17.3 C
Craiova
miercuri, 15 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalDezastrul economic de la RAT Craiova a fost partial eradicat

Dezastrul economic de la RAT Craiova a fost partial eradicat

• Din gaura de zece miliarde de lei lasata de vechea conducere, au fost
recuperate patru • Dimineata circulau doar 18 tramvaie • 17 tramvaie „noi“
au costat cit jumatate dintr-unul adus de vechea conducere

Subventia scuza paguba

Actuala administratie a Regiei Autonome de Transport (RAT) Craiova a preluat unitatea intr-o situatie dezastruoasa. In octombrie 2000, cind a fost schimbata vechea conducere, RAT inregistra o pierdere de zece miliarde de lei, desi din bugetul Consiliului Local Craiova erau alocate periodic sute de milioane de lei in contul regiei drept „subventii“. La un moment dat, gaurile erau facute in mod constient, pentru a se demonstra faptul ca activitatea RAT nu este rentabila si trebuie subventionata. Cei care votau pentru acordarea subventiilor nu erau „neglijati“ de administratia RAT, dupa ce banii intrau in cont. Astfel au fost insusite miliarde si miliarde de lei din buzunarele contribuabililor. Fiind prea multi implicati in aceste jocuri, nimeni nu zicea nimic. Se ajunsese pina acolo incit multi sus-pusi se multumeau cu o simpla reparatie gratuita a masinii personale in autoservice-ul RAT – compartiment care numai el avea pierderi de peste 150 de milioane de lei. Parcul auto al RAT era si el decimat. Din citeva sute de autobuze in Craiova, circulau doar citeva zeci, iar revizie tehnica aveau doar… trei. La fel si depoul de tramvaie, de unde s-au furat tone de cupru. Dimineata ieseau in traseu doar 17 sau 18 garnituri. Marea „revelatie“ a orasului au fost cele… 11 tramvaie nemtesti, din care in Craiova au ajuns numai zece. Acelea au fost achizitionate la second hand, la pretul de aproximativ 30.000 DM garnitura, in timp ce Aradul a primit acelasi tip de tramvaie la citeva… sute de marci bucata. Noroc totusi cu faptul ca respectivele mijloace de transport nu functionau cu… motorina, pentru ca ar fi avut mari probleme cu combustibilul tip „M“, pe care RAT il achizitiona de la firmele agreate de fosta conducere.

Masuri de reabilitare a activitatii

Prima masura pe care a adoptat-o actuala conducere a fost desfiintarea vechiului autoservice. Directorul general Iulian Ocroteala a precizat: „Atelierul de reparatii auto mergea pe pierdere si am spus ca nu ne permitem sa avem prejudicii de peste 150 de milioane ca sa-si repare acolo gratuit masinile nu stiu care politisti, senatori sau deputati. Fosta conducere o tinea asa si nu a vrut sa renunte la autoservice in ruptul capului, cu toate pierderile“. Acum, in acel local se amenajeaza o sala de sport de care va beneficia intreaga urbe. Rentabilizarea regiei era alt lucru de care se crampona fosta conducere. „Pina cind sa mergem pe pierderi si sa cerem mereu subventii de la consiliul local? In 2001 am reusit sa recuperam patru miliarde de lei, iar urmatoarele sase miliarde le vom recupera esalonat in urmatorii patru ani, asa cum ne permite legea“, a mai declarat Iulian Ocroteala. Masurile de rentabilizare a activitatii au fost multe. S-a introdus transportul cu minibuze, s-au infiintat traseele rapide. Totodata, pentru o perioada scurta, a fost reintrodus sistemul de taxare cu taxatoare si s-a dublat activitatea de control. Efectele s-au vazut imediat: „Incasarile au crescut rapid, fapt de care vechea conducere nu era interesata“, a precizat actualul director al RAT. In privinta parcului auto, acesta a fost imbunatatit de la 60% la 87%. „Daca autobuzele erau pline, pierdeam de doua ori: se distrugeau autovehiculele si nu se efectua controlul, deci nu se taxau bilete“. De asemenea, s-au redus cheltuielile si la intretinerea parcului auto. Toate articulatele au fost taiate si adaptate fluxului de calatori din Craiova. Rotile de la remorca reprezentau o cheltuiala in plus si tot sistemul in sine, iar acum, motoarele nemaifiind supuse aceluiasi efort, s-a redus consumul de combustibil. Legat de acest ultim capitol, pentru a eradica furturile din RAT, Iulian Ocroteala a dispus montarea unor site sigilate la fiecare rezervor. Astfel, motorina este folosita doar in interesul public de transport in comun. Pe linga primele tramvaie nemtesti, recent, actuala conducere a achizitionat alte 17, tot la second hand, tot din Germania, mai spatioase insa si la pretul de… 999 DM bucata, pret in care a fost inclus si transportul acestora pina in Craiova. De unde aceasta diferenta de 29.000 de marci la tramvai? Din faptul ca actuala conducere nu a fost interesata de obtinerea vreunui comision de la nemti. Practic, toate cele 17 tramvaie „noi“ au costat la un loc putin peste jumatatea pretului unui singur tramvai adus de Cosaceanu & Co. De asemenea, vor continua lucrarile de reabilitare a caii de rulare, la acelasi nivel ca anul trecut, fapt care pina acum nu s-a mai intimplat.

Lefuri mici… fata de omologi

Iulian Ocroteala are cel mai mic salariu in raport cu ceilalti directori de regii. Salariul net al acestuia este de 15,496 milioane de lei, in care sint incluse toate sporurile. De aproximativ sase luni este continuu penalizata toata conducerea RAT cu sume cuprinse intre trei si cinci la suta, pentru nerealizarea unor indicatori. Marian Slavu a precizat: „Eu pe stat am aproximativ 16 milioane de lei, iar netul este in jur de opt milioane, din care se scad si penalizarile. Practic, primesc mai putin decit un sef de serviciu. Nimeni din conducerea RAT n-a fost de acord sa ne majoram salariile, asa cum au facut altii si, drept multumire, se intimpla ce se intimpla“. Iulian Ocroteala a adaugat: „Cind mi s-a stabilit salariul, am fost singurul care a votat impotriva, motivind ca este prea mare si asa. Si tot mi-au iesit vorbe…“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS