15.6 C
Craiova
miercuri, 15 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalCalvarul bicicliştilor din Craiova

Calvarul bicicliştilor din Craiova

Bicicliştii din Craiova se simt marginalizaţi. Ei au o singură pistă oficială pe care pot să meargă.  Deşi municipalitatea a promis că va face noi piste pentru cei care preferă pedalatul, licitaţia este încă în desfăşurare, după aproximativ un an de la anunţul făcut de actualul edil.

Să fii biciclist printre şoferi nu e un lucru uşor, pentru că nu ai pe unde să mergi. Nu e uşor nici pentru că auzi, uneori, nişte vorbe de nici nu-ţi mai vine să ieşi din casă. Toate problemele acestea n-ar exista dacă am avea şi noi, ca alte oraşe mai de Doamne ajută, piste speciale pentru biciclete.
În Craiova, există un velodrom şi o singură astfel de pistă, şi aceea controversată, în Parcul „Nicolae Romanescu“. Ea a fost trasată în urmă cu mai mulţi ani, la iniţiativa lui Mărinică Dincă, primar pe vremea când Antonie Solomon era în detenţie. Când acesta s-a întors, însă, la cârma oraşului, dungile au fost acoperite, iar în 2012, au fost retrasate la decizia primăriţei Lia Olguţa Vasilescu.

Numărul bicicliştilor, necunoscut şi nevăzut

Cam cu asta se încheie existenţa oficială a bicicliştilor din oraş. În rest, îi vedem pe străzi, la diverse mitinguri, crosuri sau în… magazinele specializate. Cătălin Filip, biciclist şi administratorul unui magazin de specialitate din Craiova, susţine şi crede în crearea mai multor astfel de piste. „Merg pe bicicletă de când mă ştiu. Pista de biciclete este bună pentru că, la noi, circulaţia este destul de haotică. Dacă faci şi o dungă, aşa, efectiv, ca peste tot în lume, e OK, pentru că îi muţi pe toţi în dreapta, merg pe margine şi atunci tu, participant la trafic, ai un stres mai mic. Dar cultura e alta la români, la olteni. Acolo este deja departe treaba, la noi e la început“, explică acesta. În ceea ce priveşte numărul bicicliştilor, el spune că „e greu să faci o statistică. În momentul în care ai o infrastructură, măcar două-trei bulevarde, să tăiem oraşul cât de cât, încurajăm şi omul să iasă din casă şi o să se vadă foarte mulţi în trafic. Atunci o să îţi dai seama cam câţi sunt“.

„Un Ferarri e normal, dar o bicicletă…“

Până la pistele care vor tăia oraşul, însă, parcul e „casa“ preferată a bicicliştilor. Acolo se pot simţi liberi şi pot pedala legal, la aer curat şi la verdeaţă. Pista lor se întrerupe, însă, în… containerele de colectare selectivă, amplasate chiar pe pistă. Unul dintre amatorii acestor plimbări, Alexandru Radu, merge pe bicicletă de patru ani şi deja cunoaşte problemele celor ce practică acest hobby sau sport. „În afară de câinii din cartier care se familiarizează cu tine după o perioadă, probleme fac gropile şi faptul că trebuie să faci slalom printre maşinile parcate aiurea. Alternezi între şosea şi trotuar, deşi, legal, nu ai voie să mergi pe trotuar. Până acum nu m-a oprit nimeni, ce-i drept, şi am trecut pe lângă poliţişti. Nu mi-au atras atenţia. Probabil sunt şi ei conştienţi că nu avem pe unde să mergem“.
Tot el spune că, „dacă vrei să mergi cu bicicleta, poţi şi ajungi mai repede decât cu maşinile“. Tot ce contează e să-ţi depăşeşti teama de a ieşi pe stradă, căci, dacă eşti înţelegător, vor fi şi ei, şoferii. „Dacă încurc traficul – deşi nu îmi place să spun asta, pentru că bicicliştii nu încurcă traficul, ei fac parte din trafic -, mă dau puţin la o parte şi îi las să treacă pe ei sau trec eu pe trotuar“, mărturisteşte Alexandru.

O dâră de vopsea pentru noi, un pas mare pentru biciclişti

Sorin Simion, un biciclist cam supărat, spune că e destul de greu să-ţi menţii această pasiune. „Şoferii nu te tratează ca pe un participant la trafic, deci, de acordat prioritate nu poate fi vorba. În general, sunt zeflemitori şi trebuie multă atenţie. Eu oricum mă aventurez în oraş, dar o fac pe riscul meu şi, de obicei, mă aştept la ce e mai rău. Însă, pentru copii, bănuiesc că e cu atât mai dificil şi e tare păcat“. Promisiunile autorităţilor, pentru el, nu trebuie luate în seamă. „Nu sunt chiar atât de naiv să o iau în serios (pe primăriţă – n.r.). Vorbe goale, demagogie. Nu cred că e vreun interes real să facă ceva. Poate dacă ar fi zeci de mii de biciclişti, atunci ar fi vorba de voturi“. Tristeţea lui cea mai mare este, de fapt că bicicleta este văzută ca o alternativă inferioară maşinii. „Or, în realitate, bicicleta e un apanaj al civilizaţiei, al respectului faţă de mediu şi faţa de propria sănătate. Atâta timp cât oamenii nu conştientizează asta în număr mare şi nu-şi fac auzită vocea, autorităţile îi vor ignora“, consideră Sorin.
Chiar dacă bicicliştii au aşteptat şi vor mai aştepta pentru multă vreme nişte fâşii de drum care să fie ale lor, ei se vor descurca aşa cum au făcut-o şi până acum: printre câini, gropi, maşini şi pietoni. Oricum, ei vor deveni, de la an la an, din ce în ce mai mulţi: „Şi fără piste, şi cu piste, numărul bicicliştilor va creşte, pentru că lumea începe să-şi dea seama că sunt utile. Şi, până la urmă, ce e pista de biciclete? O dâră de vopsea!“, concluzionează Alexandru Radu, unul dintre bicicliştii care se mai încumetă, încă, să iasă din casă pe două roţi.

Şi şoferii vor piste pentru biciclişti

Şoferii cred că o pistă le-ar face bine şi lor, şi bicicliştilor. „Este deranjant pentru noi să stăm mereu cu frica-n sân că s-ar putea să ne iasă vreunul şi să nu-l vedem. Şi apoi, pe cine pică vina? Pe noi, fiindcă noi suntem cu maşinile mari, noi suntem protejaţi de tablă şi îi rănim mult mai uşor. Dacă am avea drumuri separate, ar fi bine“, recunoaşte Ionuţ Balaci, şofer de peste 30 de ani.
Alt conducător auto, Mihai Panduru, de 22 de ani, spune că îi acceptă pe biciclişti, „atâta timp cât au bicicletele semnalizate corect, să îi vezi şi pe negură şi cât timp nu sunt sub influenţa băuturilor alcoolice, deşi aproape jumate din ei sunt. Nu mi s-a întâmplat să am vreodată o problemă. În schimb, ăia pe care nu îi vezi sau care mai sunt şi băuţi sunt pericol pentru viaţa lor şi pentru libertatea noastră, că tot noi suntem de vină dacă îi călcăm când ei se gândesc să ocolească gropi în mijlocul străzilor circulate intens“. Puţin acid, Mihai Panduru crede că „ar trebui să aibă toţi o inteligenţă minimă şi să îşi pună măcar o vestă reflectorizantă pe ei noaptea, dacă pe bicicletă nu au nimic. Şi să înceapă să apară benzile alea speciale pentru biciclişti, că tot auzi zvonuri, dar rezultate din părţi“.

Bicicliştii se întâlnesc pe 31 mai

Bicicliştii din Craiova se vor întâlni iarăşi pentru a atrage atenţia asupra sportului lor, în cadrul unui eveniment numit „Masa Critică“ („Critical Mass“). Acesta constă într-o plimbare în masă cu bicicletele, nu este condus de nimeni şi nu are un mesaj oficial, cu toate că promovează mijloacele alternative de transport şi atrage atenţia asupra problemelor de siguranţă când drumul este împărţit cu traficul motorizat. Filosofia generală din spatele acestui eveniment este exprimată în sloganul „Noi nu blocăm traficul; noi facem parte din trafic“. Craiovenii doritori se vor întâlni, astfel, pe 31 mai, la ora 19.00, şi pleca de la primărie, urmând traseul str. Romul – Calea Bucureşti – b-dul Nicolae Titulescu – str. Maria Tănase – str. Brestei – str. Libertăţii – str. Brânduşa – str. Madona Dudu – str. Gheorghe Bibescu – b-dul 1 Mai – Parcul „Nicolae Romanescu“ (velodrom).

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS