15.9 C
Craiova
joi, 16 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateScandal pe piaţa auto

Scandal pe piaţa auto

Oficiali ai industriei auto au declarat într-o conferinţă susţinută săptămâna trecută că, în prezent, companiile de leasing operaţional testează piaţa românească, iar campaniile de promovare a produselor sunt aproape inexistente.

Cea mai mare problemă a firmelor de leasing operaţional este că nu ştiu şi nu vor să atragă clienţi noi pe pieţele în care intră şi că urmăresc profituri maxime pe seama obţinerii de avantaje de la importatorii şi dealerii de maşini.

Poziţia dealerilor a fost dur atacată de reprezentanţii companiilor de leasing, care îi acuză pe aceştia de lipsă de flexibilitate şi de necunoaşterea în profunzime a modului de operare a unei astfel de companii. De asemenea, aceştia au reamintit faptul că produsul de leasing operaţional nu a existat pentru companiile româneşti până în 2005, când a intrat pe piaţa din România, spre deosebire de cele europene, unde este foarte puternic şi este parte a conceptului de externalizare a altor activităţi ce nu reprezintă obiectul principal de activitate.

„Problema companiilor de leasing operaţional este că nu ştiu şi nu vor să atragă noi clienţi atunci când intră pe o piaţă nouă. Ele au, de regulă, un portofoliu restrâns, în persoana companiilor multinaţionale, cărora le oferă servicii şi în alte state“, a spus joi Viorel Niculescu, directorul Auto Trading Team, dealer pentru mărcile Jaguar şi Land Rover.

Directorul de vânzări al Rădăcini Motors, Nicolae Sorescu, a arătat că firma pe care o reprezintă nu a primit „oferte serioase“ din partea companiilor de leasing operaţional.

„Ei urmăresc maximizarea profiturilor prin obţinerea de avantaje deosebite, pe de-o parte de la importator, prin reduceri mari de preţuri la achiziţia de automobile şi la întreţinere, precum şi de la clienţii lor, prin tarife relativ mari. O concurenţă sporită pe piaţa leasingului operaţional ar regla aceste derapaje“, a spus Sorescu.

Niculescu, fost director al Romcar, importatorul mărcii Ford pe piaţa locală, a adăugat că prezenţa companiilor de leasing operaţional în România este timidă, deşi potenţialul pieţei este ridicat.

„Companiile de leasing operaţional testează piaţa românească, nu au penetrat-o cu adevărat. Campaniile de promovare derulate de acestea sunt aproape inexistente“, a spus directorul Kia România, Dan Chitaru.

Cătălin Gavra, directorul general al Romcar, a spus că firmele de leasing operaţional au o prezenţă modestă în România din cauza pieţei produselor second hand. „Piaţa second hand este foarte nesigură, iar dacă firmele din domeniul leasingului operaţional ar cumpăra multe unităţi, s-ar trezi în situaţia în care nu vor avea unde să le vândă. În acest caz, ei pot considera investiţiile majore ca fiind riscante din acest punct de vedere“, a arătat Gavra.

 

Companiile de leasing operaţional, surprinse de poziţia dealerilor

 

„Afirmaţia că firmele de leasing operaţional «nu ştiu şi nu vor să atragă clienţi noi» este eronată şi are la bază necunoaşterea în profunzime a modului de funcţionare a unei astfel de companii. Faptul că acţionăm pe o piaţă emergentă şi foarte nouă în România atrage după sine şi o relativă reticenţă din partea companiilor în a testa un astfel de serviciu-produs“, a replicat domnul Ginel Bârgăoanu, Country Sales Manager, Fleet Management Services (FMS). „Într-adevăr, campaniile de promovare făcute strict pe «operaţional» sunt ceva mai «sărace», dar asta tocmai datorită acestor importatori! La baza promovării nu stă altceva decât o maşină care are: preţ, termen de livrare şi mentenanţă, impuse tocmai de importatori. Cum aceştia nu oferă bazele solide unei astfel de promoţii (maşini pe stoc, preţuri speciale, cantităţi, condiţii speciale de service etc.), e firesc ca nici noi să nu putem oferi clienţilor ceva cu care să putem promova mai bine acest serviciu“, a adăugat reprezentantul FMS.

„Sunt foarte surprins de aceste comentarii, pentru că, având interese comune, companiile de leasing operaţional şi dealerii de maşini ar trebui să fie parteneri, ca în restul Europei. Oricum, recomand tuturor celor care cred că se pot opune tendinţei pieţei de a opta pentru leasingul operaţional să-şi reconsidere abordarea. Din moment ce acest produs este deja aici, va rămâne şi va creşte. Acei dealeri şi importatori care vor înţelege repede acest lucru se vor bucura de avantajele cooperării cu noi, în locul unei lupte“, a declarat în replică Dudy Perry, preşedinte Sixt New Kopel. Acesta a precizat că prezenţa companiilor de leasing pe piaţa din România nu este timidă, ci din contră, acestea sunt implicate într-un număr mare de negocieri şi licitaţii care implică firme de toate dimensiunile, care au decis deja să lase furnizorii de leasing operaţional să le administreze flotele. Compania Sixt New Kopel şi-a dublat activitatea în 2007 şi şi-a propus acelaşi lucru şi în 2008.

„Suntem surprinşi de poziţia partenerilor noştri importatori de automobile care reprezintă un element esenţial al activităţii noastre şi cu care noi ne dorim o colaborare foarte strânsă. Reticenţa unor anumiţi importatori vizavi de actorii închirierii pe termen lung de parcuri de vehicule nu ar trebui să oculteze parteneriatele actuale şi interesul comun pe care îl avem, acela de a lucra împreună pentru a servi cât mai bine cu putinţă clienţii noştri“, a declarat Dan Boiangiu, director de vânzări la Arval România.

Reprezentanţii Dirent Group au făcut cunoscut faptul că nu testează piaţa, ci încearcă să o penetreze, prin educare. „Este adevărat că potenţialul pieţei este mare, deoarece companiile vor trece de la leasing financiar la cel operaţional. Campaniile de promovare există, dar sunt adresate companiilor, nu publicului larg“, a precizat Effie Valsamaki, international business manager al Dirent Group.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS