Angajaţii vor să fie recompensaţi şi să le fie recunoscute meritele pentru o treabă bine făcută. Programele de recunoaştere pot însemna un mod excelent de a ridica moralul personalului odată cu îndeplinirea obiectivelor companiei. Un program de retenţie ar trebui să identifice zonele pe care o organizaţie trebuie să se concentreze şi să includă acţiuni precise şi perioade de timp pentru rezolvarea acelor aspecte.
Multe persoane, mai ales managerii, întreabă: „De ce ar trebui angajaţii să fie recunoscuţi şi răsplătiţi doar pentru că îşi fac treaba?“ Este o întrebare legitimă. Adevărul este că felicitarea şi răsplătirea unui angajat reîntăreşte, recunosc şi motivează un model de comportament pe care ar trebui să-l doriţi în compania dumneavoastră. Deci, acesta e un lucru pozitiv.
Modalităţi de recunoaştere necostisitoare
Mesaje, e-mail-uri, mesaje audio de mulţumire personalizate din partea managerilor sau supervizorilor.
Zile libere în plus acordate periodic. Recompense pe loc – bilete de film, tichete – cadou etc. Discounturi pentru puncte de atracţie locale. Zile cu îmbrăcăminte lejeră permisă la locul de muncă (casual day), bonuri pentru spălătorii auto, sărbători sezoniere – picnicuri de vară, mese de sărbători etc.
Un cadou din partea colegului preferat al angajatului. O contribuţie către un scop caritabil la preferinţa angajatului. Oportunităţi pentru antrenamente fizice. Includerea într-un proiect special etc., care să îi mulţumească atât pe angajaţii tineri, cât şi pe cei mai în vârstă. Există opţiuni nelimitate când vine vorba de programele de recunoaştere a meritelor. Unele companii favorizează programe informale, cum ar fi mesaje scrise de mână de către un supervizor. Altele se concentrează pe programe formale, de genul „Angajatul lunii“. Multe instituţii implementează o combinaţie a ambelor tipuri de programe. Indiferent de modalitatea aleasă, există câteva elemente care sunt necesare pentru reuşită.
Paşi pentru crearea unui program de recunoaştere reuşit
1. Informaţi-vă. Organizaţi un focus-grup format din angajaţi şi manageri. Întrebaţi-i ce şi-ar dori într-un program de recunoaştere. Nu toată lumea are aceeaşi părere despre ceea ce înseamnă o răsplată potrivită sau un program realist.
2. Stabiliţi-vă ţinta. Decideţi dacă acest program se va aplica întregii companii sau va fi ţintit doar către anumite departamente sau proiecte. Se poate dovedi dificil a crea un singur program sau plan pentru toate. Luaţi în considerare ce ar trebui să reuşească diversele grupuri de lucru.
Determinaţi dacă recompensele individuale sau pe echipe sunt mai potrivite. Decideţi cine este targetul programului.
3. Definiţi scopul. Creaţi un program care să consolideze modelul de comportament dorit. Acel tip de comportament care are un impact pozitiv asupra bilanţului companiei. Rezultatele ar trebui să fie măsurabile, cum sunt creşterea productivităţii, micşorarea costurilor etc. Concentraţi-vă pe cele mai importante nevoi. Asiguraţi-vă că obiectivele sunt realiste. Creaţi un slogan (un moto) pentru program şi găsiţi-i acestuia un nume potrivit care să reflecte scopul programului şi conceptele companiei.
4. Alcătuiţi un buget. Chiar dacă eforturile de retenţie sunt mai puţin costisitoare decât eforturile depuse pentru recrutare, tot veţi avea nevoie să calculaţi costurile programului. Când îl planificaţi, nu uitaţi să luaţi în considerare următoarele aspecte în estimarea dumneavoastră:
Costurile materialelor
Numărul beneficiarilor
Costurile premiilor
Tipul prezentării
Costurile administrative
Costurile training-ului/urilor
5. Dezvoltarea criteriilor. Determinaţi regulile programului, cerinţele, eligibilitatea etc. Creaţi diverse niveluri şi tipuri de premii. Fiţi precişi în ceea ce priveşte targetul programului. Definiţi exact ceea ce trebuie realizat pentru primirea premiului. Totodată, fiţi precişi în specificarea perioadei de timp disponibile. Stabiliţi modul de verificare al evoluţiei participanţilor.
6. Alegeţi răsplata. Selectarea premiului este unul dintre cei mai importanţi paşi pentru obţinerea succesului unui program de recunoaştere. Dacă răsplata nu-i motivează sau nu-i inspiră pe angajaţi să atingă ţelul programului, participarea va fi mai redusă şi rezultatele dorite nu vor fi atinse. Este imperativ să ascultaţi sugestiile angajaţilor şi supervizorilor în ceea ce priveşte recompensa. Premiile ar trebui să fie:
Sincere. Să exprime o apreciere veritabilă.
Semnificative. Să se alinieze valorilor, ţelurilor şi priorităţilor. Întrebaţi angajaţii ce tipuri de recompense sunt semnificative pentru ei. Adaptabile. Un loc de muncă unde există diversitate are nevoie de opţiuni. Luaţi în considerare crearea de alternative pentru a menţine programul mereu nou. Nu există o răsplată care să funcţioneze de fiecare dată.
Relevante. Oferiţi posibilitatea unei persoane cu însemnătate pentru premiant să se implice în acordarea recompensei.
Oportune. Răspundeţi tipului de comportament pe care îl doriţi instaurat. Nu lăsaţi să treacă prea mult timp, în caz contrar recompensa se va devaloriza şi credibilitatea dumneavoastră va scădea.
7. Instruiţi/implicaţi toate nivelurile de conducere
Asiguraţi-vă că toţi supervizorii (mai ales cei din prima linie), managerii şi liderii cunosc detaliile programului. Daţi-le ponturi legate de program şi verificaţi-le înţelegerea în ceea ce priveşte implicarea lor în program. Conducerea joacă, de asemenea, un rol important în promovarea programului şi în asigurarea că acesta rămâne corect pentru tot personalul.
8. Comunicaţi programul. Acest aspect este decisiv. Fiecare detaliu al programului ar trebui comunicat în mod clar. Ar trebui trasată o legătură evidentă între scopul pentru care vor fi premiaţi participanţii şi targetul companiei. Creaţi un mod consistent de promovare şi luaţi chiar în considerare o temă specifică pentru acest program, care să fie folosită pe toată durata sa, şi care să fie inclusă în toate componentele: premii, obiecte promoţionale, scrisori de mulţumire oficiale etc. Modul de transmitere ca şi aspectul şi pulsul programului trebuie să se potrivească exact cu imaginea companiei. Dacă programul e un concept cu totul nou, puteţi folosi reclame pentru a trezi interesul angajaţilor. Începeţi programul prin folosirea de materiale promoţionale şi întâlniri pentru a crea un cadru favorabil şi a face o impresie puternică. Odată lansat programul, continuaţi să le reamintiţi angajaţilor despre acesta prin oferirea de informaţii actualizate, noi obiecte pentru recompense etc. Folosiţi actualizări şi scrisori de reamintire dese pentru a menţine programul (top-of-mind) în atenţia angajaţilor.
9. Prezentaţi premiile. De obicei, în cazul în care ceva merită recunoaştere merită şi reclamă. Asiguraţi-vă că prezentarea dumneavoastră e pe măsura semnificaţiei recunoaşterii. Celebrarea prezentării poate varia de la un prânz obişnuit până la o cină formală oferite angajaţilor. Nu uitaţi: prezentările formale v-ar putea afecta bugetul.
10. Evaluaţi/reactualizaţi programul. Este important să calculaţi rata de succes a unui asemenea program. Aceste măsurători vin de obicei sub forma unor rezultate palpabile şi a unora teoretice. Cereţi feedback-ul din partea conducerii superioare, supervizorilor şi angajaţilor (participanţi la program sau nu). Organizaţi un sondaj la nivelul întregii companii. Verificaţi pierderile de angajaţi, numărul participanţilor, nivelul producţiei, satisfacţia clienţilor, etc., pentru a identifica rezultatele palpabile. Odată ce aţi aflat dacă programul funcţionează sau nu, îl puteţi cizela sau reactualiza. Nu lăsaţi programul să devină monoton.