12.9 C
Craiova
joi, 16 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateCursurile de soferi profesionisti - „rase“ dintr-un condei de conducerea Inspectoratului Scolar Judetean Dolj

Cursurile de soferi profesionisti – „rase“ dintr-un condei de conducerea Inspectoratului Scolar Judetean Dolj

Ramasi pe dinafara in urma admiterii la licee, multi absolventi de gimnaziu s-au decis sa urmeze cursurile unor scoli profesionale. Concurenta mare s-a inregistrat in ultimii ani la profilul «mecanic auto», caci cu o asemenea meserie nu se prea moare de foame. Slava Domnului, numarul autovehiculelor creste an de an, iar multe dintre ele au nevoie de reparatii. Profilul se dovedea deosebit de atractiv si dintr-un alt motiv: elevii urmau si cursurile scolii de soferi profesionisti, capatind permisul de conducere categoriile B si C. Doar ca, din toamna, elevii de la «mecanica auto» vor avea o surpriza neplacuta, aflind ca nu vor mai capata carnetul de sofer. Asta pentru ca orele de conducere auto si de legislatie rutiera au fost pur si simplu sterse cu buretele din programa de conducerea Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Dolj.

Povestea incepe in primavara acestui an, cind – prin adresa nr. 2103 din 22 martie 2002 – inspectorul general al ISJ Dolj, prof. Constantin Busoi, face anumite „Precizari privind regimul orelor de conducere auto si legislatie rutiera in invatamintul liceal si profesional“. Amintindu-se doua ordine ale Ministerului Educatiei si Cercetarii (MEC) – nr. 3670/17.04.2001 si nr. 3680/18.04.2001 – si metodologia de incadrare cu personal didactic, adresa ISJ Dolj mentioneaza:

„Planurile-cadru de invatamint, aprobate prin ordinele mentionate, nu prevad ore de conducere auto si de legislatie rutiera. In consecinta, nu se pot constitui norme didactice finantate de la buget avind in componenta aceste ore. Personalul didactic titular in invatamint, incadrat pe astfel de ore, va fi trecut in specialitate, conform pregatirii obtinute prin diploma de studii. Directorii unitatilor de invatamint sint direct raspunzatori de luarea masurilor ce se impun pentru respectarea planurilor-cadru de invatamint si a metodologiei de incadrare cu personal didactic“.

Neavind loc de intors, directorii s-au conformat restringerii de activitate, iar cadrele didactice care predau legislatie rutiera si conducere auto au fost trecute la ateliere pentru anul scolar 2002-2003.

Urmarea: elevii de la scolile profesionale cu profilul «mecanic auto» nu vor mai urma in anul al doilea legislatia rutiera, iar cei care trec in anul al treilea si au facut legislatie rutiera au facut-o degeaba, pentru ca nu vor mai face orele de conducere auto.

Ce mi-e profesionala, ce mi-e liceul…

Dascalii ramasi fara obiectul muncii au incercat sa afle care este baza legala a masurii dispuse de ISJ Dolj. Lecturind din scoarta in scoarta cele doua ordine ale MEC la care facea referire Inspectoratul Scolar, au avut surpriza sa constate ca… nu se refereau la scolile profesionale, ci doar la invatamintul liceal – filiera tehnologica si invatamintul seral. Adica alta mincare de peste! Ca atare, 11 instructori auto afectati de dispozitia amintita si-au cautat dreptatea la sindicat, trimitind un memoriu conducerii Federatiei „Spiru Haret“.

„Ignorind prevederile curriculumului de baza si incalcind legea, inspectorul general al ISJ Dolj, Constantin Busoi, la toate sedintele pe care le-a avut cu conducerile unitatilor de invatamint, le-a atras atentia directorilor ca orele de conducere auto nu mai sint prevazute pentru anul scolar 2002-2003 la nici una dintre formele de invatamint – liceal, liceal seral, profesional – desi, conform legii, la profesionala sint obligatorii 102 ore de conducere auto/elev in anul al treilea.

Analizind cu atentie continutul ordinelor in cauza, noi consideram ca interpretarea acestora se face in mod eronat sau, cel putin, tendentios. Punctul nostru de vedere nu a gasit intelegere la conducerea ISJ Dolj, aceasta fiind hotarita sa renunte definitiv la orele de conducere auto. (…) Noi contestam decizia inspectorului general Constantin Busoi, ca abuziva si eludind prevederile legale, si va rugam sa interveniti la factorii in drept din cadrul MEC, in vederea anularii acestei decizii“.

Ramine tot ca la inceput

Inaintind la MEC memoriul instructorilor auto craioveni, presedintele Federatiei „Spiru Haret“ si al Sindicatului Invatamintului Preuniversitar Dolj, prof. Dumitru Chilom, a primit saptamina trecuta raspunsul.

Ministerul Educatiei si Cercetarii – printr-o adresa semnata de directorul general al Directiei Generale pentru Invatamint Preuniversitar, Liliana Preoteasa – da dreptate instructorilor auto:

„Planurile de invatamint valabile in anul scolar 2002-2003 la scoala profesionala, pentru o serie de meserii, ca mecanic auto, mecanic agricol si electrician auto s.a., prevad, in anul al treilea, conducere auto pentru elevi. (…) Respectarea planurilor-cadru de invatamint este obligatorie“.

Conducerea ISJ Dolj n-a fost deloc impresionata de aceasta adresa, considerind ca tot ceea ce a facut este perfect legal.

„Pentru o clasa de profesionala era nevoie de trei norme de conducere auto. Ori noi, pentru a ne conforma conditiilor ministerului privind incadrarea cu personal didactic la nivelul judetului, aveam de redus 353 de norme. Am redus normele de conducere auto si de legislatie rutiera si pentru ca sint mentionate in curriculumul de baza ca optionale. Au ramas acolo unde sint trecute ca obligatorii in pregatirea de baza – la profiluri ca «vopsitor-tinichigiu» sau «mecanic agricol». Oricum, nici un profesor n-a ramas pe dinafara, fiind trecut pe specialitatea de pe diploma. Vom trimite ministerului, in aceasta luna, un raspuns, in care vom mentiona punctul nostru de vedere“, a precizat inspectorul general Constantin Busoi.

Se poate, dar pe bani

Pina una-alta, viitorii mecanici auto nu vor putea invata sa conduca. „Daca vor sa urmeze cursurile scolii de soferi profesionisti, elevii trebuie sa suporte contravaloarea scolarizarii“, afirma „generalul“ Busoi. In definitiv, ce le trebuie? Mai necesar le este permisul de profesionist tinichigiilor si vopsitorilor – daca ar fi sa ne luam dupa afirmatiile de mai sus – ca doar tabla nu se poate indrepta fara sa sti cum se acorda prioritatea de dreapta…

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS