23.3 C
Craiova
marți, 23 septembrie, 2025
Știri de ultima orăActualitate„Autobuzul“, pană de rezervor

„Autobuzul“, pană de rezervor

Primăria vrea 50 de autobuze cu rezervoare de minimum 300 de litri, condiţie care exclude multe firme de la licitaţie. Cine a introdus această condiţie restrictivă care a generat scandalul şi de ce este ea necesară nu a explicat nimeni până acum.

Câştigătorul licitaţiei organizate de Primăria Craiova pentru achiziţia în leasing a 50 de autobuze noi, pe un contract estimat la 51,7 milioane de lei fără TVA (11,7 milioane de euro), se lasă aşteptat, din cauza contestaţiilor pe care participanţii le-au depus la CNSC. După cum relatam la vremea respectivă în GdS („Scandalul «Autobuzul» – miză de 11,7 milioane de euro“ – 14 august 2013), caietul de sarcini întocmit de primărie a fost contestat de două firme: Evobus Romania SRL (dealer Mercedes) şi Auto Exact SRL (Mercedes, Mitsubishi). Printre cele mai ciudate restricţii impuse prin caietul de sarcini se numără capacitatea rezervorului – care ar trebui să fie de cel puţin 300 de litri. Această condiţie este „vădit nejustificată şi contrară intereselor autorităţii contractante“, susţine Evobus SRL. Calculele făcute de firmă, bazate pe caietul de sarcini, indică un parcurs mediu de 165 km/autobuz/zi, pentru care ar fi necesară folosirea a maximum 75 de litri de combustibil. Chestionat de redactorul GdS despre acest subiect, directorul RAT Craiova, Radu Preda, a lăsat să se înţeleagă că rezervorul de 300 de litri a fost introdus în caietul de sarcini de „specialiştii RAT“. Recent, sindicaliştii regiei de transport în comun şi-au spus şi ei opinia în legătură cu acest subiect. „Din câte ştim noi, nici un specialist al RAT Craiova nu a fost consultat pentru caietul de sarcini. S-a întocmit la primărie. În ceea ce priveşte rezervoarele autobuzelor din dotarea RAT, acestea au 180 de litri, iar autobuzele mari – între 250 şi 300 de litri. Un autobuz cu un rezervor de 180 de litri nu consumă zilnic această cantitate, deci autobuzele pot fi realimentate zilnic“, a precizat Emilian Fieruţ, liderul de sindicat de la RAT Craiova.

Suspiciuni alimentate de primărie

Alt criteriu controversat se referea la livrarea primului lot de 20 de autobuze în maximum 30 de zile. În special cele două criterii i-au determinat pe contestatari să creadă că primăria a întocmit caietul de sarcini cu dedicaţie pentru o anumită firmă. În 2012, MHS Truck & Bus SRL, dealerul turcilor de la Otokar, a prezentat primăriei modelul Kent C – printre puţinele autobuze care îndeplinesc condiţiile din caietul de sarcini. Acest lucru a alimentat suspiciunile contestatarilor.
În baza Legii nr. 544/2001, privind liberul acces la informaţiile de interes public, GdS a adresat Primăriei Craiova mai multe întrebări legate de această licitaţie, astfel: care este avantajul real pentru cetăţeni prin introducerea criteriului privind livrarea primului lot de 20 de autobuze în maximum 30 de zile; cum s-a ajuns la acest termen (specialişti, consultanţi, cine a propus etc.); care este avantajul unui rezervor de 300 de litri; de ce nu s-a convenit introducerea, ca şi cerinţă, a rezervorului de 280 de litri, condiţie tehnică pe care o îndeplinesc mai mulţi potenţiali ofertanţi; care este consumul mediu zilnic al unui autobuz pe cel mai lung traseu RAT. Deşi întrebările au fost transmise pe 12 august, nu am primit nici până acum un răspuns.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS