13.7 C
Craiova
miercuri, 15 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriCum am ajuns să importăm miei româneşti?

Cum am ajuns să importăm miei româneşti?

Deciziile greşite şi indiferenţa au condus la întâmplarea ca românii să mănânce în ziua de Paşte miei importaţi din România, susţin reprezentanţii din industria alimentară. „Mielul românesc face sute de km de la ţăranul din Giurgiu până în supermarketul din Bucureşti. Asta se întâmplă pentru că până să ajungă în magazine, el se duce mai întâi pe la bulgari, turci, sau chiar şi australieni, şi apoi se întoarce tot la noi, dar mult mai scump, că, chipurile, e de import, când el e tot românesc, dar transportul şi mai ales prostia noastră costă. De ce s-a ajuns aici? Pentru că statul şi procesatorii dau prea puţin pe un kg de carne de miel, iar fermierilor automat nu le convine, că ei ies în pierdere pentru că statul nu le-a dat subvenţii, nutreţurile s-au scumpit. Astfel, mieii româneşti se duc la export, unde preţurile sunt mult mai bune, iar de aici urmează traseul lung şi costisitor până ajung tot pe masa românilor“, a declarat Dragoş Frumosu, preşedintele Federaţiei Naţionale a Sindicatelor din Industria Alimentară (FNSIA). Mai mult, acesta a precizat că preţurile la carne nu ar trebui să fie mai mari faţă de anul trecut, dar motive pentru scumpire sunt foarte multe. „Dacă ne luăm după ministrul agriculturii, preţurile nu vor creşte, dar, dacă ne luăm după piaţă, ele sigur ar avea motive de creştere. În primul rând nutreţurile s-au scumpit, subvenţiile întârzie să apară, iar puterea de cumpărare a românilor este foarte scăzută. Aceşti 3 factori conduc fermierii să majoreze preţurile că altfel pierderile lor vor fi imense, şi nimeni nu mai face acum agricultură de dragul agriculturii“, a mai spus Frumosu.
Preşedintele FNSIA a menţionat că în acest moment preţurile la carnea de miel sunt în parametri normali. „Acum, un kg de carne de miel se vinde între 10-15 lei, în ultimele 2 zile înaintea Paştelui preţul va urca la 20-25 de lei. Aşa se întâmplă în fiecare an, ca pe ultima sută de metri să se majoreze preţurile. Problema în România este alta, şi anume că hipermarketurile dictează preţul, şi nu piaţa. Astfel, dacă în marile magazine un kg de carne se vinde cu 10 lei, şi în pieţe va fi tot 10 lei, în schimb, dacă în hipermarket kg este de-acum peste 20 de lei, atunci şi în pieţe va fi la fel. Am ajuns în situaţia în care hipermarketurile să dea ora exactă“, a explicat Dragoş Frumosu, care a adăugat că acest lucru se întâmplă şi din cauza lipsei punctelor avizate de tăiere din pieţe.
„Dacă ne plângem de piaţa neagră, atunci ar trebui să existe în pieţe acele puncte de tăiere avizate de autorităţile sanitar-veterinare unde fermierii să vină cu miei vii şi să poate fi sacrificaţi legal şi igienic în pieţe. Dar la noi nu există aşa ceva. Dacă mergi pe şoseaua Bucureşti-Ploieşti, pe fiecare poartă scrie «avem miei de vânzare» iar asta se întâmplă tocmai din lipsa acelor puncte de tăiere. Astfel, am fi avut şi preţuri mai mici, pentru că nu am mai plăti transportul către un abator, taxele percepute de acesta“, a mai spus Frumosu.
Minea: Românii
vor cumpăra mai mult
din pieţele „gri“

Pe de altă parte, Sorin Minea, preşedintele patronatului din industria alimentară  Romalimenta, este de părere că preţurile la carne şi produse din carne nu vor creşte de Paşte, însă românii vor cumpăra în special din pieţele „gri“, ceea ce ar putea duce la scăderea vânzărilor din reţelele de retail.
Pe piaţa „gri“ companiile vând o parte din producţie fiscalizat, iar restul la negru. „Ca de obicei, de Paşte va fi virată multă carne de miel către piaţa gri, mai multă decât anul trecut, în contextul unui TVA de 24%. De asemenea, pe mezeluri va fi competitivitate crescută cu pieţe nefiscalizate, şi, în special, cu magazinele de proximitate nefiscalizate, care sunt din ce în ce mai multe“, a declarat preşedintele Romalimenta şi directorul general al producătorului de mezeluri Angst, citat de Mediafax. El estimează că piaţa nefiscalizată reprezintă peste 50% din vânzările totale de carne la nivel naţional, procentaj care trece de 70 în perioada sărbătorilor.
„Dacă se compară cu Crăciunul de anul trecut, când reţelele de vânzare au avut o scădere pentru că se vinde foarte mult la negru, bănuiesc că şi de Paşte vor avea scădere. Nu pot compara cu cei care au din start un câştig de 24%. (…) Suntem într-o piaţă ciudată, distorsionată şi volatilă“, a mai spus Sorin Minea.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU