19.3 C
Craiova
joi, 16 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateCentrul de Evaluare nu se consideră vinovat de gafa de la teză

Centrul de Evaluare nu se consideră vinovat de gafa de la teză

Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar (CNCEIP), cel care a redactat subiectele pentru tezele cu subiect unic la limba şi literatura română, nu îşi asumă nici o vină în eventualitatea în care elevii ar putea fi depunctaţi la rezolvarea cerinţelor.

Unul dintre subiectele atât de controversate la teza la limba română pentru elevii claselor a VIII-a, analiza unui text din „Triumful talentului“ de Ion Luca Caragiale, schiţă bazată pe două personaje cu nume similare Ghiţă Niţescu şi Niţă Ghiţescu, a dat mari bătăi de cap elevilor. Elevii doljeni, dar şi profesorii de limba şi literatura română au menţionat că textul din Caragiale nu a fost accesibil învăţământului de masă, ci mai degrabă este potrivit pentru olimpici. Textul ales nu putea reda nivelul real al cunoştinţelor de literatura română al elevilor din clasele a VIII-a. Pe lângă toate acestea, se adaugă şi faptul că ambele personaje au fost confundate de cei care au redactat subiectele, astfel încât pe foaia de teză Ghiţă a apărut, din greşeală, în locul lui Niţă. „Din cauza acestei greşeli de redactare, elevii care cunosc opera lui Caragiale s-ar fi putut dezorienta la interpretarea textului, acest fapt ducând la depunctare. Centrul de Evaluare însă nu trebuie să uite că notele pe care elevii de clasele a VII-a şi a VIII-a le vor obţine la tezele cu subiect unic vor conta la admiterea la liceu“, a menţionat Emilia C., profesor de limba română la un liceu craiovean.

CNCEIP consideră că subiectele la limba română au fost accesibile pentru nivelul mediu al elevilor

CNCEIP a precizat vineri că teza cu subiect unic la limba şi literatura română nu va fi anulată. Reprezentanţii CNCEIP susţin că textul din Caragiale selectat ca subiect la teza de limba română a fost folosit pentru nivelul mediu al elevilor de clasa a VIII-a, cu scopul de a verifica exprimarea unei opinii proprii cu privire la semnificaţiile unui text dat la prima vedere sau la mesajul identificat în acesta. În baremul de rezolvare şi de notare a subiectului, la acest punct apare precizarea: se punctează exprimarea oricărei opinii motivate, prin raportare la textul dat, aşa cum a fost perceput de fiecare elev. „Facem precizarea că, în conformitate cu obiectivele evaluării, respectivul text putea fi prelucrat, modificat, adaptat etc., în funcţie de cerinţele adresate elevului. Prin urmare, nu s-a urmărit evaluarea textului caragialian, în întregul său. În concluzie, fragmentul utilizat ca suport, în forma în care a fost comunicat elevilor, nu a afectat rezolvarea cerinţelor, iar elevii nu vor fi depunctaţi pentru opiniile motivate pe care şi le-au exprimat în lucrarea pe care au elaborat-o“, au precizat reprezentanţii CNCEIP.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS