19.3 C
Craiova
joi, 16 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateTaxele portuare din Calafat şi Bechet, subiect de scandal la bulgari

Taxele portuare din Calafat şi Bechet, subiect de scandal la bulgari

APDF Giurgiu a decis să introducă de la 1 august noi tarife portuare la Calafat şi Bechet, cuprinse între 210 şi 420 de euro. Presa bulgară scrie că operatorii din Vidin şi Oreahovo ameninţă România cu reclamaţii la Bruxelles şi vor să închidă porturile în semn de protest.

Bulgarii ameninţă cu închiderea porturilor dunărene Vidin şi Oreahovo şi reclamarea României la Bruxelles în semn de protest pentru noile tarife portuare, propuse de Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Fluviale (APDF) SA Giurgiu începând cu data de 1 august. Potrivit unui comunicat al APDF, armatorii/proprietarii de nave trebuie să plătească 210 euro/acostare – pentru nave cu capacitate de până la 10 tiruri, 360 euro/acostare – pentru nave cu capacitatea între 10 şi 16 tiruri şi 420 euro/acostare – pentru nave cu capacitatea de peste 16 tiruri. Tarifele propuse includ TVA. În ultimele zile, reacţiile transportatorilor fluviali nu au întârziat să apară. Cotidianul bulgăresc Standart, care apare la Sofia, titrează că „România va majora de zece ori taxele pentru feribot“, iar transportatorii bulgari se pregătesc de proteste.
„România a hotărât să ridice fabulos taxele pentru feriboturi, aproape de zece ori. În loc de 54 de euro, navele va trebui să plătească circa 400 de euro pentru fiecare acostare pe malul românesc“, scrie cotidianul citat. Dobri Radev, directorul companiei Feribot Complex SA, spune: „Hotărârea de majorare a taxelor ne va duce la faliment. Vapoarele fac zilnic 10-15 curse până la malul românesc. Taxa de 400 de euro va fi peste puterile noastre. Ca să putem suporta noua taxă, va trebui să ridicăm tarifele la transport atât pentru călători, cât şi pentru marfă, şi asta proporţional cu majorarea taxei. Dar asta cu siguranţă va duce la nemulţumiri în rândul şoferilor“. Cel puţin în Oreahovo, portul este în totalitate privat. Bulgarii nu exclud posibilitatea să reclame România la Bruxelles. „Vom închide porturile Vidin şi Oreahovo şi vom înainta plângeri împotriva României la Comisia Europeană!“, a ameninţat Radev.
APDF Giurgiu susţine că a luat aceste decizii pentru a „fluidiza“ circulaţia în porturi. „Aplicarea noilor tarife (navă/acostare) şi renunţarea la cele vechi nu vor conduce la costuri suplimentare pentru beneficiarii serviciilor din punctele de trecere şi vor realiza o simplificare a modului de tarifare şi o fluidizare a traficului“, se spune într-un comunicat al APDF.
Directorul APDF Giurgiu, Dănuţ Ofiţeru, se apără spunând că data de 1 august nu este bătută în cuie şi că va discuta cu transportatorii. „Tarifele nu modifică în final costurile în punctele de trecere. Astăzi (ieri – n.r.) trebuia să discutăm atât cu bulgarii, cât şi cu românii. Nu au venit. Nu sunt costuri suplimentare, dimpotrivă, sunt costuri mai mici. Administraţia avea până acum două tipuri de tarife: tarife de acostare pentru nave şi tarife de tranzitare pentru transportatorii rutieri. Nu vom mai percepe tarifele pentru transportatorii rutieri. Nu mai taxăm tirurile. Era o taxă de 12 euro/tir, care nu se va mai percepe. În port, transportatorul fluvial plătea între 50 şi 70 de euro/acostare, în funcţie de capacitatea navei. Transportatorul fluvial va trebui să introducă în costul lui media de 12 euro/tir. Am mandat din partea ministrului să aplic aceste tarife, mi-ar fi simplu să o fac de la 1 august“, a declarat Dănuţ Ofiţeru.

Calcule peste calcule

Tudor Rădulescu, directorul Spet SA, societatea care operează feriboturile româneşti, spune că acest calcul făcut de APDF nu se regăseşte în realitate. „În portul Calafat, noi plătim către APDF Giurgiu 65 euro/acostare pentru navele cu capacitatea mai mare de 500 de tone şi 35 euro/acostare pentru cele cu capacitatea mai mică de 100 de tone. Mai plăteam 10 euro/zi/navă la autoritatea navală şi, în plus, taxă pentru serviciile din port. La Vidin se achită aceleaşi taxe, cu diferenţa că nu se plătesc 10 euro/navă/zi, ci 15 euro/acostare. În porturile Bechet şi Oreahovo, situaţia este altfel reglementată. Portul Bechet a fost construit de firma Spet, care a concesionat în 1993 terenuri de la APDF Giurgiu şi Consiliul Judeţean (CJ) Dolj. Firma plăteşte către APDF o chirie de 50.000 lei/lună şi către CJ Dolj – 12.000 dolari/lună. La APDF se mai plăteşte pentru utilizarea acvatorului portuar o redevenţă lunară de 40.000 de lei. La paritate, navele româneşti nu plătesc taxe în portul Oreahovo, care este privat, şi nici cele bulgăreşti la Bechet. Nu ştiu cum reglementează APDF taxele în portul Bechet, care funcţionează în baza altor contracte“, spune Tudor Rădulescu. În plus, directorul afirmă că pe hârtie taxele nu se regăsesc. „Media este de 15 acostări în 24 de ore. Calculând media lunară de tiruri, după noile tarife ar trebui să plătim 189.000 de euro. Dar taxa de 12 euro/tir ar însemna doar 5.400 de euro din această sumă. Diferenţa ar însemna o scumpire de peste opt ori a acestei taxe“, a mai spus Rădulescu. Directorul consideră că singura soluţie este convocarea comisiei mixte româno-bulgare care să discute propunerile de tarife pentru tranzitarea Dunării.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

6 COMENTARII