10.6 C
Craiova
luni, 13 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateRODIPET, caracatiţa chioşcurilor

RODIPET, caracatiţa chioşcurilor

Fostul distribuitor de presă Rodipet a transformat domeniul public al Craiovei în moşie proprie sub privirile blânde ale responsabililor din primărie. Firma şi-a amplasat zeci de chioşcuri pe trotuarele oraşului fără să plătească taxe către bugetul local. În plus, „Chioşcarul“ a acumulat datorii de 10.000 de lei către oraş.

 

Adânc înrădăcinat în mintea oamenilor, numele Rodipet a fost sinonim cu monopolul pe piaţa distribuţiei de presă scrisă. După ce statul a vândut societatea grupului Awdi, controlat de un libanezo-american, din Rodipet a rămas doar numele. Relaţia cu trusturile de presă s-a deteriorat, noii patroni considerând că sunt stăpâni pe distribuţia de ziare, iar datoriile către clienţi au început să crească. Nu doar mass-media au probleme cu firma de chioşcuri, ci şi municipalitatea craioveană. Numai că responsabilii din primărie au băgat capul la cutie, lăsând Rodipetul să zburde pe domeniul public şi să împânzească oraşul cu chioşcuri fără să-i întrebe de sănătate.

 

Contract de zece ani

 

Prima legătură între Primăria Craiova şi Rodipet a început în 1999 prin semnarea contractului de asociere cu numărul şapte. La vremea aceea, Rodipet era deţinut de stat şi se numea Societatea Naţională de Difuzare a Presei şi Tipăriturilor Rodipet SA. Semnat pe o perioadă de zece ani, contractul prevedea ca societatea de distribuţie să amplaseze în oraş 14 chioşcuri cu o suprafaţă totală de 92 de metri pătraţi. Pe această perioadă, Rodipet primea drept de exclusivitate asupra amplasării chioşcurilor în locurile pe care şi le alesese. În schimb, societatea trebuia să plătească primăriei 10%, dar nu mai puţin de şase milioane de lei vechi, din profitul brut lunar obţinut în 1999. De asemenea, Rodipet trebuia să obţină toate aprobările şi avizele necesare amplasării chioşcurilor, lucru pe care l-a şi făcut. În anii următori, sumele de plată pe care urma să le verse în contul primăriei s-au stabilit prin act adiţional. Pe o perioadă de trei ani, Rodipet a funcţionat cu 14 chioşcuri şi şi-a plătit dările către primărie. Apoi, societatea a renunţat la patru dintre cele 14 chioşcuri, dar a încheiat cu primăria alt contract de închiriere pentru alte 15 chioşcuri în diferite zone ale Craiovei. În total, Rodipet avea 25 de puncte de vânzare pentru care obţinuse autorizaţii. Iar banii curgeau.

 

Colorate, dar fără autorizaţie

 

În timp ce contractul de asociere se derula în linişte, cel de închiriere a expirat în 2006, iar Rodipet nu a cerut înnoirea lui. În felul acesta, cele 15 chioşcuri, cu o suprafaţă de peste 60 de metri pătraţi, nu-şi mai justificau prezenţa pe domeniul public şi trebuia ridicate de primărie, lucru care nu s-a întâmplat. În schimb, activitatea lor a continuat nestingherită, iar Rodipet a continuat să câştige bani fără să dea socoteală nimănui. Şi aici vorbim de amplasamente de pe urma cărora veniturile pot fi consistente. Printre cele mai bine amplasate sunt două chioşcuri de la kilometrul zero şi alte două din Piaţa Gării. Dacă expirarea contractului nu i-a părut un motiv suficient pentru a curăţa domeniul public de chioşcurile Rodipet, primăria putea să se sesizeze în altă privinţă. În urmă cu aproximativ doi ani, firma a înlocuit vechile chioşcuri cu altele moderne, pentru care îi trebuia o nouă autorizaţie şi pe care nu a cerut-o niciodată, după cum recunosc responsabilii din Primăria Craiova. „Într-adevăr, noile amplasamente nu au autorizaţie, dar arată mult mai bine decât celelalte vechi. O să facem un inventar“, a declarat şeful Serviciului Disciplina în Construcţii din cadrul primăriei, Gheorghe Daici. Acesta nu a putut explica de ce nu a luat nici o măsură până acum, în schimb s-a pierdut în aprecieri referitoare la frumuseţea coloritului chioşcurilor. A doua zi, trezit din amorţeală, Daici a descoperit ceea ce îi spusese şi GdS, şi anume că mai bine de jumătate din chioşcurile Rodipet din Craiova funcţionează în afara cadrului legal. „19 chioşcuri nu mai au contracte de închiriere, deoarece au expirat. În cazul celorlalte, am cerut Rodipet să le reautorizeze, deoarece au amplasat chioşcuri noi, care au alte dimenisuni şi, pentru asta, este nevoie de o nouă autorizaţie. Au 48 de ore la dispoziţie“, a spus Daici. Întrebat dacă va aplica amenzi pentru nerespectarea legii, acesta a declarat iniţial că sunt „în faza de îndrumare“. Apoi s-a răzgândit şi a spus că va da amenzi. „Îi vom amenda cu 1.000 de lei pentru fiecare chioşc şi le vom cere să şi le ridice. Dacă nu o vor face singuri, le ridicăm noi şi îi punem să plătească lucrarea“, a precizat Daici.

 

Fuga de pe o firmă pe alta

 

Încă un motiv pentru care municipalitatea putea să dea de pământ cu punctele de vânzare ale Rodipet este existenţa unor chioşcuri ce poartă sigla societăţii, dar care nu figurează pe nici un contract semnat cu primăria. Chioşcurile suspecte a fi fantomă sunt împrăştiate prin tot oraşul. Redactorii GdS au găsit nu mai puţin de şapte puncte de vânzare în funcţiune, despre care primăria habar nu avea: pe strada Fraţii Goleşti, la Gară, în Rovine, la Complexul Vechi din cartierul Valea Roşie, în faţa Casei Armatei – două, şi încă unul lângă CEC, vizavi de restaurantul Militar. Dacă mai era nevoie de alt motiv pentru ridicarea chioşcurilor acela este fuga de pe o firmă pe alta pe care conducerea Rodipet a pus-o în funcţiune anul trecut. SC Rodipet SA şi-a schimbat denumirea în SC Network Press Concept SRL, păstrându-şi datele de identificare. După numai câteva luni de funcţionare pe noua denumire, boşii de acum ai fostului Rodipet s-au gândit să înfiinţeze altă societate, Rodikiosk SRL, care să încheie noi contracte cu editorii de presă. Unul dintre motive, şi cel mai plauzibil, este avalanşa de procese de cerere a falimentului deschise de mai multe societăţi din domeniul mass-media, pentru recuperarea datoriilor de la fostul Rodipet. Slalomul de pe o firmă pe alta ar fi fost un motiv suficient pentru Primăria Craiova să rezilieze contractul semnat în 1999, lucru recunoscut şi de Gheorghe Daici. „Este o altă firmă, deci ar fi trebuit să ne înştiinţeze şi pe noi despre acest lucru, iar consiliul local urma să decidă printr-o hotărâre. În această situaţie, eu consider că este o decizie luată unilateral şi motiv de desfacere a contractului care, şi aşa, nu mai durează decât anul acesta“, a recunoscut şeful Serviciului Disciplina în Construcţii. Directorul agenţiei Dolj a Rodipet, Iulian Enache, a părut surprins de decizia primăriei. „Nu o să ridicăm nici un chioşc“, a spus acesta în prima fază. După care a precizat că este o chestiune internă a firmei şi că nu înţelege interesul presei pentru subiect. Credem şi noi că e greu de înţeles ceva, dar nu din interesul presei faţă de caz, ci din lipsa de reacţie a primăriei faţă de o situaţie care durează de ani.

 

Neserioşi cu datorii

 

Dincolo de faptul că Rodipet a făcut ce a vrut cu domeniul public al Craiovei, a acumulat şi datorii la bugetul local. Potrivit directorului Direcţiei Taxe şi Impozite, Ioan Văcariu, fosta Rodipet are o datorie de 10.000 de lei, aproape a zecea parte cât a plătit firma către primărie până acum, în cei nouă ani de contract. „Restanţa este de vreo doi ani, iar pentru asta le-am pus sechestru pe un depozit de la Gară. Numai că ei au făcut repede o factură, fără să aibă un contract de vânzare-cumpărare, prin care au susţinut că l-au transferat către altă societate. În curând o să scoatem depozitul la vânzare. Rodipet a fost o firmă neserioasă“, a declarat Văcariu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS