3.4 C
Craiova
miercuri, 24 decembrie, 2025
Știri de ultima orăActualitateConditii de lux pentru conducerea HIDROELECTRICA Portile de Fier

Conditii de lux pentru conducerea HIDROELECTRICA Portile de Fier

• Sediu si masini de zeci de mii de dolari pentru directori, care au salarii de pina la 30 de milioane de lei
• Nici un hidroagregat retehnologizat la Portile de Fier I nu a fost repus in functiune la termen • Lucrarile de modernizare de la PF II ar putea ramine fara finantare

Un parc de masini de zeci de mii de dolari, un sediu din sticla, marmura si inox, „tapetat“ cu tablouri achizitionate cu zeci de milioane de lei, sint numai citeva dintre conditiile in care lucreaza mai- marii HIDROELECTRICA Portile de Fier. Sindicalistii din Federatia HIDROENERGETICA au atras atentia ca toate aceste cheltuieli au fost aprobate, in timp ce s-a decis neacordarea unor drepturi salariale pe 2002-2003, care erau prevazute in contractul colectiv de munca. Pierderile companiei sint estimate la aproximativ 3.000 de miliarde de lei, pina la sfirsitul acestui an, situatie care a grabit eliberarea din functie a directorului general Eugen Pena. Directorul de la Drobeta Turnu Severin nu exclude posibilitatea ca situatia sa se repete si in acest an. Cu toate acestea, programul de investitii pentru modernizarea sediilor si achizitionarea autoturismelor vor continua.

Nici directorii de sucursale din tara nu se simt in largul lor, dupa schimbarile la virf din cadrul societatii HIDROELECTRICA. In perioada urmatoare, se prevad modificari la Drobeta Turnu Severin si Rimnicu Vilcea, desi, in primul caz, directorul Cristian Cazanacli ar putea avansa in functie, urmind a fi cooptat in conducerea companiei de la Bucuresti.

Reprezentantii HIDROELECTRICA Portile de Fier au facut cu greu fata, anul trecut, protestelor sindicalistilor care solicitau renuntarea la decizia directorului general, Eugen Pena, de a externaliza serviciile de intretinere din hidrocentrala, prin infiintarea unor noi societati, denumite ulterior HIDROSERV.

Sindicalistii din Federatia HIDROENERGETICA au acuzat anul trecut conducerea societatii ca, in timp ce erau efectuate retineri salariale, se faceau cheltuieli exorbitante pentru renovarea sediilor, pentru automobile de lux, tablouri de zeci de milioane de lei, sponsorizari.

„Sediul trebuia renovat, pentru ca era vechi de 30 de ani, nu s-a mai modernizat niciodata si a facut parte dintr-o strategie de modernizare, in special la Portile de Fier. In plus, se apropia implinirea a 30 de ani de la inaugurarea sistemului hidroenergetic si participau sefi de stat, din Romania si fosta Iugoslavie. Suma investita nu are legatura cu fondul de salarii, pentru ca nu il afecteaza in nici un fel. Retinerile salariale de anul trecut s-au facut deoarece s-a constatat, la jumatatea anului, ca planul de buget nu va fi suficient pentru cele 12 luni. Si anul acesta, lucrurile stau aproape la fel, cu o deosebire: contractul colectiv de munca precizeaza ca adaosurile salariale, care nu au mai fost acordate in 2002, vor ajunge acum la angajati, numai in conditiile in care ne vom incadra in fondul de salarii“, a spus Cristian Cazanacli, directorul HIDROELECTRICA Portile de Fier.

La sediu de miliarde, masini de miliarde

Renovarea sediului sucursalei de la Drobeta Turnu Severin a costat HIDROELECTRICA peste 11 miliarde de lei, desi unele voci spun ca valoarea ar fi fost mult mai mare, de aproximativ 18 miliarde de lei, lucrarile fiind executate de firma severineana de constructii TRANSILVANIA. Aer conditionat in birouri, mobilier ergonomic, scari de inox, materiale de finisare de cea mai buna calitate, tablouri de zeci de milioane de lei sint numai citeva dintre conditiile de care se bucura cei din conducerea HIDROELECTRICA Portile de Fier. La toate acestea se adauga un parc de masini impresionant. Cei sase directori au la dispozitie o gama larga de marci de autoturisme, fiind preferate cele produse de DAEWOO, respectiv Leganza si Nubira, dar si Opel. Nu lipsesc din dotare nici doua masini de teren Mitshubishi, a caror valoare aproximativa se ridica la doua miliarde de lei, doua microbuze Mercedes si doua microbuze Fiat, autoturisme achizitionate in ultimii doi ani. O parte din parcul de masini a fost transferata la noua societate de mentenanta, pentru a nu mai figura in evidentele sucursalei.

„Parcul de masini nu este mare. Cea mai noua este a mea si are deja peste o suta de mii de kilometri. Vom mai lua masini, dar deocamdata apelam si la firme de transport, pentru a duce si aduce angajatii la serviciu. Aceste achizitii erau incluse in fondul de reparatii“, a precizat Cristian Cazanacli.

Sindicalistii au mai acuzat ca prin infiintarea HIDROSERV la Portile de Fier I, dar si a altor sapte societati similare la nivel de tara, a crescut personalul de conducere, prin infiintarea de adunari generale si consilii de administratie.

Seceta din acest an a adus pierderi insemnate societatii HIDROELECTRICA, de 600 de miliarde de lei in primele sase luni si de aproape 3.000 de miliarde de lei, pina la finele anului. In aceste conditii, exportul de energie electrica a fost sistat, aceasta si din cauza unui management defectuos. Din aceasta cauza, modernizarea Hidrocentralei Portile de Fier II ar putea avea de suferit, deoarece finantarea lucrarilor ar trebui asigurata din exportul de energie, lucru recunoscut si de catre directorul sucursalei.

Defectiune la hidroagregatul cinci, dupa numai un an de la retehnologizare

Estimarile de productie din luna aprilie, similare cu cele din 2002, nu au fost corecte, in conditiile in care existau deja semnale ca se apropie seceta.

La Hidrocentrala Portile de Fier I, nu doar seceta a produs pagube. Retehnologizarea celor sase hidroagregate, lucrare inceputa in 1999, cu costuri de aproximativ 180 de milioane de euro si efectuata de catre compania austriaco-elvetiana VA TECH Hydro Ltd., a intimpinat numeroase probleme. Nici un hidroagregat din cele patru modernizate pina la aceasta data nu a fost pus in functiune la termenul fixat, de noua luni. Mai mult, hidroagregatul cinci a suferit o defectiune la numai un an de la retehnologizare, cind a crapat capul de distributie a uleiului, desi durata de viata ar fi trebuit prelungita cu 30 de ani.

Retehnologizarea de la Portile de Fier II, preconizata a fi finalizata in zece ani si ale carei costuri se ridica la 150 de milioane de euro, a fost incredintata direct, si nu prin licitatie, aceleiasi companii ce deruleaza programul de modernizare la Portile de Fier I.

„Recunoastem, atit partea elvetiana, cit si noi, ca sint probleme de rezolvat la grupurile retehnologizate. Lucrarile sint insa in garantie, iar elvetienii au platit pentru fiecare zi de intirziere. Toate cele patru hidroagregate au o solutie definitiva pentru problemele legate de cavitatie, si aceasta se va face in termenul prevazut in contract. Incredintarea directa a lucrarilor de retehnologizare la Portile de Fier II a fost legala, numai ca modul acesta de achizitie lasa impresia ca s-ar ascunde ceva“, a mai spus Cristian Cazanacli.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS