19.3 C
Craiova
miercuri, 15 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriCe s-a ales de fostele spaţii Daewoo pe care nu le-a dorit Ford

Ce s-a ales de fostele spaţii Daewoo pe care nu le-a dorit Ford

Spaţiile comerciale unde altădată se vindeau piese Daewoo au ajuns din nou în ograda statului, printr-o firmă nouă, care le scoate la închiriat. Spaţiile nu pot fi vândute până la finele anului 2014. Aceste active au fost refuzate de Ford, la privatizarea fostei Daewoo.

La cinci ani de la preluarea acţiunilor ACSA (companie care a deţinut fosta fabrică de automobile Daewoo) de către Ford, activele care au rămas în vistieria statului sunt scoase la închiriere şi/sau concesionare de către firma nou-creată, SC Active Conexe SA, care a preluat toate spaţiile şi terenurile din Craiova şi de prin ţară pe care noul investitor nu le-a dorit. Pe site-uri de imobiliare au apărut, de curând, la închiriat spaţiile comerciale deţinute de Active Conexe SA, unde în urmă cu ani buni existau magazine de piese auto, show-room-uri Daewoo şi chiar service.

Activele „secrete“, scoase la închiriat

Activele care au rămas statului român au fost ţinute la secret, printr-o anexă la contractul de privatizare care nu a fost dată publicităţii. Lista acestor spaţii comerciale a ieşit la iveală recent, când noua firmă de stat, Active Conexe, le-a scos la închiriat, dezvăluind astfel care sunt locaţiile ţinute la secret până acum.
Sunt vizate spaţiile din Craiova, de pe străzile Gogu Constantinescu, Henri Coandă, Calea Bucureşti (cel cu intrarea prin strada Jean Negulescu), Alexandru Buia, Traian Demetrescu, Caracal. Mai apar pe listă active de pe strada Ion Ţuculescu, la ieşirea din oraş, iar clădirea respectivă a deservit un service Daewoo, se arată în postările firmei de stat pe site-ul Târgului Naţional Imobiliar. Printre activele pe care nu le-a achiziţionat Ford odată cu preluarea fabricii auto din Craiova se numără şi multe spaţii din judeţ, cum ar fi depozitul de la Işalniţa şi spaţii din Băileşti, Filiaşi, Segarcea, Bechet, dar şi terenuri în Almăj, precum şi în alte judeţe. Lista cu terenurile scoase la concesionat de stat cuprinde zeci de mii de metri pătraţi situaţi peste tot în ţară, de la Oradea, Timişoara, la Sibiu, Braşov şi până în Bucureşti, Constanţa şi Iaşi.
În Craiova, un spaţiu comercial din buricul urbei, pe strada Traian Demetrescu, unde ani de zile s-au vândut piese auto pentru vehiculele Daewoo fabricate la Craiova, acum se află un magazin de haine second-hand. Pe Calea Bucureşti, vizavi de Universitatea din Craiova, un imens spaţiu cu vedere la stradă, în care erau expuse maşinile Daewoo pe vremuri, acum stă gol, cu un afiş mare postat pe geamuri „de închiriat“ şi cu grafitti pe pereţi.

„Nu vindem spaţiile. Nu avem voie…“

Activele întoarse în proprietatea statului nu pot fi vândute decât după finele anului 2014. „Oferim activele pe care le deţinem în patrimoniu, doar spre închiriere, concesionare şi/sau altă formă de asociere, nu şi vânzare. Există o ordonanţă de guvern, care ne interzice vânzarea oricărui activ, vreme de doi ani de la momentul înfiinţării societăţii, termen care expiră pe 19.12.2014. Până atunci, nu vom vinde nimic. Abia după acest termen, dacă vom considera oportună vânzarea anumitor active, vom lua această decizie“, a declarat pentru GdS, Mircea Muntean, directorul general al Active Conexe SA.
Această firmă este deţinută de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) şi a luat naştere abia către finalul anului 2012 (pe site-ul Ministerului Finanţelor transferul s-a făcut în 2013), deşi trebuia înfiinţată la cel mult trei ani de la preluarea ACSA de către Ford. Procesul de restructurare de la Ford a durat mai mult decât se anticipase, astfel că separarea efectivă a activelor deţinute de actualul producător auto de cele care rămâneau statului român a fost anevoioasă. SC Active Conexe SA figurează în bilanţul evidenţiat pe 2012 cu active imobilizate în valoare de 103 milioane de lei şi cu un capital social de 115,5 milioane de lei. Obiectul de activitate al SC Active Conexe SA este „Dezvoltare (promovare) imobiliară“, iar statul, prin AAAS intenţionează să deţină prin intermediul acestei companii imobiliare activele de la toate societăţile care au mai rămas în portofoliul fostului AVAS şi al Oficiului Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie ar fi reunite sub acelaşi „acoperiş“. Dintre firmele cunoscute din Oltenia deţinute de OPSPI amintim Oltchim SA, la care Ministerul Economiei are 54,79%.

Activele ACSA, râvnite de SIF

Lista cu spaţiile comerciale, depozitele, fostele service-uri şi terenurile care au aparţinut SC Automobile Craiova SA (ACSA) au fost râvnite de mulţi pretendenţi, mai ales după preluarea uzinei de către Ford. SIF Oltenia, care deţinuse 22% din acţiunile ACSA pe vremea când preşedinte era Dinel Staicu, a făcut presiuni asupra statului român. SIF Oltenia solicita o cotă parte din activele refuzate de Ford, proporţional cu procentul de 22% din acţiunile pe care le deţinuse la ACSA şi pe care le vânduse de bunăvoie către Ford, încasând milioane de euro pe ele. Solicitarea lor a fost tardivă, iar după vânzarea acţiunilor deţinute de SIF la ACSA, statul nu le-a mai dat celor de la SIF dreptul la activele conexe care nu au fost necesare celor de la Ford.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS