in timp poate deveni un fel de a fi. Vestea buna este ca prin educatie si autoeducatie se poate interveni in corectarea acestei trasaturi caracteriale. Caracterul, profilul psihomoral al omului nu este innascut, ci se dobândeste in timp. Tipul temperamental este innascut si pe aceasta baza temperamentala innascuta se construieste caracterul. Copilul timid este cuminte, ascultator, supus, inhibat, tacut, retras, simte nevoia de singuratate si se teme de oameni. De cele mai multe ori, aceasta temere nu este justificata de realitate, frica de oameni fiind mai mult imaginara. Neincrezator in sine „Eu nu pot“, „Eu nu voi fi in stare sa…“, „Eu n-o sa reusesc“, fiecare esec este pentru copil o confirmare a inferioritatii sale. Convins fiind de acest lucru, copilul se programeaza mental pentru esec. Timidul oscileaza intre dorinta de a fi in mijlocul oamenilor si tendinta de a fugi de ei. De aceea, copilul timid sufera pentru ca se simte neputincios in incercarea de a-si depasi inhibitiile si frica de oameni.
Ati observat ca aveti un copil timid si vreti sa-l ajutati?
E foarte important ca, in primul rând dumneavoastra, ca parinti, sa-i spuneti, dar mai ales sa-i aratati copilului ca aveti incredere in el, ori de câte ori aveti prilejul. Aceasta inseamna sa-l convingeti in diverse situatii, de exemplu când ezita sa recite, desi stie foarte bine poezia, ca poate sa indeplineasca acel lucru, ca aveti incredere ca se va descurca. Spuneti-i mai degraba ceva de genul: „Stii, eu cred ca esti un copil bun si stiu ca poti sa faci acel lucru. Si chiar daca te bâlbâi sau nu-ti aduci aminte, important este ca incerci si a doua oara ai sanse mai mari. Si chiar daca gresesti, nu inseamna ca esti un copil prost sau ca ne faci de râs. Toti gresim, si mari, si mici. Daca n-am gresi, n-ar mai fi nevoie sa invatam“.
Atentie la atitudinea pe care o aveti atunci când copilul greseste! Nu folositi mesaje cu continut critic distructiv, care diminueaza increderea in sine a copilului: „Nu, tu nu esti in stare sa…“, „Iar ai gresit!“, „Tu nu intelegi. Esti prea mic pentru asta“, „Nu te bâlbai“, „Ai grija ce spui sau faci. Vezi sa nu te faci de râs“, „Ai vazut copilul lui X ce cuminte si frumos se poarta? Toata lumea il lauda. Pe când tu…“.
Daca e un copil sensibil, criticile lovesc in stima de sine si se va simti vinovat, inferior celorlalti, va simti ca nu e in regula ceva cu el si astfel ii accentuati neincrederea in sine si timiditatea. Cautati sa faceti copilul sa inteleaga ca a gresi e ceva firesc si e o cale spre progres, ca nu trebuie sa se simta vinovat daca greseste.
-Apropiati-va de copil cu prietenie; incercati sa nu-l judecati sau sa-i criticati comportamentul, ci sa-i explicati, sa-l faceti sa inteleaga si sa-l asigurati de ajutorul dumneavoastra. Copilul trebuie sa simta ca il intelegeti. Ajutati-l sa se exprime si acordati-i, la rândul dumneavoastra, incredere.
– Incurajati-l sa vorbeasca si sa-si exprime deschis parerea (fie ea buna sau rea) si sa puna intrebari când nu intelege ceva.
– Stimulati-l sa aiba initiative in joc, comunicare etc. si laudati-l când acest lucru se intâmpla.
– Prezentati-l altor persoane si incurajati-l sa puna intrebari. Lasati-l sa se descurce singur, nu vorbiti si nu salutati in locul lui. Incurajati-l sa vorbeasca mai intâi cu persoane cunoscute pentru ca are sentimentul de siguranta in prezenta persoanelor familiare si apoi sa vorbeasca din proprie initiativa cu persoane straine.
– Purtati discutii cu alte persoane in care implicati si copilul.
– Nu il fortati sa se schimbe. El nu poate deveni peste noapte altfel. Increderea in sine o va câstiga treptat si pe masura ce o dobândeste va depasi in final timiditatea.
Material realizat in colaborare cu Cristina Cristea, consilier scolar